Super Clé.

19 april 2024 - Sète, Frankrijk

Zo daar zit ik dan weer achter mijn laptop om jullie op de hoogte te brengen van mijn belevenissen van vandaag en natuurlijk ook nog wat impressies van gisterenavond.  Voordat ik dat ga doen wil ik jullie eerst vertellen dat ik vanavond in een echt hotel overnacht.

Wat de overnachtingsplekken betreft heb ik al aardig wat variatie gehad. Begonnen in een vrij luxe mobilhome op een camping, daarna een best net appartementje in een heel oud en gammel gebouw, in mijn tentje op een opstartende camping, een appartement(je) in een klooster (of het echt een klooster is geweest weet ik overigens niet zeker. Ga ik nog uitzoeken), een verzameling caravans op een stukje grond in de Camarque en nu dan in een hotelkamer. Wat een luxe!

Weer even terug naar gisterenavond bij mevr Ineke van der Meer. Deze charmante dame was toch wel iets bijzonders. Zij bleek dus echt een gevalletje van “Het roer om”. Een jaar geleden had zij haar luxe leventje en haar Franse man in het noorden van Frankrijk vaarwel gezegd en had deze bijzondere plaats in the middle of nowhere overgenomen van haar zwager.

Het terrein van Ineke

En dat op haar 69e. Ik heb dus de hele avond zitten kleppen met een, volgens haar, gelukkige vrouw die volop genoot van haar twee “witte Camarque” paarden en bloemetjes en plantjes kweekte. Het was op het terrein en in de stacaravan overal een beetje een georganiseerd bende, maar Ineke had zichzelf 2 jaar gegeven om alles een beetje “netjes” krijgen.

De caravan van Ineke

Zij woonde er dus nu een jaar en ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet echt vooruitgang heb kunnen waarnemen, maar ik weet natuurlijk niet wat de beginsituatie was. Maar Ineke was wel een ontzettend gastvrije dame die haar best deed om het mij zo goed mogelijk naar mijn zin te maken. Ze hoopte dat ik de volgende keer samen met mijn vrouw zou komen. Nou ik weet niet of ik Wilma hier echt blij mee zou maken! Vooral omdat ik weet dat Wilma nog een klein beetje een “Camarque syndroom” heeft. Maar dat is weer een ander verhaal.

Na een lekker ontbijtje stapte ik om 08.45 u op de fiets richting Sete, mijn eindbestemming vandaag. Al vrij snel vond ik ViaRhone die hier loopt langs het kanaal “Rhone a Sete”.

Stieren van de Camarque

Nog een klein half uurtje kwam ik aan bij een voor mij bekende plaats, t.w. Aigues-Mortes.

Aigues-Mortes

Een prachtige vestingstad met in de ommuurde binnenstad heel veel leuke winkeltjes. Een soort Carcassone dus. Als je in de buurt bent is een bezoekje een “must”.

In dit stadje heb ik een ouderwetse postkaart met postzegel gekocht en deze gestuurd naar de nieuwe locatie van het bedrijf 1801 jeugd en onderwijsadvies, waar Wilma werkt. De verhuizing van dit bedrijf vindt volgende week plaats en de dames van de ondersteuning hadden bedacht dat het wel leuk zou zijn als bekenden een kaartje naar de nieuwe locatie zouden sturen. Die kaarten worden dan uiteraard ergens in het zicht opgehangen. Dus daar komt vermoedelijk ook een kaart uit Aigues-Mortes te hangen. Ik ben benieuwd wanneer hij aankomt. Gezellig.

Een paar kilometer verderop ligt de badplaats Le Grau-du-Roi.

Le Grau du Roi

Dat is voor ons helemaal een bekende plaats. Dat heeft zijn voordelen, want nu wist ik precies waar ik mijn lunch benodigdheden kon kopen. Wat een gezellig plaatsje is dit! En vanaf dat moment werd het een feest van herkenning, want iets verderop ligt La Grande Motte en daarna volgde Carnon-plage, waar we ook al een paar keer zijn geweest. Natuurlijk heb ik een paar jaloersmakende foto’s met een staalblauwe lucht en zonnetje van deze plaatsen gemaakt en deze naar Wilma gestuurd.

