Borg

15 april 2024 - Valence, Frankrijk

Borg.

Eerst gewoontegetrouw weer even terug naar gisteren. In mijn verslag had ik het niet gehad over het feit dat ik wat betreft het eten van de eerste dag een behoorlijke bezuinigingsslag had gemaakt. Hoe dan? Nou heel simpel. Afgelopen week had Wilma een heerlijke spaghettisaus gemaakt. Zoals gewoonlijk teveel. Normaliter vriezen wij dan het overschot in voor een volgende keer. Jullie begrijpen natuurlijk wel wat dit keer die volgende keer was. Gisterenavond dus. Een beetje meegenomen spaghetti koken en de ontdooide spaghettisaus, die de hele dag in de auto had gelegen, opwarmen en Rico had een maaltijd voor 0 euro. Zo klaar en nog lekker ook. Wat een feest!

En ruim op tijd klaar met eten, want ik had om 20.00 uur met mijn “maat” Eddy afgesproken. Gisteren had ik mijn verslag het enthousiasme van Eddy, de stacaravan verhuurder, al geroemd, maar vandaag doe ik daar nog even een schepje bovenop. Ruim op tijd kwam Eddy aanrijden en met twee auto’s vertrokken wij naar het “alternatieve” overnachtingsadres voor volgende week zondag. Behalve het overnachten had Eddy ook geregeld dat ik mijn auto daar in de tuin kon parkeren. Wat een opluchting “a secure place for my car”. Deze overnachtingsplek bevond zich in het plaatsje Ampuis, zo’n 4 kilometer van Vienne. We werden vriendelijk ontvangen door de eigenaresse van het huis, Corinne. En onder het genot van een glaasje appelsap hebben wij goede afspraken voor a.s. zondag gemaakt. Hierna bracht Eddy mij weer terug naar de camping. Onderweg vertelde hij mij dat hij 60 jaar was, getrouwd en oorspronkelijk kwam uit West-Indië, maar al 35 jaar woonde in (Nord) Vienne. In dit gedeelte van Vienne hebben Wilma en ik een jaar of 9 geleden in een hotelletje overnacht voor de start van onze 1e fietstocht van Vienne naar Marseillan. Wat een leuke tocht was dit. Maar wat een positieve en vriendelijke man, die Eddy. Echt een verademing tussen alle wijsneuzen, die momenteel Nederland overschreeuwen. Zo dat is ook weer even gezegd!

Terug bij de stacaravan heb ik nog even de route van vandaag doorgenomen om vervolgens te gaan slapen. De wekker om 07.30 uur gezet en daarna in slaap gestort. Net als gisteren werd ik weer vlak voor de wekker wakker. (ik heb dat ding eigenlijk niet nodig!). En wijs geworden van gisteren heb ik eerst met mijn hand gevoeld of de douche warm wilde worden. En…………..weer niet. K……..t. Wederom met de wastafelvariant mijzelf gewassen en hierdoor eigenlijk bruut wakker geworden. Brrrr. Maar niet zeuren, volgens mijn schoonvader werd er “vroeger” één keer in de week gewassen in de teil! Mijn hoop op een werkende douche is gevestigd op vanavond.

Om 08.30 uur reed ik, nadat ik de sleutel had ingeleverd, de camping af en gelijk de 1e weg links was voor mij de start van de ViaRhona.

De start van de ViaRhona

Het weer was een stuk beter dan de verwachtingen de afgelopen week hadden doen geloven. Ik was er vanuit gegaan dat ik de eerste dag voor een gedeelte in de regen zou fietsen. Nou echt niet. Toen ik startte was het al 15 graden met een waterig zonnetje. Na een uurtje heb ik mijn fleece al uitgedaan en verder gefietst in mijn T-shirt. Het werd daarna alleen maar warmer. Op een gegeven moment was het zelfs 26 graden, droog en zonnig.

Maar wat een mooie fietsroute is deze ViaRhona. Als ik in het totaal een halve kilometer heb gereden over een weg met autoverkeer dan overdrijf ik vermoedelijk zelfs nog een beetje. Echt een fietsroute dus. Het nadeel van deze rustige paden is dat ze de “centre ville” 9 van de 10 keer vermijden. Toen ik dat door kreeg was ik inmiddels 40 kilometer onderweg en echt wel toe aan een lekker bakkie. Dus maar even van de route afgeweken om een cappuccino te scoren en gelijk in de naastgelegen supermarkt de lunch (stokbrood met ham en een banaantje) gehaald. Die lunch lekker opgepeuzeld op een idyllisch plekje aan de Rhone.

Idyllische lunchplek

En van de plaatsen waar ik dan wel doorheen fietste is bijvoorbeeld Tournon-sur-Rhone een aanrader.

Houten brug over de Rhone in Tournon

Ook kwam ik een plaatsje tegen waar ik nog nooit van gehoord had, namelijk Glun. Toch bijzonder als je weet hoe vaak ik er al langs moet hebben gereden.

Het enige nadeel van het onverwachts lekkere weer was dat de wind uit een andere richting kwam dan eerst was voorspeld. Ik moest zo nu en dan tegen de wind in trappen. Morgen is een stuk koeler weer voorspeld, maar wel met een noordenwind. In de rug dus. Kijken wat het meest bevalt. Ik denk dat ik het al weet! Haha.

