“I have a dream” (Uitspraak “gejat” van dr. Martin Luther King)

14 oktober 2022 - Bodegraven, Nederland

Twee jaar geleden deed zich opeens de kans voor om met prepensioen te gaan. Mijn werkgever, de politie, had mij bij mijn aanstelling beloofd dat mijn pensioenleeftijd 56 jaar zou zijn. Na een aantal jaren werd dit 58 jaar en zoals jullie weten is het inmiddels minimaal 67 jaar. De politiebonden vonden het verschil tussen de beloofde pensioenleeftijd van 56 jaar en uiteindelijke 67 jaar niet erg eerlijk. Na stevige onderhandelingen werd er een regeling afgesproken welke inhield dat ik 3 jaar eerder met prepensioen kon.

Ondanks dat ik het best naar mijn zin had op mijn werk, heb ik deze mogelijkheid met beide handen aangegrepen. Ik had namelijk al 44 dienstjaren achter de rug. Ruim voldoende. En toen ik er na een bezoek aan de pensioenadviseur achter kwam, dat ik bij prepensioen per maand meer op mijn rekening gestort ging krijgen dan als ik zou blijven werken, was de beslissing snel genomen.

Vanaf dat moment verandert je kijk op de toekomst. Wat ga ik doen als ik stop met werken. En toen kwam……………………………………………...”I have a dream”.

Vanaf dat moment ben ik met mijn “dream” aan de slag gegaan. Voor de “dream” moest ik beginnen met sparen voor een fiets, waarmee je lange tochten kan maken.

Uiteraard  heb ik eerst gekeken welke fiets voor mij het best zou passen. Uiteindelijk bleven er 2 fietsen over:
1. De Santos met riem aandrijving en een Rohloff naaf
2. De Koga worldtraveller met ketting en normale versnelling

Om de juiste keuze te maken zijn we naar een fietstest centrum in Ede geweest. Hier heb ik op beide fietsen gereden. Al snel was ik eruit dat ik zou gaan voor de Koga Worldtraveller.

Kort hierna heb ik de Koga besteld bij de plaatselijke fietsenhandel in Bodegraven en na een paar maanden werd hij keurig afgeleverd. Wat een mooie fiets. (zie foto)

Maar de fiets is natuurlijk alleen maar een middel om de “dream” te verwezenlijken. De “dream” is dat ik met deze fiets heel veel fietskilometers wil gaan maken door Europa. Natuurlijk is het dan voor de hand liggend om te beginnen met een meerdaagse tocht in Nederland. Maar helaas…. Door allerlei sociale “verplichtingen” was halverwege oktober de eerste mogelijkheid om een meerdaagse fietstocht te kunnen maken.

Het voordeel daaraan was dat ik nu eerst een behoorlijke tijd kon wennen aan mijn nieuwe fiets. Ik kan jullie mededelen dat dit heel snel ging. Wat een heerlijke fiets.

Het nadeel is dat halverwege oktober het weer in ons mooie kikkerland niet echt ideaal meer is om lekker buiten te fietsen. En dat had ik nog niet vermeld: de overnachtingen van de meerdaagse fietstocht wilde ik gaan doen in een tentje. Dit was ook een onderdeel van de “Dream”.

Nu hoor ik een groot aantal mensen al denken “Hij is gek geworden”, maar neem van mij aan dat ik dat echt heb doordacht (denk Ik!). Tegenwoordig kost een overnachting in een hotelletje al snel 80 euro. Vervolgens moet je dan wat eten in een restaurant en dat is ook al snel 40 euro. Snel bij elkaar opgeteld ben je dan al snel 120 euro kwijt per dag. Als je dan 10 dagen gaat fietsen kost dit een kleine 1200 euro. Best een beetje prijzig. Als je met een tentje gaat is dat allemaal veeeeeeel goedkoper. De “Dream” moet natuurlijk wel  betaalbaar blijven!

Goed ik was gebleven bij de mededeling dat ik tijdens mijn meerdaagse fietstocht zou overnachten in  een tentje, maar we hadden ook al vastgesteld dat Nederland niet de ideale locatie is. Waar dan wel?

De mensen die mij beter kennen weten dat Frankrijk bij mij hoog op de lijst van favoriete landen staat (no. 1).  Voor de juiste omstandigheden (redelijk droog en aangenaam weer) was de locatie snel gevonden in het zuiden van Frankrijk, de Cote d’Azur.

Nu was de “Dream” voor mij compleet.

A.s zaterdag 15 oktober 2022 vertrek ik met de auto naar Avignon en zal ik proberen jullie dagelijks op de hoogte te houden van de verwezenlijking van mijn “Dream”.

