In blijde verwachting?

16 april 2024 - Viviers, Frankrijk

Weer even terug naar gisteren. Mijn “bestie” Bart had voordat hij weg ging 2 restaurants aangeprezen waar ik bij het noemen van zijn naam wat korting zou kunnen krijgen. Het zal wel aan mijn beheersing van de Franse taal hebben gelegen, maar het ene restaurant kon ik niet vinden en het andere was een pizza “take-away” met binnen 1 tafeltje. Daar had ik dus geen zin in. Dus maar wat te eten gescoord in de supermarkt. Het werd een gezonde maaltijdsalade met uiteraard stukjes kip. Ter compensatie heb ik ook als toetje een bakje tiramisu meegenomen. Al met al een fijne avond maaltijd. En zo kon ik ook tegelijkertijd aan mijn (lange) verslag werken.

Ook wil ik graag vermelden dat ik in mijn appartement (op de bovenste verdieping) behalve een groot dakraam ook nog een heel klein raampje voor een gat in de voorpui had. In dat gat had zich sinds kort een duif, die in blijde verwachting was van 1 klein duifje, gevestigd. Er lag namelijk in een klein hoopje verzamelde stokjes, 1 eitje in het gat.

Het ei

Ondanks dat de verleiding groot was om dit ei lekker voor mijn ontbijt te koken heb ik als grote dierenvriend mijn hand over mijn hart gestreken. Sterker nog, na een goed gesprek met mamma Duif

Mama duif

afgesproken dat ik de peetvader ga worden. Dus als je ooit een duif tegenkomt die Rico heet weten jullie waar die duif is geboren.

Om 09.00 uur stond de dame van het verhuurbedrijf bij mij aan de deur om het appartement op gebreken te controleren. Na haar goedkeuring kreeg ik mijn 300 euro weer terug. Hans wij zijn te argwanend! Maar het was toch een beetje spannend.

Om 09.30 uur zat ik dus weer op de fiets. Het was vandaag een stukje koeler, maar toch nog best aangenaam. Lekker fietsweer. Het duurde even voordat ik de ViaRhona weer had gevonden, maar toen ging het als een speer. Hoezo als een speer? Vanochtend was de “Mistral” opgestoken. De Mistral is een koude, stevige wind, die altijd van noord naar zuid blaast en laat ik nu vandaag “toevallig” van het noorden naar het zuiden fietsen. Een flinke duw in de rug dus. Zo flink dat ik vandaag een gemiddelde van 20 kilometer per uur heb gehaald. Nog een voordeel is dat als de Mistral waait het meestal niet regent. Hoera voor de Mistral dus. Alleen jammer dat het een koele wind is. Als het goed is gaat de Mistral mij morgen ook weer helpen.

Op het traject van vandaag kwam ik langs veel plaatsen waar ik op door de jaren heen op vakantie ben geweest. Ik reed b.v. langs Loriol. De is de afslag naar de campings langs de Drome. Eén van die campings gaan Stefanie en Jeroen dit jaar met de mannen heen.

Impressie foto.

Ook kwam ik langs Montelimar. Hier hebben Wilma en ik 2 jaar geleden nog een klein weekje in een hotel verbleven. Leuk was dat toen wij Montelimar inreden er een wielerronde gaande was. Er was geen doorkomen aan. Ook de “Norwegian pizza” was daar heerlijk. En dan heb ik het nog niet gehad over de wereldberoemde Nougat.

Uitzicht op Rochemaure

Ook hebben we vanuit Montelimar het stadje Vogue ontdekt. Is een aanrader. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ook vandaag liep ik weer aan tegen het feit aan dat de ViaRhona een perfecte fietsroute is, maar je wordt overal langs geleid. Dus geen dorpjes waar je doorheen fietst, maar steeds er langs. Op de 80 kilometer van vandaag ben ik 1 keer door een dorp gereden. Hier heb ik gelijk een cappuccino gescoord en heb ik in de naastgelegen supermarkt een vers stokbroodje en een bakje “le vauche qui rit” gekocht. Morgen ga ik zo nu dan burgerlijk ongehoorzaam doen en wat afwijken van de ViaRhona. Ik wil namelijk door de poort van Orange fietsen. Dit hebben Wilma en ik 9 jaar geleden ook gedaan. Orange is namelijk eigenlijk een beetje van ons Nederlanders. Toch?

Na de 80 ViaRhona kilometer kwam ik aan op camping Rochecondrie vlak bij het plaatsje Viviers. Wikipedia leerde mij dat de naam van het dorp uiteindelijk is ontstaan uit een woord wat visvijver betekende. Het is een klein dorp, maar wel met een heel oud centrum en een mooie cathedraal. Deze kennis heb ik overigens niet alleen van wikipedia. Ik ben er namelijk ook nog doorheen gefietst. Ik moet heel eerlijk zeggen dat je er niet voor hoeft om te rijden. Aubenas, een wat meer bekende stad, ligt op 22 kilometer.