De kilometers vlogen vandaag onder mijn wielen door. Hierdoor was ik al om 14.00 uur bij mijn overnachtingsplek in Valence. Toch 82 kilometer! Even geprobeerd te contacten met “mijn vrienden”, de verhuurders van het appartement, maar zij namen de telefoon niet op. Ik kreeg het gevoel dat het heel spannend ging worden of er iemand op de afgesproken tijd van 17.00 uur bij het appartement zou zijn. Waarom dan spannend? Ik had deze accommodatie geboekt voor de somma van 52 euro. Maar…….in de kleine lettertjes stond dat ik bij aankomst een borg van 300 !!!!!!!euro moest betalen EN dat zij voor het brengen en ophalen 30 euro rekenden. 15 euro brengen en 15 euro ophalen. De prijs was dus al 82 euro.

Ik was behoorlijk pissed. Natuurlijk moet je de kleine lettertjes lezen, maar ik boek al jaren bij Booking.com en deze truc had ik nog niet meegemaakt. Ik heb dus Booking.com ge-contact en die waren het met mij eens, maar zij konden de reservering niet meer cancellen en de verhuurders wilden het niet terugdraaien. Ik moest sowieso die 52 euro betalen of ik nu kwam of niet. Daar had ik dus geen zin in. Na wat heen en weer gesteggel heb ik besloten om er toch maar heen te gaan, maar misschien wilden zij die zeurpiet, ik dus, helemaal niet meer hebben. Zij hadden namelijk niet meer van zich laten horen en nu namen zij de telefoon ook niet meer op. Spannend dus!

Maar…….alles is goed gekomen. Ik heb er zelfs weer een “bestie” bij, t.w. Bartholomeo. Ik mag hem Bart noemen. En wie gelooft er nu geen Bart. Ik wel hoor. Hij was precies op tijd. Bart legde mij precies uit wat de bedoeling was en beloofde dat morgen mijn borg van 300 euro weer netjes werd teruggegeven. Om de noodzaak van die borg te onderstrepen liet hij even een paar foto’s zien van een ander appartement, die de afgelopen nacht door huurders was “verbouwd”. Tsja dan red je het met 300 euro ook niet.

Het appartementgebouw zag er aan de buitenkant niet uit.

Appartementsgebouw in Valence

Trouwens aan de binnenkant ook niet. Het appartement zelf was keurig. Modern ingericht en alles was er. Zelfs een heerlijke WARME douche. Dat was wel even nodig, want ik merkte dat sommige tegenliggers wel heel erg ruim om mij heen reden.

Het is weer een lang verhaal geworden. Ik ga mijn best doen Hans. Morgen wordt mijn 1e campingovernachting in het plaatsje Viviers. Weer een etappe van ruim 80 kilometer.

A demain.

1. Christien:
    15 april 2024
    Hier in leiden ligt het vol hagelstenen. Je bent op tijd gevlucht 😂
  2. Rico:
    15 april 2024
    Ik hoorde zoiets van Wilma. Ik heb haar al vaker proberen te overtuigen om naar Frankrijk te verkassen. Kansloos!
  3. Hans:
    15 april 2024
    De kop is eraf, leuk verslag.
    Hopelijk krijg je morgen de €300 terug, anders heb je nog een verrassing met booking.com.
  4. Rico:
    15 april 2024
    Haha. Hans je weet precies de vinger te leggen op de zere plek. Ik heb deze jongen op zijn bruine ogen geloofd. Morgen weten we of ik dit goed heb ingeschat.🤦‍♂️. Best wel spannend.
  5. José:
    15 april 2024
    Leuk verhaal Rico én mooie foto’s!

82 km maar liefst gereden! Doe ik je niet na…..
  6. Rico:
    16 april 2024
    Jose. Die 82 kilometer is goed te doen als je regelmatig fietst en als je net zo als vandaag een flinke wind in de rug hebt.
  7. Albert:
    15 april 2024
    Mooie gemiddelde snelheid, je lijkt wat dat betreft aan te kunnen haken bij MvdP😆
    Gelukkig dat je weer warm water hebt( mag ook wel voor die prijs) het moet niet te Spartaans worden
  8. Rico:
    16 april 2024
    Albert ik vrees dat ik MvdP ff bij hou als hij de garage uit rijdt. Daarna is hij binnen een minuut uit het zicht. Wat een kanjer. Wie weet heb ik deze week een verhaal over iets soortgelijks wat ik jaren geleden heb meegemaakt in de buurt bij Sete. Hier kom ik ook nog langs.
  9. Henny Steensma:
    15 april 2024
    Wat ben jij een mazzelpik met je mooie weer, hier vielen hagelstenen o als eieren zo groot. Geniet van de volgende rit
  10. Rico:
    16 april 2024
    Ach Henny wat moet ik zeggen. Een ieder krijgt wat hij toekomt. Nu hoop ik dat het weer morgen niet omslaat. Dus wat ik hiervoor heb geschreven heb ik dus eigenlijk niet gezegd. Oké?
  11. Renée:
    16 april 2024
    Lekker tochtje Rico, het zonnetje erbij en een douche toe!!
  12. Rico:
    16 april 2024
    Tsja je hebt van die dagen!
  13. Edwin:
    Hey buurman
    Wat is dat toch weer altijd genieten van je verhaalstijl 🤗
    Dankjeweerwel en op naar de volgende stek met de fiets 🚴‍♂️🚴‍♀️
  14. Rico:
    16 april 2024
    Ik ben blij dat ik je een beetje kan laten genieten van mijn genieten. Snap je het nog.

Jouw reactie