Nieuwe fiets

1. Ceciel:
    14 oktober 2022
    Wat leuk! Wens je heel veel succes!🚴🏻‍♂️
  2. Maarten Holl:
    14 oktober 2022
    Heerlijk Rico die vrijheid, maar wat ik niet snap is waarom je niet door rijdt naar St. Tropez. Dan hoef je niet zoveel te fietsen en daar is bovendien voldoende te zien. Haha
    Volgende vraag is, ga je alleen? Is dit een sponsor-fietstocht voor een goed doel ?
    Nou hoe dan ook ik wens je natuurlijk veel plezier, niet te veel lekke banden en kijk uit met vallen. Geniet ervan man. Eén van je Fans.
  3. Jolanda Kamerling:
    14 oktober 2022
    Heel veel succes ,wat ben je toch een bikkel zeg. Ik ga je zeker volgen.
  4. Hans:
    14 oktober 2022
    Indien je net zo veel fietst als je schrijft dan wordt het een lange tocht 🤣
    Hopelijk zit het weer een beetje mee.
  5. José:
    Hoi Rico en Wilma,

Allereerst bedankt voor dit bericht! Op jullie trouwdag notabene!
    Van harte gefeliciteerd met jullie 6 jarig huwelijk! Dat er nog vele mooie jaren bij mogen komen.

En dan nu een mooie droom realiseren! Helemaal top, natuurlijk!

Wilma, ga je mee?

Ik ben reuze benieuwd naar de nieuwe reisverhalen!

Bon voyage et au revoir :)
  6. Rico:
    14 oktober 2022
    José, ik heb je per ongeluk verwijderd, heel stom. Geef nog even je emailadres door, dan nodig ik je weer uit.
    Dank voor je felicitaties. Nee, ik (Wilma) ga niet mee. Ik ben nog niet met pensioen :)
  7. Frans:
    14 oktober 2022
    Ha Rico, follow your dream. Ik heb onze twee fietstochten in jouw land ook nog op het netvlies . Veel plezier, ik ga je volgen.
    Maak je over Wilma geen zorgen. Elise en zij hebben al van alles afgesproken. Groet Frans
  8. Albert:
    14 oktober 2022
    He (ouwe) Vos, wat een topidee om weer op de fiets te stappen en je droom achterna te rijden. En dan nu in je 1tje, heb je wel alle ruimte in de tent😉
    Margreet en ik zullen je belevenissen op de voet volgen. Heel veel plezier met je tocht en hou m binnen de lijntjes😆
    Grz Albert
  9. Renée:
    veel plezier Rico!!
  10. José:
    14 oktober 2022
    Nogmaals: goede reis en een mooie tijd daar toegewenst!
  11. Jan Willem:
    Succes en veel plezier
  12. Remy:
    14 oktober 2022
    Mooi zo een elektrische fiets. Heel veel plezier!
  13. Nastasja:
    Hoi Rico,
    Heel veel plezier!
    Ik ga de mooie verhalen weer horen en lezen. Ps ik zal Wilma op de dinsdagochtend wel bezig houden😉
  14. Madelon:
    14 oktober 2022
    Gaaf Rico om je droom te volgen!
    Heel veel plezier!
  15. Helene Gruys:
    14 oktober 2022
    Heel veel plezier en een mooie en veilige reis. Geniet ervan
  16. Linda Rijsdam:
    14 oktober 2022
    Heej maat wat ontzettend leuk dit allemaal
    We gaan je volgen hoor.
    Wil je Peter ook toevoegen?
    Veel plezier enne gefeliciteerd met jullie trouwdag 🥂
  17. Coen van Valderen:
    14 oktober 2022
    Ha Rico, wat een verrassing jouw bericht. Leuk dat je een droom laat uitkomen. Aan motivatie ontbreekt het niet. Wens jou natuurlijk veel succes. Geniet ervan, goede reis !
    Ik ga je volgen en kijk uit naar de verhalen.
  18. Roelie:
    15 oktober 2022
    Wauw Rico wat ontzettend leuk dat je dit gaat doen! We gaan je verhalen weer graag lezen! Heel veel plezier en succes! Bon voyage ! Liefs A & R
  19. Aad:
    15 oktober 2022
    Rico,veel plezier en fietsgenot op je nieuwe velo in je favoriete land. Geniet ervan. Gr Lies & Aad.
  20. Christien:
    15 oktober 2022
    Wat tof dat je je droom waar maakt. Heel veel veilige en leuke fiets kilometers. Verheug me al op je verslagen!@
  21. Rico:
    17 oktober 2022
    Dank je wel Christien
  22. Judy:
    16 oktober 2022
    Hoi Rico en Wilma,

Eerst nog van harte gefeliciteerd met jullie 6 jarig jubileum!!!

Rico wat stoer dat je dit gaat ondernemen, ik kijk nu al uit naar al je verhalen. Ga ervan genieten en doe voorzichtig. Wilma, zal best gek zijn om alleen te zijn terwijl Rico ergens door het Franse landschap fietst. Voor allebei een dikke knuffel.