Attentie, attentie!

17 maart 2023 - Bodegraven, Nederland

Hallo volgers, (zoals dat tegenwoordig zo mooi heet!)

Deze reislogger is een tijdje een oase van rust geweest. Oorverdovend stil dus. Om precies te zijn heeft deze geluidsstilte 5 maanden geduurd. Mijn laatste tocht met de fiets met bijdrage aan deze reislogger was oktober vorig jaar (2022). Voor mij een gedenkwaardige tocht, omdat het de 1e keer was dat ik tijdens mijn fietstocht de nachten doorbracht in een tent(je). Gelukkig waren de weergoden aan de Cote d'Azur mij gunstig gezind. Het was per slot van rekening toch al half oktober. Ondanks een verdwaalde regenbui en zo nu en dan een stevige wind was het een zeer positieve ervaring, die naar meer smaakte.

Dat jullie nu (eindelijk) weer een bericht van mij krijgen betekent dat HET weer gaat gebeuren! Tijdens de afgelopen donkere dagen zijn er allerlei (fiets)ideeën ontsproten uit mijn geest. Alleen al deze ideeën onderzoeken gaf mij een vakantiegevoel. Ik zit dan in de woonkamer aan de eettafel met de verwarming op standje "levensgevaarlijk" op de computer te zoeken naar leuke fietstochten. Voordat ik nu weer allerlei milieuactivisten op mijn nek krijg, wil ik vermelden dat het standje "levensgevaarlijk" wel meevalt. Maar een beetje overdrijven maakt dit schrijven voor de lezers wat smeuïger.

Tijdens het "surfen" viel mijn oog op de fietsroute langs de Loire. Ik moet eerlijk bekennen dat ik al eerder over die fietsroute had gelezen in een boekje, de Atlas France des Voies Vertes & veloroutes. Dit boekje bevat 13000 kilometer aan fietsroutes. Ik kan dus met dit boekje voorlopig vooruit!  "Voies Vertes" zijn overigens fietspaden, die zijn ontstaan door het ombouwen van oude treinbanen naar fietspaden. Dit zijn perfecte fietspaden, omdat het auto-, en overig gemotoriseerd verkeer er geen gebruik van kan (en mag) maken.

Eén van de beschreven fietsroutes in dit boekje heet "La Loire á Vélo" en volgens mij zegt deze titel genoeg. Deze fietsroute volgt globaal de Loire, maar komt ook langs een groot aantal kastelen, die vroeger behalve strategische bolwerken, ook "gewoon" woningen waren van de adel en rijke landheren. Een heel bekend voorbeeld van zo'n kasteel is het kasteel van Chambord. Dus behalve fietskilometers maken wordt het ook een culturele reis.

Een leuk extra weetje is dat mijn zoon Marco voor zijn studie aan de hotelschool een aantal maanden stage heeft gelopen in een hotel in deze regio. Dit hotel is gevestigd in een heus kasteel. Natuurlijk ben ik van plan om hier even langs te gaan en met de (Nederlandse) eigenaren weer even bij te kletsen. Ik ben ontzettend benieuwd!

De voorbereidingen van mijn nieuwe fietsreis zijn al in volle gang. Ook de vertrekdatum staat al vast. 14 april! Op die dag vertrek ik met de auto richting het eindpunt van mijn fietstocht La Baule-Escoublac aan de Atlantisch oceaan. Toen ik op google maps checkte hoeveel kilometer dit vanaf Bodegraven is schrok ik wel een beetje. Voor mijn gevoel bevindt de rivier de Loire zich in het noordelijke gedeelte van Frankrijk. Relatief niet zo ver rijden. Dus wel. La Baule-Escoublac ligt op een ruime 900 kilometer. In deze plaats met een treinstation heb ik inmiddels via Booking.com een hotelletje geboekt. Na een nachtje slapen in deze ongetwijfeld gezellige badplaats aan de Atlantische kust zal ik met de fiets op de trein stappen met als eindbestemming Orleans. Vanaf Orleans zal ik dan de route van "La Loire á vélo" oppakken om vervolgens in 7 etappes terug te fietsen naar mijn auto, die zoals altijd geduldig staat te wachten in La Baule-Escoublac.

Ik heb ook al de overnachtingsplekken uitgezocht. Gelukkig lijkt dit makkelijker te zijn dan bij mijn vorige fietsreis. Bij de vorige fietsreis heb ik zelf het traject bedacht. Mijn aankomende fietsreis gaat dus via de officiële fietsroute "La Loire á vélo". De route wordt jaarlijks door vele duizenden mensen gefietst. Hier hebben plaatselijke ondernemers, zoals b.v. campings op geanticipeerd. Er bevinden zich dus redelijk wat campings langs de route. Het vinden van de juiste camping op een juiste afstand van de vorige camping is ook wel een paar avondjes zoeken op het internet, maar ook dit is inmiddels gelukt. Aan de papieren voorbereiding zal het niet liggen.