Le Mediterrane

Een beetje plagen mag toch?

Over het weer gesproken. Hier valt niets over te klagen. De Mistral was gestopt met blazen en de zon scheen volop. Op de fiets in de wind was het best nog wel fris, maar tijdens de pitsstops was het heerlijk in de zon. Iedere keer was het weer moeilijk om weer op gang te komen.

Maar toen kwam er toch nog een heftig gedeelte. Na Palavas-les-Flots vervolgde de ViaRhona zich tussen twee lagunes door. Helaas was dit een kiezelpad met een stevige tegenwind. En het was een behoorlijk stuk. Zeker een kilometer of 10. Hier begon ik ook een beetje last te krijgen van mijn “reet”. Vergeef mij de term, maar zo heet het nu eenmaal. Was wel een prachtige omgeving met heel veel Flamingo’s in de lagune. Alleen de rijrichting had andersom moeten zijn dan had ik er meer van genoten.

Als jullie de reacties op mijn verhalen lezen zal het jullie zijn opgevallen dat Henny voor iedere dag een toepasselijk liedje zoekt. Heel aardig. Vandaag had ik zelf een liedje die steeds bij mij op bleef komen. Dat noemen ze een “oorwurm”. Een liedje die je niet uit je hoofd krijgt. Ik heb er al een keertje over geschreven. Vandaag stond ik al op met een nummer van Phil Collins, t.w. “Find a way to my heart”. Al fietsend zat ik te denken hoe ik op dit nummer kwam. Misschien kwam het wel dat de prachtige Franse omgeving een weg naar mijn hart aan het zoeken was. Nou dat lukte vandaag perfect, behalve bij dat ene heftige stukje tegenwind na Palavas dan! Goed dat was dan even stukje spiritualiteit. Misschien kwam het wel door Ineke, want die vertelde mij dat zij vanochtend voor het ontbijt nog even had gemediteerd. En gisteren had ze ook een verhandeling over “arche types”. Ik heb slim gekeken, maar ik had geen idee waar ze het over had.

En dan nu de concrete zaken. Daar heb ik meer verstand van en dit gaat ook over de titel boven dit verslag. De “Super Clé”.

Super Clé

Dat gaat over een handige tool, die ik bij mijn fiets heb gekregen. Gelukkig heb ik toen de fiets werd afgeleverd goed geluisterd. (ben ik meestal niet zo goed in!). De fietsenmaker vertelde dat je alle schroeven en boutjes van The Fox met die ene tool kon los-, en vastmaken. Nou dit klopt. Ik heb deze reis inmiddels mijn zadel en stuur, die op een onverklaarbare wijze los zaten weer netjes vastgezet. Het belangrijkste was echter dat ik het “tikje” bij mijn voorremschijf heb kunnen oplossen. Daar werd ik echt gek van en het werd steeds erger. Op een gegeven moment ben ik afgestapt en het mechanisme van de remschijf eens goed bekeken en wat zag ik…………..bouten. Dus mijn “Super Clé” gepakt en het remmechanisme iets verschoven. Enkele seconden later reed ik weer op een geruisloze fiets. Hiep hoi!

Sete staat bekend om zijn goede visrestaurants en ik ben van plan om er ééntje te gaan vinden. Zo dus lekker het centrum in wandelen en dan horen jullie morgen wel wat het is geworden.

Voor de werkenden onder ons een prettig weekend!

