“Gezondheid is een groot goed”

21 juni 2019 - Heemstede, Nederland

Ik krijg steeds meer waardering voor columnisten van grote dagbladen. Iedere dag weten zij weer een steekhoudend verhaal neer te pennen met een bijbehorende titel. Ik heb al moeite met het verzinnen van een titel, maar dit keer was de titel er eerder als het bijbehorende verhaal.

In korte tijd werden wij geconfronteerd met gebeurtenissen die ervoor zorgden dat de lading van de titel wel een waarheid als een koe bleek. Eerst werden wij geconfronteerd met het feit dat de moeder van Wilma een zwaar hartinfarct kreeg te verduren. Nooit een pilletje geslikt, maar opeens gebeurde het. Heel heftig, maar gelukkig is zij heel langzaam aan weer aan het opkrabbelen. Zoals neef Cees altijd zegt; “Waar een mariniers stopt gaat een “du Prie  (familienaam van mijn schoonmoeder) door. Daarna was daar een jonge collega die na zijn avonddienst op de motor stapte en onderweg een heel heftig (eenzijdig) ongeluk kreeg. Bovenbenen verbrijzeld, zijn blaas kapot en nog wat zaken. Ook hij is langzaam aan het opkrabbelen.

Gezondheid. Het maakt niet uit hoe oud je bent er kan altijd wat gebeuren. Wij houden het in ons achterhoofd en leven kerngezond. Op z’n tijd een lekkere frikadel en lekker wijntje. En natuurlijk trainen, maar wel gecontroleerd. Kijk naar Tom Dumoulin, onze hoop in donkere dagen, als het gaat over het winnen van de tour de France. Helaas lukt het hem vanwege gezondheidsredenen (een operatie aan zijn knie) niet om dit jaar de Tour te rijden.

Wij hebben ons voorgenomen om “onze” tour een stuk rustiger aan te doen, maar wel regelmatig te trainen. Op de fiets naar mijn werk en heen en weer naar Leiden. En we hebben dit weekend zelfs een serieus trainingsweekend ingepland. Wij wilden eerst via Alkmaar (gratis overnachting bij Remy en Irene) naar Texel (gratis overnachtingen bij Stefanie en Jeroen in hun vakantiehuis daar) en dat vice versa. Maar deze low budget opzet ging niet in verband met de gezondheidstoestand van de moeder van Wilma.

Al snel was er een nieuw plan geboren. Met ons bootje naar Heemstede en vanuit de haven aldaar wat oefenritten maken. En dit bleek een perfect plan. A. omdat het opeens perfect weer werd en B. omdat je daar prachtige routes kan maken. Vandaag 2 ANWB knooppunten routes (Spaarnwouderoute en de manpadroute) achter elkaar gefietst en aan het eind van de dag stonden er 60 kilometer op de teller.

Morgen weer zoiets en zondag in verband met de te verwachten tropische temperaturen een route die in ieder geval een strand aantikt. De zwembroek en de bikini gaan dus mee. Ff lekker relaxen op het strand. Rust is ook belangrijk, want……… “gezondheid is een groot goed!”.

1. Joke en Cees:
    21 juni 2019
    Jullie hebben helemaal gelijk!!
    Gezondheid is erg belangrijk en als dat niet helemaal lukt, dan helpt genieten van allerlei kleine momenten ook heel goed... xx
  2. André den Hollander:
    21 juni 2019
    Maak je niet druk om de plaats of de afstand, de volgende keer wil je weer makkelijk op het fietsie stappen. Geniet er van🚴‍♀️🚴‍♀️
  3. Car:
    21 juni 2019
    Mooi verhaal en o zo waar , morgen veel plezier, wij zitten volgende week in Zeeland , welkom als je daar in de buurt bent , sterkte met moeders en vriend xx
  4. Nastasja:
    21 juni 2019
    Waren zware dagen. Ook al zitten er nu nog veel zorgen in jullie hoofd, probeer er toch van te genieten. En succes met de vele kilometers.
  5. Ceciel:
    22 juni 2019
    Mooi gezegd! Daarom, geniet ervan! Van het fietsen en relaxen in de fantastische omgeving rondom Heemstede👍🏼
  6. Remy:
    22 juni 2019
    Helemaal mee eens! Carpe diem! Pluk de dag!
    Geniet er lekker van!👍👌
  7. Aad:
    22 juni 2019
    Na een nare periode is het fijn om zo te relaxen en geeft voldoening om jullie kilometers met dit mooie weer te maken.Gezond blijven is niet iets van zelfsprekendheid, soms over komt een ieder wel wat.Daarom genieten van de mooie momenten.
  8. Carmen:
    22 juni 2019
    Leuk stukje, inderdaad gezondheid is zo belangrijk. Veel fietsplezier samen.
  9. Christien:
    22 juni 2019
    Jeetje dat is schrikken, het verhaal van Wilma haar moeder en natuurlijk ook dat van de vriend. Ik hoop dat beiden hun leven weer op de rails krijgen. Dit soort dingen maakt je wel weer duidelijk waar het echt om draait in het leven. Liefs Christien
  10. Henny (Dumoulin)👍🍷:
    22 juni 2019
    Zo’n trainingskamp is een goede voorbereiding voor jullie grote tour
  11. Maarten Holl:
    23 juni 2019
    Tjeetje, zoals een oud-collega vaak zei: "Het beste met je been........." Je kent hem wel, juist ja die uit Rijnsburg. Veel voorspoed met het herstel van je schoonmoeder en blijf trainen, met het fietsen, frikadellen eten, op het strand liggen, bootje varen, wijntje drinken, wat een druk, maar heerlijk leven. DOEI
  12. José:
    15 juli 2019
    Vandaag hoorde ik van jullie grand tour!! Super!!
    Ik ben reuze benieuwd! En ook nog met de milieuvriendelijke trein terug! TOP!!
    Heel veel succes toegewenst!
    Ik ga jullie graag volgen!