The Gallery

6 september 2023 - Steenderen, Nederland

Ik zit dit verhaal te typen op het terras van HET Bronckhorster proeflokaal in het mooie Steenderen.. Heerlijk in de schaduw en rechts van mij staat een heerlijke “Angus Triple”. Gisteren had ik braaf een kopje thee genomen op het terras, maar dat kan ik nu natuurlijk niet maken. Ik hoop alleen dat deze triple niet de oorzaak wordt van een kletsverhaal. Hij smaakt overigens heerlijk na de ruime 70 kilometer van vandaag, maar de Karmeliet Triple blijft mijn favoriet. (Dat rijmt!)

Eerst nog weer even terug naar gisteren waar ik na een heerlijke douche op de woonboot, tevens mijn overnachtingsplek, in het centrum van Hattem wat ben gaan eten. Op mijn verlanglijstje stond een lekkere Chinese maaltijd, maar zoals altijd tijdens mijn fietstochten zijn de gewenste restaurants dicht. Zo ook gisteren! Dus dan maar naar één van de vele restaurantjes in het prachtige en gezellige centrum van Hattem. Het uitverkorene restaurant werd het eetcafé op de hoek, waar ze heerlijke spareribs hadden. Ook weer opgelost dus.

Terug op de woonboot nog even gezellig zitten kletsen met de eigenaresse Jacqueline en later kwamen ook de haar twee andere gasten, een vader met zijn zoon, erbij zitten. Deze twee heren hadden gisteren 170 kilometer afgelegd met de racefietsen. Pff.

Na een goede nachtrust en een goed ontbijt

ontbijt op de woonboot

stapte ik om 09.00 uur weer op The Fox om mijn weg langs de Hanzesteden te vervolgen. Na Hattem is het een tijdje heel “leeg”. Het duurde een vol uur voordat ik een andere fietser tegenkwam. En dat was er eentje die ik inhaalde. Je begrijpt dat deze meneer ook geen lid was van “Het elektrische fietsengilde”, anders had ik hem natuurlijk nooit ingehaald. Er stond vanochtend best nog wel een aardig briesje en reken daarbij het open landschap en je hebt ideale omstandigheden voor de wind om vrij spel te hebben. Maar wat ik gisteren ook al riep daar gaan we niet over zeuren, want ook de zon had vrij spel. Heerlijk.

De eerste bebouwing die ik tegenkwam was die van Olst. In die plaats gelijk The Fox bij het eerste de beste (en vermoedelijk enige) terras geparkeerd om een lekkere cappuccino te bestellen. Stijf naast dit terras was ook een supermarkt. Hier twee koele colaatjes gekocht voor de hoog nodige brandstof tijdens het fietsen.

De volgende plaats was weer een Hanzestad, t.w. Deventer, de 5e tijdens mijn tocht.

Deventer

Nu hoor ik al een aantal van de trouwe volgers zich afvragen, wanneer is een stad nu een Hanzestad. Hanzesteden zijn steden, die onderdeel waren van het zogeheten Hanzeverbond. Het was een samenwerkingsverband van handelaren en aangesloten steden met als doel de handel te bevorderen en te beschermen. Met elkaar konden de Hanzesteden een vuist maken tegen de leenheren. Door deze samenwerking ontstond er in die steden een flinke welvaart.

Welvaart Hanzesteden

Vaak lagen deze steden aan grote rivieren, die toegang gaven tot de zee. In het geval van de Hanzesteden waar ik nu langs fiets is dit de rivier De IJssel. De Hanzesteden ontstonden vanaf het midden van de 12e eeuw in Duitsland, voornamelijk rond de Oostzee. Alleen al in Nederland zijn er 22 Hanzesteden. Zo dat weten jullie dan ook weer.

Op één van de pontjes die ik vandaag over de IJssel moest nemen raakte ik in gesprek met een oudere dame. Of eerlijk gezegd was er geen ontkomen aan om met haar in gesprek te geraken. Ze reed met een volgepakte elektrische fiets en had op haar rug ook nog een rugtas. Ze vertelde dat ze inmiddels 84 jaar was maar nog steeds veel fietste. Voordat ze 6 jaar geleden de huidige elektrische fiets had aangeschaft reed zij op eenzelfde fiets als The Fox. Hierna raakte ik haar bijna niet meer kwijt. Zij vroeg waar ik heen ging en wist vervolgens wel 4 verschillende routes voor mij. Ze vertelde mij zelfs welke brug ik in Zutphen moest nemen. En passant deelde zij mij ook mede dat de pont tussen Brummen en Bronckhorst uit de vaart was en het was voor mij de bedoeling dat ik die zou gaan gebruiken in de loop van de dag.