1. Anja:
    19 april 2024
    Weer erg leuk om te lezen Buur,
    En wat tref je het met het weer zeg.
    Nu nog 1dag? En dan weer naar huis?
  2. Rico:
    19 april 2024
    Ongeveer. Nog 50 kilometer fietsen en dan met de trein naar Avignon. Daar nog een nachtje slapen en dan met de trein naar de plek waar mijn auto staat geparkeerd. Daar een nachtje slapen en dan naar huis. Wat een druk he. Een dagje fietsen is relaxter!
  3. Lucia en Paul:
    19 april 2024
    Een heerlijk jaloers makend zonnetje en strak blauwe lucht kan niet beter. Je hebt het verdiend na zo n koude Mistral zet hem op nog even ......
  4. Rico:
    19 april 2024
    Haha. Die foto's heb ik een beetje expres gedaan. Even wat zon jullie huiskamer binnenbrengen. Ik begrijp dat het in ons kikkerlandje vandaag weer bar en boos was. Sterkte toegewenst.
  5. Hans:
    19 april 2024
    De mistral waaide vandaag in het groene hart met een gevoelstemperatuur van 5 graden tot gevolg. Wat een dag om het terras met de hoge druk spuit te ontgroening. Was tot op het bot verkleumd. Zou BIJNA overwegen een fietstocht te maken in Frankrijk als ik jouw verhaal lees.
  6. Rico:
    19 april 2024
    Hans dat zou ik onwijs gaaf vinden en dat meen ik echt. Morgen is de verwachte middagtemperatuur 21 graden. Trekt jou dat al over de streep? Helaas is de windverwachting vol tegen met windkracht 4. Als ik morgenavond mijn spijkerbroek nog maar over mijn bovenbenen krijg. 🤣
  7. José:
    19 april 2024
    Wederom een boeiend verslag én prachtige foto’s!

Wat zal die maaltijd in één van de visrestaurants je goed smaken!!!
    Mmmmmmmmmmmm!
  8. Rico:
    19 april 2024
    Jose ik ben net terug van het visrestaurant en het viel een beetje tegen, maar dat kan je morgen weer lezen in het verslag van mijn laatste fiets etappe. Maar ik wil wel een tipje van de sluier oplichten door te zeggen dat 2/3 van de maaltijd heerlijk was.
  9. Judy:
    19 april 2024
    Jaaaaaahhh, ik ben weer bij!! Heerlijk hoor zo even lekker lezen.
    Wat jammer dat het nog te koud is om lekker van je tent te genieten, maar deze afwisseling van diverse accomodaties heeft ook wel wat.
    Ik blijf het toch knap van je vinden dat je iedere dag zoveel km fietst. Jij hebt alweer een bruine kop terwijl het in Nederland af en toe nog net herfst lijkt.
    Geniet nog lekker. Dikke knuffel vanuit Leiden
  10. Rico:
    20 april 2024
    Dank Judy. Je weet dat ik een beloofde knuffel niet vergeet!
  11. Remy:
    19 april 2024
    Mooi om na zo’n flinke tocht in een hotelletje te eindigen! Je kreeg zeker taaie inktvis als deel van de maaltijd 🤔 goede reis terug 👍
  12. Rico:
    20 april 2024
    Zoals je vandaag hebt kunnen lezen was het nog niet het einde van de reis. Vandaag toch nog een behoorlijk stukje gefietst en morgen eerst een stuk met de trein en dan toch ook nog een stukje fietsen naar de plaats waar mijn auto geparkeerd staat. Daar ff pitten en dan maandag in de auto naar Nederland. Mooi he! En inderdaad die inktvis wel best een beetje taai.
  13. Henny Steensma:
    20 april 2024
    Voor jou is dit echt “a trip down memory lane”, mooi om je enthousiasme daarover te lezen (en dat jij je het je herinnert 😂😂). Ik zag op de foto ook dat je toch wel weer aan het sleutelen was, gelukkig niet je spaken!. Nog veel plezier met het laatste stukje en ik vind het leuk dat je mij ook een muziekopdracht hebt gegeven. Voor nu kedeng kedeng richting de meet.
  14. Rico:
    20 april 2024
    Die laatste kedeng hoef ik niet op te zoeken. Die ken ik! En ja als het goed over mijn "beloofde" land word ik altijd heel enthousiast.
  15. Edwin:
    20 april 2024
    Mooi weer man, lekkerder.
    Zeker fijn weekend, dankjewel !!
    Tja de laatste loodjes 🤗 zal ik maar zeggen hé 🚲🚲👊👍💪💪
  16. Rico:
    Stimmt!