Beestenboel

6 augustus 2019 - Châteauroux, Frankrijk

Ik moet nog even een belevenis van gisteravond vermelden. Naast ons, overigens meer dan fijne hotel, lag een soort parkje. Een beetje verwaarloosd, iets wat je in Bodegraven niet zal tegenkomen. Daar wordt het plaatselijke groen perfect bijgehouden door de gemeentelijke plantsoenendienst. Maar goed, het parkje bij ons hotel. In dat parkje was ook een flinke vijver. Terwijl wij daar aan de oever stonden doken er opeens twee grote ratten op aan de oppervlakte van het water en kwamen op ons afzwemmen. In het hotel zaten wij op de 2e verdieping en ik kan je vertellen dat Wilma zich daar binnen een paar seconden had verschanst. Geintje natuurlijk, maar gerust was ze niet. In het hotel hoorden wij dat het de zogenaamde “waterkonijnen” waren. Die vinden ze heerlijk in Frankrijk. In Asterix en Obelix zeiden ze het al: “Rare mensen die Fransen”. Al denk ik dat zij het in het verhaal over de Romeinen hadden. Ach een vrije vertaling van mijn kant.

Maar de titel van mijn verslag is niet voor niets “beestenboel”, want we hebben er meer gespot vandaag. Net op het moment dat ik mijn twijfels had uitgesproken over mijn grote leidsman of –vrouw, lees Google maps, zag ik dat de voorgestelde weg veranderde van asfalt in een karrenspoor. Wilma had kort daarvoor gezegd: ‘hier zouden we weleens herten tegen kunnen komen’, want we reden door bossen en open velden. Ze had het nog geen 5 minuten geleden gezegd of er sprong opeens op 20 meter afstand van ons een hert over de weg die met gezwinde spoed rende over het pad dat ik volgens Google Maps had moeten volgen. Het leek wel of het hert ons wilde laten zien dat de weg echt wel begaanbaar was. Nou echt niet!

Wat nu? Kort ervoor hadden we vastgesteld dat we aardig in the middle of nowhere zaten. We hoorden niets om eens heen. Toch een aparte ervaring als doorgewinterde westerlingen. Terwijl wij op de T-splitsing aan het overleggen waren of links of juist rechts de juiste optie was kwam er op volle snelheid een groepje wielrenners aan. Wilma wenkte deze mannen en zij stopten direct, maar kwamen helaas ook niet uit de omgeving. Op dat moment kwam er ook nog een auto aan. Ook die werd door Wilma langs de kant gezet. Dus op de plek waar een tweetal minuten daarvoor een oorverdovende stilte heerste was het nu het toneel van een grote groep behulpzame Fransen (ze bestaan echt en ik ga er vanuit dat ik jullie al aardig aan het overtuigen ben!). De bestuurder van de Franse auto was wel een local. Wij moesten links, daarna rechts en tout droit. We vervolgden onze weg en lieten de wielrenners, die onder de indruk waren van onze tocht, achter. Toch mooi dat respect. Het zijn niet voor niets collega wielrijders.

O ja nog een keer de titel billijken. Kort daarna hebben wij vlak bij ons nog twee herten gezien en……….als klap op de vuurpijl zagen wij toen wij langs een meertje reden een grote vis boven het water uitspringen. Waar je allemaal niet blij van wordt als je al een tijdje op de fiets zit!

Juist doordat wij zo binnendoor reden duurde het tot kilometer 42!! voordat wij een cafeetje hadden gevonden waar we een bakkie koffie konden drinken. Best wel ver voor de 1e pauze. Hierna lekker doorgetrapt door het glooiende landschap met zo nu een dan een pittig hellinkje. Vlak voor Chauteauroux fietsten we langs het gelijknamige vliegveld. Het was ooit een Amerikaanse vliegbases en dat was nog steeds te zien. Echter in plaats van de straaljager stonden er nu vliegtuigen van Easy-Jet.

Het hotel van vandaag is eigenlijk een deceptie. Wilma had zich verheugd op een hotel in de stad, maar dat klopte niet helemaal. We zitten echt aan de buitenkant. Ook de ambiance rondom en in het hotel is oud en kan net. Ik moet overigens wel eerlijk erkennen dat de kamer wel netjes is.

Morgen horen jullie wel of we in de buitenwijken van Chauteauroux nog een restaurantje hebben gevonden. En of de weersverwachting van “weeronline” gelijk heeft gekregen. Er wordt voor morgen namelijk regen voorspeld!

