Dik Trom

27 juni 2023 - Makkum, Nederland

Gisteren was dan mijn vuurdoop wat betreft het logeren bij de “vrienden op de fiets”.  Wat een start zeg. Een geweldige accommodatie en wat een leuke mensen. Gisteren vertelde ik al dat ik spontaan werd uitgenodigd om mee te eten en na het eten vroegen ze ook nog of ik gezellig met hun een drankje wilde drinken. Toevallig lust ik wel een alcoholische versnapering. Dus ook tegen deze uitnodiging heb ik geen nee gezegd. Het werd een hele gezellige avond samen met twee gelijk gestemde mensen. Wij hebben tot laat zitten kletsen over van alles en nog wat, maar vooral over reizen en reisplannen. Het was dan ook rond middernacht dat ik in mijn bed lag.

Om 08.00 uur stond het ontbijt gepland. Toen ik naar beneden liep kwam de lucht van de afgebakken broodjes mij al tegemoet. Een blik op de ontbijttafel was voldoende om heel gretig te worden. Allerlei lekkere dingen stonden gereed om genuttigd te worden.

Ontbijt

Een kleine selectie moet ook jullie doen watertanden, een eitje, aardbeien, pindakaas (lust ik helaas niet), hagelslag, kaas enz… Uiteraard werd al dit lekkers begeleid met een lekker kopje thee. Ik had keus uit wel 6 soorten, maar ik ben liefhebber van gewone thee. Voor zo’n ontbijt ben je in een hotel ruim 15€ kwijt.

Na het ontbijt en het afwikkelen van de financiën middels een “tikkie” werd ik uitgezwaaid door de familie De Vies, maar niet nadat ik op de gevoelige plaat was gezet voor het gastenboek. Een heerlijke start van mijn fietsavontuur.

Op de pedalen dus. In verband met de ophoging van de dijk rondom het IJsselmeer werd ik wederom via mijn favoriete gele bordjes omgeleid. Vandaag leidde dit nu eens tot een positieve verrassing. Ik kwam hierdoor namelijk door het pittoreske plaatsje Etersheim ook wel het “land van Dik Trom” genoemd.

School van Dik Trom

In 1882 werd in Etersheim een nieuwe school gebouwd. Deze was in 1883 klaar. De 1e hoofdonderwijzer C. Joh. Kieviet was ook de schrijver van het 1e Dik Tromboek. Het is maar dat jullie het weten!

Het was vandaag best mooi fietsweer, maar ook vandaag was de wind prominent aanwezig. Nu waait het sowieso altijd harder in de kop van Noord-Holland. Dit komt door het simpele gegeven dat het landschap helemaal open is met zo nu en dan een dorpje. Trouwens in één van die dorpjes, t.w. Wervershoof stonden op het marktpleintje in het dorp 2 marktkramen en één van die kraampjes was van de…………………Bodegraafse Kaasboer. Onvoorstelbaar.

Het landschap is dus niet zo spectaculair, maar de plaatsjes zijn eigenlijk allemaal zonder uitzondering heel gezellig, o.a. Hoorn, Enkhuizen en Medemblik, maar na Medenblik begint het grote “niets”. Het land van de wind zal ik het maar noemen. Maar ook daar komt een eind aan, want uiteindelijk arriveerde ik in Den Oever.

In verband met werkzaamheden aan de afsluitdijk (gele borden!!) is het niet mogelijk om er over heen te fietsen. Als alternatief rijdt er een gratis fietsbus. Uiteraard was ik dit bij de voorbereiding van mijn fietstocht tegen gekomen. Hier had ik gelezen dat er om het uur een bus vertrok vanaf het busstation in Den Oever. Toen ik bij deze bushalte aankwam stond half Duitsland met prachtige elektrische fietsen al te wachten op de bus. Half Duitsland is natuurlijk ietsje overdreven maar er stond een groep van 10 man. Ik had geen flauw idee hoeveel fietsen per keer mee konden. Hierna kwam nog een aantal mensen aanrijden. Spanning dus. Gelukkig konden er in totaal 15 fietsen en dus ook 15 fietsers mee en daar zat ik ook bij.

Fietsbus

Twee hele slimme fietsers met vouwfietsen en donkere zonnebrillen wilden met hun kleine fietsjes voor piepen, maar daar trapte de buschauffeur niet in. Uiteindelijk konden die mensen ook nog mee. Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken in de vakantieperiode. Niet dus!

