I have a dream. (Uitspraak "gejat" van dr. Martin Luther King

14 oktober 2022 - Bodegraven, Nederland

Twee jaar geleden deed zich opeens de kans voor om met prepensioen te gaan. Mijn werkgever, de politie, had mij bij mijn aanstelling beloofd dat mijn pensioenleeftijd 56 jaar zou zijn. Na een aantal jaren werd dit 58 jaar en zoals jullie weten is het inmiddels minimaal 67 jaar. De politiebonden vonden het verschil tussen de beloofde pensioenleeftijd van 56 jaar en uiteindelijke 67 jaar niet erg eerlijk. Na stevige onderhandelingen werd er een regeling afgesproken welke inhield dat ik 3 jaar eerder met prepensioen kon.

Ondanks dat ik het best naar mijn zin had op mijn werk, heb ik deze mogelijkheid met beide handen aangegrepen. Ik had namelijk al 44 dienstjaren achter de rug. Ruim voldoende. En toen ik er na een bezoek aan de pensioenadviseur achter kwam, dat ik bij prepensioen per maand meer op mijn rekening gestort ging krijgen dan als ik zou blijven werken, was de beslissing snel genomen.

Vanaf dat moment verandert je kijk op de toekomst. Wat ga ik doen als ik stop met werken. En toen kwam……………………………………………...”I have a dream”.

Vanaf dat moment ben ik met mijn “dream” aan de slag gegaan. Voor de “dream” moest ik beginnen met sparen voor een fiets, waarmee je lange tochten kan maken.

Uiteraard  heb ik eerst gekeken welke fiets voor mij het best zou passen. Uiteindelijk bleven er 2 fietsen over:
1. De Santos met riem aandrijving en een Rohloff naaf
2. De Koga worldtraveller met ketting en normale versnelling

Om de juiste keuze te maken zijn we naar een fietstest centrum in Ede geweest. Hier heb ik op beide fietsen gereden. Al snel was ik eruit dat ik zou gaan voor de Koga Worldtraveller.

Kort hierna heb ik de Koga besteld bij de plaatselijke fietsenhandel in Bodegraven en na een paar maanden werd hij keurig afgeleverd. Wat een mooie fiets. (zie foto)

Maar de fiets is natuurlijk alleen maar een middel om de “dream” te verwezenlijken. De “dream” is dat ik met deze fiets heel veel fietskilometers wil gaan maken door Europa. Natuurlijk is het dan voor de hand liggend om te beginnen met een meerdaagse tocht in Nederland. Maar helaas…. Door allerlei sociale “verplichtingen” was halverwege oktober de eerste mogelijkheid om een meerdaagse fietstocht te kunnen maken.

Het voordeel daaraan was dat ik nu eerst een behoorlijke tijd kon wennen aan mijn nieuwe fiets. Ik kan jullie mededelen dat dit heel snel ging. Wat een heerlijke fiets.

Nieuwe fiets

Het nadeel is dat halverwege oktober het weer in ons mooie kikkerland niet echt ideaal meer is om lekker buiten te fietsen. En dat had ik nog niet vermeld: de overnachtingen van de meerdaagse fietstocht wilde ik gaan doen in een tentje. Dit was ook een onderdeel van de “Dream”.

Nu hoor ik een groot aantal mensen al denken “Hij is gek geworden”, maar neem van mij aan dat ik dat echt heb doordacht (denk Ik!). Tegenwoordig kost een overnachting in een hotelletje al snel 80 euro. Vervolgens moet je dan wat eten in een restaurant en dat is ook al snel 40 euro. Snel bij elkaar opgeteld ben je dan al snel 120 euro kwijt per dag. Als je dan 10 dagen gaat fietsen kost dit een kleine 1200 euro. Best een beetje prijzig. Als je met een tentje gaat is dat allemaal veeeeeeel goedkoper. De “Dream” moet natuurlijk wel  betaalbaar blijven!

Goed ik was gebleven bij de mededeling dat ik tijdens mijn meerdaagse fietstocht zou overnachten in  een tentje, maar we hadden ook al vastgesteld dat Nederland niet de ideale locatie is. Waar dan wel?

De mensen die mij beter kennen weten dat Frankrijk bij mij hoog op de lijst van favoriete landen staat (no. 1).  Voor de juiste omstandigheden (redelijk droog en aangenaam weer) was de locatie snel gevonden in het zuiden van Frankrijk, de Cote d’Azur.

Nu was de “Dream” voor mij compleet.

A.s zaterdag 15 oktober 2022 vertrek ik met de auto naar Avignon en zal ik proberen jullie dagelijks op de hoogte te houden van de verwezenlijking van mijn “Dream”.