A demain.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. José:
    6 augustus 2019
    Tjonge... Wat een spectaculaire (beestenboel) tocht!!
  2. Rico:
    6 augustus 2019
    Ja he. Never a dull moment. En ja je bent weer de eerste die het heet gelezen. Proficiat.
  3. Nastasja:
    6 augustus 2019
    Jullie blijven zo elke dag wat anders meemaken, nooit saai met jullie😉.
    Gezelligheid van de dieren om jullie heen.
  4. Rico:
    6 augustus 2019
    Ja hè, zo is het altijd wat. Ook net een telefoontje van onze volgende overnachtingsplaats gekregen. We hadden de bevestiging al binnen maar we konden er toch niet terecht🤔. De eigenaar had mensen aan de deur gehad en daar de kamer aan gegeven, grrrr. Gelukkig net toch nog iets anders kunnen vinden, maar moesten we de route weer aanpassen. Lekker relaxt maar niet heus😅😊
  5. Hans:
    6 augustus 2019
    Laat ik dit keer eens beginnen met een compliment voor je schrijfkunsten.
    Joyce en ik wachten elke avond met spanning op het verslag van de dag.
    Om in asterix en obelix sfeer te blijven zou ik wat toverdrank nemen vanavond want volgens mij staat het centraal massief voor de deur. Misschien dat abraracourix (lees barman) wat kan brouwen voor jullie.
  6. Rico:
    6 augustus 2019
    Bedankt voor het compliment. Ik hoop dat die man met de moeilijke naam iets brouwt met alcohol. Vind ik lekker.
  7. Albert:
    6 augustus 2019
    Heerlijk toch, oorverdovende stilte...als jij er niet doorheen kwekt. Hahaha. Daar word je stil van.
    Leuk dat het vandaag ook nog eens een beestenboel was, jullie maken echt wel aparte dingen mee.
    Altijd weer verassend om tot de ontdekking te komen dat je te veel bij je hebt. Al aan DHL gedacht? 😉
  8. Rico:
    6 augustus 2019
    Hebben we al aan gedacht, maar mocht iemand in de buurt zijn is het toch nog weer wat goedkoper. Denk ik.
  9. Madelon:
    6 augustus 2019
    Volgende keer een foto van de herten :)
    Hoe was het weer vandaag dan?
  10. Rico:
    6 augustus 2019
    Haha, hoe snel denk je dat herten springen? En hoe snel denk je dat ik mijn telefoon klaar heb voor een foto? Dat gaat écht niet hoor. Maar dat had wel een super plaatje geweest!!😀
  11. Car:
    6 augustus 2019
    Mooie dag zo te lezen , ik vanvond lekker over de toeristen markt in Katwijk lopen slenteren , ook leuk , en ja met de fiets er heen 😇 Plezier morgen weer en tsjonge coop je gaat weer naar nr 2 om weg re rennen voor een konijn 😂😂
  12. Rico:
    7 augustus 2019
    Geen konijn hoor Coop, een joekel van een waterrat😫 Het leek wel of er een hond zwom, zo groot. Heb je de foto gezien?
  13. Anja:
    6 augustus 2019
    Heerlijk om te lezen ,vooral Hoe je het verteld, is erg leuk buurman.
    Een ding is zeker ,het is tot nu toe nooit saai geweest,jullie maken elke dag wel iets mee en voor jullie zijn dat niet altijd leuke dingen, maar om te lezen is het WEL erg leuk .
    Hopelijk is de voorspelde regen niet al te veel
    We kijken er naar uit ,om te lezen wat jullie morgen weer tegen komen .
    Weer heel veel succes kanjers
  14. Rico:
    7 augustus 2019
    Op dit moment plenst het, niet normaal. Dus we doen het even rustig aan. Hopelijk wordt het straks droog want een klein buitje is niet erg maar dit.......écht heel erg!!!
  15. Jeroen:
    6 augustus 2019
    Heerlijk die verhalen. Morgenavond zal ik reisverslag voorlezen aan Brent! Misschien morgen ook weer even tijd om video te bellen? Zet hem op toppers!!
  16. Rico:
    7 augustus 2019
    Ja leuk, probeer maar of het lukt. Kunnen we onze kanjer weer zien😍
  17. Ceciel:
    7 augustus 2019
    Hi Rico en Wilma, heb zojuist, met een lach op mijn gezicht, al jullie reisblogs gelezen.. (net terug van vakantie met slecht internet).. erg leuk geschreven en wat maken jullie veel mee!! Geweldig ook al die aandacht in de lokale media (in NL).
    Over de helft nu... nog ff volhouden.. hopelijk laat je fiets je niet in steek Rico! Ik wens jullie superveel succes en plezier toe met het laatste 'stukje' :) X
  18. Rico:
    7 augustus 2019
    Hé Ceciel, wat leuk. Hoe was jouw vakantie? Ben ik ook wel benieuwd naar. Ja we maken inderdaad elke dag wel wat mee. As we speek zit 'de schrijver achter zijn laptop weer een nieuw epistel te tikken 😊 Want ook vandaag en gisteravond valt er weer genoeg te vertellen
  19. Heydi:
    Bonjour mes amies Wilma et Rico,
    Vous etes en France environ deux semaines maintenant. Donc je pense que tu parles la langue francaise tres bien maintenant, c'est pourquoi ma reponse est en francais.
    Votre scenario d´écrire est formidable et les aventures que vous vivez sont fantastique et vous ne les oublierez jamais.
    Vous etes des heros.
    (Je ne pouvais pas trouver les signes accent grave-equ-et circumflex)
  20. Rico:
    7 augustus 2019
    Bonjour mon oncle Paul et ma tante Heydi 😏 Merci pour votre beaux mots. Nous aprofitant toujours de notre avonture. Et chaque jour est diferente. Et oui, ces vacances nous n'oublierons jamais. Bisous de Rico et Wilma 😘
  21. Ceciel:
    7 augustus 2019
    Hi Wilma, mijn vakantie in Armenie en Georgie was alles; boeiend, avontuurlijk, bijzonder. Overal lopen koeien en honden (op de stoep maar ook op drukke autowegen :P).. en de mensen kennen heel andere regels in het verkeer dan bij ons.. (eigenlijk geen regels)..
    Afijn de rest vertel ik nog wel eens haha.. Ik lees straks weer wat jullie meegemaakt hebben:)
  22. Rico:
    Klinkt inderdaad bijzonder.