Met de fiets in de bus dus de afsluitdijk over. Het waren de 30 snelste kilometers van de dag. 110 kilometer heb ik vandaag afgelegd. Klinkt heel stoer, maar van die 110 kilometer waren er dus 30 met de bus!

In het Kornwerderzand werden we weer uit de bus gezet en vandaaruit was het nog een kleine 10 kilometer naar mijn 2e overnachtingsplek, t.w. Makkum.

Makkum

Wat een verschil met gisteren, ondanks dat het heel vriendelijke mensen zijn. Makkum is een geliefd plaatsje dus deze mensen hebben ook veel gasten. Vandaag ontvangen ze 6 personen. Maar het gaat in principe om de overnachting en ik heb een prima kamer. Er is een fijne douche en mijn fiets staat netjes gestald in de garage. Meer heb ik niet nodig.

Tot morgen

1. Hans:
    27 juni 2023
    30 km smokkelen valt me van je tegen.
  2. Rico:
    27 juni 2023
    Het was niet echt smokkelen. Je mag er gewoon echt niet fietsen. En in dit geval is het echt een eins omrijden.
  3. Roelie:
    Een hele leuke dag dus weer. En in Makkum genoeg leuke restaurantjes. 🍽
  4. Rico:
    Klopt ik zit nu bij Feng Sheng voor de echte Friese keuken. Haha
  5. Roelie:
    27 juni 2023
    Haha als het maar smaakt 😉. Deze ken ik trouwens nog niet 🙄.
    Geniet ervan.
  6. Albert:
    27 juni 2023
    Verwacht toch wel dat je morgen Fryske Sûkerbôle krijgt, past mooi bij de traditionele Feng Sheng😁😁
  7. Rico:
    27 juni 2023
    Fryske bole ken ik niet, maar ik ga morgenochtend wel kijken of ik er ééntje kan scoren.
  8. Anja:
    27 juni 2023
    Klinkt allemaal weer prima buur,
    En als het nu de rest vd week ook nog droog blijft?
    Dan wordt het weer een hele mooie week.
    Succes
  9. Rico:
    28 juni 2023
    Als jullie mijn verslag van vandaag lezen zal je zien dat ik het zeker niet droog heb gehouden en ook morgen belooft weinig goeds! Maar dat mag de pret niet drukken.
  10. Henny Steensma:
    27 juni 2023
    Nou als ik het ontbijt bekijk en hoor dat je vanavond weer zat te smikkelen is het maar goed dat je elke dag weer (let op komt ie weer 🎶) die eenzame fietser bent die tegen de wind zich zelf een weg baant.
    Als je dat niet zou doen zou je misschien toch een beetje gaan lijken op DIK TROM ( IN Hoofddorp staat trouwens een bronzen beeld van hem, maar dit terzijde) voor straks 🛌
  11. Rico:
    28 juni 2023
    Helemaal gelijk Henny. Lees mijn verslag van vandaag en dan zie je dat ik tot dezelfde conclusie ben gekomen. Bedankt voor de info over onze Dik Trom. Heeft hij dus ook in Hoofddorp gewoond.
  12. Peter:
    27 juni 2023
    Als ik dat ontbijtje lees heb ik spijt dat ik vandaag niet even het eerste stukje mee heb gefietst. En weet je... Die shortcut van 30 kilometer pak ik morgen wel effe voor je mee. Succes verder.
  13. Rico:
    28 juni 2023
    Inderdaad. Wat een weelde. Hij gingen je 30 kilometer vandaag?
  14. Stefan:
    Heey Rico,
    Als je nog een beetje afzakt richting het zuidoosten hebben wij nog een mooie overnachtingsplek met ontbijt voor je.
  15. Rico:
    28 juni 2023
    He Stefan wat leuk dat je ook meeleest. Dat "beetje" is denk een iets te groot lusje, maar jouw mooie regio staat ook nog op de lijst. En wat betreft het laatste.....Beloofd is beloofd!
  16. Carla:
    28 juni 2023
    Hoi Rico, ben je dan ook nog door Harlingen gefietst of kom je daar niet. Dat was gezellig, leuk contact. Daar krijgt een mens energie van. Ik hoop dat er nog velen als deze volgen. Zet hem op, vooral met wat minder weer.
  17. Rico:
    28 juni 2023
    Nee. Helaas lag Harlingen niet op de route, maar ik laat in Friesland geen mogelijkheid onbenut om te vertellen dat ik een jaar in Harlingen heb "gewoond". Je hoort er dan gelijk bij. :)