L'Arivée dans le Brasem.

23 april 2024 - Bodegraven, Nederland

Jullie hadden nog wel het afsluitende verslag van mij tegoed. Ik arriveerde gisteren om 18.30 uur in Bodegraven en toen had ik geen zin meer om eerst een verslag te gaan typen. En natuurlijk wilden Wilma en ik eerst allerlei belevenissen met elkaar uitwisselen. We hadden elkaar per slot van rekening ruim een week niet gezien.

Maar weer even terug naar gisteren. De enige gelegenheid waar eventueel wat te eten te krijgen was, in het immer bruisende Ampuis, was de pizzatent met de mooie naam “Prima Volta”.  Hij bleek gelukkig open. Ik bestelde een pizza “quattro formaggi” bij de pizzameneer. Vervolgens gaf hij de bestelling door aan de pizzabakker. Een hele mooie mevrouw, vermoedelijk zijn vrouw, met een prachtige glimlach. Terwijl de pizza mevrouw haar best deed, had ik een gezellig gesprek met de pizzameneer die goed Engels sprak. Toen hij hoorde dat ik door Vias had gefietst werd hij helemaal enthousiast. Hij vertelde dat de meeste mensen uit de omgeving van Ampuis naar Vias op vakantie gingen. Hij zag bij wijze van spreken zijn buurman vaker in Vias dan in Ampuis. Grappig. Hij klonk een beetje als heel Nederland, die elkaar tegenkomen in Torremolinos.

Na een minuutje of 10 gaf de mooie pizzamevrouw mij de pizza mee begeleid met één van haar prachtige glimlachen.

Snel naar “mijn” huis gereden en aangevallen op mijn pizza. Ai! Wat jammer. De bodem was nog zacht en de rest was ronduit vet! Moraal van het verhaal een goede pizza wordt gemaakt door “Di Nonna”, zo’n echt Italiaans omaatje, want deze mooie dame moest echt nog wel een beetje oefenen. Of misschien heette de pizzatent niet voor niets “la Prima volta”, wat zoveel betekent als de 1e keer.

Toch de pizza maar opgegeten en begeleid met een lekker glaasje Cote du Rhone. Na het eten alles klaar gezet voor het vertrek naar Nederland. Wat is een auto dan toch makkelijk. Je trekt de klep open en alles past met gemak. Dat is wel wat anders als een fiets opladen voor de volgende etappe, maar alles heeft zo zijn charme.

Op tijd stapte ik onder de wol en heb heerlijk geslapen. Om 07.30 uur ging de wekker en na alles netjes te hebben afgewassen en opgeruimd, heb ik de voordeur secuur afgesloten en de sleutels in de postbus gegooid, zoals afgesproken. Rond 08.45 uur reed ik weg vanaf mijn tijdelijke woning naar Nederland.

De 1e “horde”, die ik moest nemen was Lyon. Gelukkig was afgelopen zaterdag de vakantie voor de regio begonnen. Ondanks wat korte stukjes stilstaan en langzaam rijden was ik redelijk snel Lyon door. Hierna heerlijk rustig gereden. Ik had na een paar uur een reisgemiddelde van 125 kilometer. Toen kwam Nancy. Hier mag je sowieso maar 90, maar er waren ook wegwerkzaamheden. Dat gold ook voor de volgende grote plaats, t.w. Metz. Toch was de hele route “fluide”. Dat is het tegengestelde van “bouchon”, wat file betekent. Haha, leuk hé zo’n gratis talencursus.

Het weer was perfect om te rijden. Het was droog en zonnig. Dat het maar 4 tot 6 graden was voelde ik toch niet in de auto. Onder het genot van het geluid van de CD van Roxette (Henny ff opzoeken !) vorderde de reis voorspoedig. In de Ardennen werd ik ook nog getrakteerd op een paar flinke sneeuwbuien, maar ik kon lekker doorrijden.

Maar toen……………kwam Nederland! Wat een fijn land om met de auto doorheen te rijden, maar niet heus. Nu moet ik zeggen dat ik arriveerde in de spits. In Eindhoven, Den Bosch, Oudenrijn en vervolgens vlak voor de afrit Bodegraven heb ik het genoegen van een file mogen smaken. Maar daar ga ik niet teveel over zeuren, want aan het eind van deze rit stond Wilma mij met open armen op te wachten. Dus was ik het laatste stuk alweer snel vergeten.

Na een heerlijke maaltijd weer even ouderwets voor de buis op de bank gehangen. Ook weer fijn.

Vanochtend al mijn spullen schoongemaakt en opgeruimd en The Fox helemaal schoongemaakt. Eerst met de hoge drukspuit alle modder tussen de tandwielen en alle andere draaiende delen vandaan gespoten. Daarna gepoetst en als klap op de vuurpijl alles weer inspoten met siliconenspray. The Fox stond te knorren van genot! Dit had hij zeker verdiend, want hij had zich kranig geweerd in soms best wel ruw terrein.