Op de camping heb ik een mooi plaatsje voor mijn tentje uitgezocht met uiteraard “elektricité”.

Tent in Viviers

Voor minder doen we het niet. Ik ga straks de douches proberen (warm water als het goed is!) en vanavond ga ik uiteten om te vieren dat ik mijn 300 euro netjes terug gekregen heb.

Jullie gaan morgen horen hoe het diner en het voor de 1e keer weer slapen in mijn tentje, is bevallen.

A demain. (toch een heel stuk korter dan gisteren!)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Roelie:
    16 april 2024
    Leuk om je verhalen weer te lezen. En veel bekende plekjes die ik ooit ook eens heb bezocht.
    Slaap zacht vannacht en morgen weer veel fiets plezier. Groetjes
  2. Rico:
    16 april 2024
    Oh. Ook een Francofiel? Moeten we het snel weer eens over hebben onder het genot van een lekker drankje.
  3. Roelie:
    16 april 2024
    Jaaa ook gek op Frankrijk. In juni weer fijn naar de Cote d'azur. Dat drankje doen we binnenkort 😉🍷
  4. Rico:
    16 april 2024
    Zullen we afspreken bij de Cote d'Azur?😂. Doe Anton de groeten van mij!
  5. Albert:
    16 april 2024
    Wat een bofkont ben je weer: droog en windje mee, dan gaat het hard met de kilometers. En een mooie streek om doorheen te fietsen.
    Zijn de voorspelling verder goed? Bon appetite voor straks en bien dormir
  6. Rico:
    16 april 2024
    De voorspellingen blijven goed, Albert, als ik weeronline moet geloven. Ik heb mijn voorgerecht al op. Heerlijk.
  7. Hans:
    16 april 2024
    Vandaag even langs die andere fox gereden (de boot) omdat het zeil was los gewaaid. Het zeil zat er weer goed op dus Henk heeft goed z'n best gedaan.
    Wat een k@t weer hier vandaag.
  8. Rico:
    16 april 2024
    Bedankt Hans en natuurlijk ook Henk. Ik heb van Wilma begrepen dat het aardig spookt in ons kikkerlandje.
  9. Monique:
    16 april 2024
    Haha, je had gelijk een band met de “koekeroe” 😁 zo te lezen….leuk om je verhalen weer mee te lezen. Ik hoop dat je morgen, na een nacht op je matje, weer zo fit als een hoentje de fietsroute kan vervolgen. Veel fietsplezier 🚴‍♂️🍀
  10. Rico:
    16 april 2024
    Grappig hé. Vandaag weer een enige band met de loslopende kippen op de camping. En ik ben inderdaad hoe het nachtje "mat" bevalt.🫡
  11. Henny Steensma:
    16 april 2024
    Volgens mij maakt het jou helemaal niets uit of je nu contact maakt met mens of dier ( als je maar iets te lullen hebt). Gelukkig ben je vandaag ook weer van regen verschoont gebleven, n tegenstelling tot Lia die ook een fietstochtje maakt maar zij kon zich daarna wel verschonen. Mijn chanson voor vandaag moet toch iets met het duifje te maken hebben en dan ligt “ alle duiven op de dam” zo voor de hand dus die doen we niet maar…… “ - Op Ons Wasgoed Schijten Duiven” . Slaap lekker en tot morgen
  12. Rico:
    17 april 2024
    Ai. Niet zo fijn voor Lia, maar zoals je kunt lezen heb ik vandaag ook een paar druppels gehad. Gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen. En over "smart" gesproken. Welke smartlap heb je nu weer gevonden. Ga ik weer opzoeken en ik denk zelfs dat het een lied is van Leidse makelij. Daar stikt het immers van de duiven?
  13. José:
    16 april 2024
    Echt geweldig om te lezen, hoe alles verloopt.

Ik blijf jouw aantal km per dag tóch ontzettend knap vinden!!! Ik fiets ook bijna elke dag, maar 85 km op één dag, red ik niet ….

Succes verder!!
  14. Rico:
    17 april 2024
    Hoeft ook niet, toch? Kortere afstanden zijn ook leuk hoor. Het is maar dat je lekker bezig ben. Gezond voor ljf en leden, maar ook lekker in de buitenlucht.
  15. Anja:
    17 april 2024
    Zoals we inmiddels gewend zijn,weer erg leuk om te lezen Buur.
  16. Rico:
    17 april 2024
    Dank je wel Anja. Ik heb er ook plezier in om het op te schrijven. Ook het schrijven van de verhaaltjes is voor mij vakantie. En ik kan het later nog eens nalezen. Tijdens zo'n reis beleef je zoveel, dat je al snel dingen vergeet. Nu niet.
  17. José:
    17 april 2024
    Helemaal met je eens, Rico. Heerlijk buiten zijn en fietsen in je eigen tempo.
    Ik fiets dagelijks (behalve bij windkracht 6 of meer en als het glad is).

Jouw reactie