Zij bleek bezig te zijn met de IJsselbiënnale. Een fietstocht langs “spannende” kunstwerken in het landschap van de IJssel. Deze tip had ik overigens al gekregen van Erik Heijnis. Bedankt nog. Express treuzelde ik bij een splitsing waar zij resoluut rechtsaf ging. “Helaas” moest ik daar ook heen. Rustig fietsend zag ik haar met haar elektrische fiets op standje levensgevaarlijk uit het zicht verdwijnen. Echter na een minuut of tien reed zij mij weer met grote snelheid tegemoet met de mededeling dat zij de “verkeerde” kant was opgereden. Het bleek dus dat zij niet alles wist. Voor de zekerheid belde ik dan ook even naar het pontje en de veerbaas nam direct op en deelde mij mede dat de pont de gehele dag in bedrijf zou zijn. Tsja!

In Zutphen, mijn 6e Hanzestad heb ik een tosti gegeten in een vegetarische restaurantje. Een tosti zonder ham dus, maar hij smaakte uitstekend.

En na Zutphen kwam voor mij het hoogtepunt van de dag. Aan de overkant van de IJssel een paar kilopmeter vanaf Zutphen ligt het plaatsje Brummen. Dit plaatsje laat het hart van iedere autoliefhebber sneller kloppen, want hier is “Gallery Aaldering” gevestigd.

Galery Aaldering

En voor degene die het helemaal niets zegt, Gallery Aaldering is geen gallery waar je schilderijen vindt. Officieel is het gewoon een garage, maar dit is echt geen gewone garage. In het pand is een soort tentoonstelling van alle mooie klassieke auto’s, zoals Rerrari, Lamborgini’s, Alfa’s, Corvettes, MG’s, enz, enz. Al deze voertuigen zijn overigens gewoon te koop, maar dan moet je wel voldoende zakgeld hebben.

Mooie auto's

Kortom een soort Efteling voor autoliefhebbers. Geweldig.

Na dit bezoek arriveerde ik al snel bij het pontje van Brummen naar Bronckhorst, die dus gewoon “heen en weer” ging. Wat is Bronkhorst toch een mooi plaatsje.

Het kleinste stadje van Nederland zeggen ze, maar dit heb ook elders al een keertje gehoord. Bronckhorst was ook pas geleden nog in het vaarprogramma van André van Duin met Jannie en dat was ook te merken. Wat een mensen zeg. Dus snel doorgereden naar het nabijgelegen Steenderen, waar ik zal gaan overnachten bij wederom een “vriend van de fiets”. Het ligt om de hoek van het Proeflokaal waar ik nu het verslag zit te typen. Wie weet vanavond nog even langs voor een ander biertje?

Wat betreft het eten wordt het makkelijk vanavond. Niets geen keuzestress. Ik eet met de pot mee. Ik ben benieuwd.

1. Anja:
    Nou Buur
    Gelukkig was je wel zo slim om de route van het pontje toch even te checken .
    verder weer n mooi verhaal .
    Succes voor morgen
  2. Rico:
    6 september 2023
    Bedankt buuf en ik ga morgen weer mijn best doen.
  3. Renée:
    6 september 2023
    Mooie verhalen weer en een leuke tocht Rico. Bronkhorst was vorig jaar op een dag eind september ook al overvol. Wel een leuk plaatsje. Nog een fijne reis verder.
  4. Rico:
    Dankjewel Renee!
  5. Erik Heijnis:
    6 september 2023
    Mooi Rico, die fiets-ontmoetingen. Met zulke gastvrije- en spraakzame mensen geef je jouw verslag veel kleur.
  6. Rico:
    6 september 2023
    Klopt Erik. Ik ga er vanuit dat iedereen wel een uniek verhaal heeft en ik vind het altijd leuk om naar te luisteren.