Om deze fietsreis, langs de prachtige (en veilige) ViaRhona echt af te sluiten nog even wat cijfertjes. Uiteindelijk heb ik 502 fietskilometers gereden. Om dit mogelijk te maken moest 1852 autokilometers en 375 treinkilometers maken.

Voor al deze kilometers had ik 2 autorijdagen, 1 treinreisdag en 6 fietsdagen nodig.

In het totaal heb ik 8 keer overnacht in diverse gelegenheden, waarvan één keer in een tent. Dat bleek dus één keer teveel. Dit was overigens wel één van de leermomenten. Voor het slapen in de tent was het echt nog te vroeg in het seizoen. Dat had ik ook vorig jaar tijdens mijn fietstocht langs de Loire ervaren. Hoezo “een ezel enz”.

Als laatste wil ik jullie, als trouwe volgers, weer bedanken voor het meeleven. Dit geeft heel veel motivatie om iedere dag weer een verslag te schrijven, maar ook als ik vol op de pedalen tegen de wind in aan het fietsen ben.

Tot de volgende fietsreis. Jullie zijn de eersten die het horen!

1. Hans:
    23 april 2024
    Een mooie glimlach is dus geen garantie voor een goede pizza, je kan niet alles hebben.
  2. Rico:
    Zo wel mooi zijn!
  3. José:
    23 april 2024
    HARTELIJK DANK voor het mooie slotverhaal!

Je bent een geweldige fietser, avonturier én schrijver!

Ik heb genoten van je belevenissen….
    Ondertussen ben ik benieuwd wanneer je weer met je Fox op stap gaat. Ik kijk uit naar de volgende serie verhalen!

Nu heerlijk uitrusten bij Wilma in het mooie Bodegraven…
  4. Rico:
    23 april 2024
    Dank je wel José. Plannen voor een volgende reis zijn er alweer en dat zal dan zeker weer een aantal verhale opleveren.
  5. Renée:
    23 april 2024
    Jammer van de pizza en de nacht in de tent, verder was t een heerlijke fietstocht leek mij!
    Ik heb met veel plezier je verslagen gevolgd. Dank daarvoor.
    Groet ook aan Wilma en tot ziens!
  6. Rico:
    23 april 2024
    Die pizza en de nacht in de tent zijn de ingrediënten die gelukkig bij een fietstocht voorkomen, anders wordt het zo saai. Het zorgt in ieder geval voor een grappig stukje tekst.
  7. Albert:
    23 april 2024
    Haha, Hans, ik dacht precies hetzelfde over de pizzamevrouw😆
    Gelukkig weer een hele mooie reis ✅ zonder brokken. Je leert iedere keer weer, Rico, dat maakt dat het voor ons als lezers ook iedere dag weer een verrassing is wat je nu weer hebt meegemaakt.
    Je statistieken zijn weer bewonderenswaardig, ik doe het je voorlopig niet na.
    En dan het mooiste, bij thuiskomst na alle ontberingen: Wilma😘
    Ik kijk weer uit naar de volgende etappe😉
  8. Rico:
    23 april 2024
    Nou nu ben je volgens mij iets te bescheiden. Ik weet zeker dat jij met twee vingers in je neus dit soort afstanden op de fiets volbrengt. 👍😉
  9. Fia van Oosterhout:
    23 april 2024
    Wat een fantastische verhalen weer, ik heb er van genoten.
    Nu lekker bijkomen en dan even samen met Wilma op stap, want dat gaat ook alweer opschieten.
    Groetjes, Fia
  10. Rico:
    23 april 2024
    Klopt over ruim 2 weken. Ik begreep dat jullie gezellig hebben gegeten bij Reno in Zoetermeer. En wat een leuk kado heb je voor de dames bedacht. Heel origineel!
  11. Edwin:
    Hey buurman,
    lekker hoor de spullen weer in de wasmachine en alle bezoekjes weer in het Nederlandse.
    Is wel lekker rustig zo in je eentje, maar wel heel gezellig met je maatje weer thuis.
    We zien elkaar vast wel een keertje, mag je morgen weer je vaste taken verrichten, haha !
    Fijne verhalen en dankjewel voor het delen, tot de volgende keer maar weer met de Fox
  12. Rico:
    24 april 2024
    Nee Ed. Ik moet vandaag "werken"! Ik ben ingezet bij de verhuizen van het bedrijf waar Wilma werkt. Pff. Haha
  13. José:
    24 april 2024
    Zo, je bent niet alleen een avonturier, fietser en schrijver. Je bent óók nog een verhuizer! Tjonge, van alle markten thuis dus! Hahahahaha hahahaha

Jouw reactie