Maar.........het fietsen wordt gedaan met de benen. Het is inmiddels al 17 maart dus over minder dan een maand is het al zover. Er moeten dus wat fietskilometers gemaakt worden.  Nu heb ik deze winter regelmatig, wanneer het weer het toeliet, mijn fiets gepakt om een mooi rondje te rijden. Flink ingepakt natuurlijk! Ik ben en blijf een typische mooi weer fietser (wie niet!). Maar vandaag ziet het weer er perfect uit. Dus hup op mijn stalen ros en rijden maar.

1. Albert:
    17 maart 2023
    He Rico, is het niet een beetje omslachtig om je fiets ergens te parkeren, dan met de trein er ver vandaan gaan, om dan je auto weer op te zoeken? 😂😂
    Maar zonder gekheid, het is weer een mooi avontuur wat aan de horizon lonkt. Veel suc6 met de voorbereiding en ik kijk alweer uit naar je volgende stukje proza👍
    Groetjes ook aan Wilma
  2. Hans:
    17 maart 2023
    Met zo veel voorbereiding kan je bijna de tocht van te voren op de blog zetten, kan je je helemaal op het fietsen concentreren.
    Ik ga je natuurlijk weer volgen en af en toe van kritsch commentaar voorzien.
  3. Henny:
    18 maart 2023
    Lijkt mij een hele onderneming maar dat is jou wel toevertrouwd.
    Heel veel fietsplezier, ik kijk uit naar jouw reisverhalen.🏰🚲
  4. Nastasja:
    19 maart 2023
    Jaa, Wilma heeft het al over je reisplannen gehad.
    Weer een hele tocht in het vooruitzicht 💪
    Veel plezier, succes met de voorbereidingen!!!
  5. Rico:
    19 maart 2023
    Nastasja bedankt voor je reactie. Ik ben natuurlijk ook het Egyptische avontuur van jouw mooie gezin aan het volgen.
  6. Judy:
    19 maart 2023
    Zoals jij je nu al verheugd op je fietstocht, zo verheug ik me nu al op jouw reisverhalen!!
    Super leuk dat je weer een mooie tocht gaat ondernemen, succes met de laatste voorbereidingen en voor straks GENIETEN ‼️🚴‍♀️
  7. Lucia en Paul:
    20 maart 2023
    Zet hem op Rico deze route zal straks ongetwijfeld veel mooie reisverhalen opleveren wij kijken hier al naar uit. Heel veel succes en wij gaan duimen voor mooi droog fietsweer.
  8. Nastasja:
    20 maart 2023
    Ja, ik doe mijn best om er een leuk verhaaltje van te maken. 😊. Net weer nieuwe geplaatst.
  9. Maarten en Sylvia:
    1 april 2023
    Hallo Rico, ik was dit bericht alweer vergeten en kom het nu weer tegen, hoe ver ben je al.............😂🤣
  10. Rico:
    15 april 2023
    Nou net begonnen. Dus zoals altijd ben je gewoon ruim op tijd!
  11. Carla:
    5 april 2023
    Hoi Rico, leuk om weer van je te horen en nog leuker dat je weer op pad gaat!! Dan kunnen we op afstand weer meegenieten. Ik wens je veel succes met de voorbereidingen (meeste heb je al op orde) en vooral veel plezier met de fietstocht!!
  12. Rico:
    15 april 2023
    Dankjewel Carla. Op deze manier hebben we toch een beetje contact, want het is oorverdovend stil. Ik hoop dat het bij jullie allemaal lekker loopt.
  13. Carla:
    19 april 2023
    Hoi Rico; je bent altijd welkom hoor! Je weet hoe het hier maar voort raast......een week is niks. Leuk om weer contact te hebben! Ik zal helaas niet vaak reageren, ik heb een aantal dagen vrij. Heel veel succes en plezier gewenst!!
  14. Rico:
    19 april 2023
    Vrij?????? Lieve Carla heel goed. geniet ervan he. Ik kom zeker nog een keertje langs als het weer wat beter wordt. En je glooft het of niet, maar dan kom ik lekker op de fiets. Doe de groeten aan al je mannen en vrouwen!
  15. Carla:
    20 april 2023
    Zeer Welkom Rico!! Leuk! App even van tevoren want zou vervelend zijn als we in overleggen zitten. Succes!! Geniet er van!
  16. Rico:
    20 april 2023