In het spoor van dr. Lely.

19 juni 2023 - Bodegraven, Nederland

Daar ben ik weer met een vooraankondiging. Ik ga weer op pad met "The Fox". The Fox???? Ja zo heet mijn fiets. Mijn fiets is een Koga type "signature". Dat "signature" betekent dat je dan een naam in je frame kan laten zetten. The Fox dus!

Volgende week starten The Fox en ik weer met een nieuw fietsavontuur. Net als dr Lely, wie kent hem niet, gaan we de Zuiderzee bedwingen. De Zuiderzee???? die heet natuurlijk tegenwoordig het IJsselmeer. Maar voordat die naamsverandering kon worden doorgevoerd moest eerst ff een afsluitdijk worden gebouwd. Hier werd in 1927 aan begonnen en na 6 jaar stenen, aarde en zand storten in de Zuiderzee was de 32 kilometer lange Afsluitdijk klaar in 1933 en hadden we geen Zuiderzee meer, maar een IJsselmeer. Tot zover een aflevering van Wikipedia.

De fietsroute heet officieel "LF Zuiderzeeroute" en loopt globaal langs de oude oevers van de voormalige Zuiderzee. De gehele route is zo'n 440 kilometer en is als het goed is netjes bewegwijzerd, maar voor de zekerheid heb ik toch de "papieren" fietsgids gekocht.

Ook nieuw is dat ik lid ben geworden van de "vrienden op de fiets". Dit is een stichting van en voor fietsers.  Voor het luttele jaarbedrag van €8 ben je lid. De leden bestaan uit 2 groepen. Mensen die een kamer in hun huis, tuinhuis, zolder, hooiberg enz ter beschikking stellen voor de 2e groep, namelijk de mensen die gebruik maken van deze faciliteiten. Je mag alleen gebruik maken van de overnachtingsplekken als je wandelaar of met de fiets bent. Ook het tarief is overal hetzelfde, t.w. €25 per overnachting en dan zit daar ook nog een ontbijtje bij.

Wat een mooie club. Hierdoor hoef ik niet al mijn overnachtingsspullen mee te nemen en kan ik dus relatief "licht" fietsen. Ik ben van plan om de route in 5 dagen te rijden. Hierboven heb je kunnen lezen dat de volledig route 440 kilometer is. Ik verwacht dat er nog een paar bijkomen. Deel dit aantal door de 5 fietsdagen dan kom je al snel op een ruime 80 kilometer per dag.

Ik heb inmiddels de overnachtingsplekken geboekt, maar ik vertel nog niet waar! Dat komen jullie te weten als jullie vanaf volgende week maandag 26 juni de discipline kunnen opbrengen om weer dagelijks mijn opgetekende belevenissen van die dag te willen lezen.

Jullie zijn in ieder geval gewaarschuwd.

Tot a.s. maandag!

1. Renée:
    19 juni 2023
    Ik kijk er naar uit Rico, veel plezier weer!
  2. Rico:
    22 juni 2023
    Dank je. Ik heb er natuurlijk ook zin in.
  3. Hans:
    19 juni 2023
    Jouw boot heet toch ook de Fox. Vergis je niet welke Fox je neemt want dan wordt het rondje wel een langzame bedoening.
    Tot zover mijn eerste zinloze opmerking😊
  4. Rico:
    22 juni 2023
    Hans je hebt helemaal gelijk. Lekker makkelijk toch? En blijf lekker "zinloos". Leuk!
  5. Monique:
    19 juni 2023
    Hoi Rico, super leuk dat je weer een nieuw plan & route hebt bedacht. Deze route staat ook op ons wensenlijstje als we wat meer vrije tijd hebben 😉.
    Veel plezier met de voorbereidingen en we lezen graag mee....
  6. Rico:
    22 juni 2023
    Dank je Monique! Misschien kan ik jullie na mijn fietstocht, onder het genot van een wijntje, nog enthousiaster maken!
  7. Lucia en Paul:
    19 juni 2023
    Weer een leuke tocht in het vooruitzicht top en voor ons vooral leuke verhalen Alvast succes met de voorbereidingen ( dit wordt wel een "makkie" zo zonder bagage en altijd een ontbijtje in het vooruitzicht en een heerlijk bed plus een praatje voor het slapen gaan )
  8. Rico:
    22 juni 2023
    Jawel ik kijk er al naar uit!
  9. Anja:
    Leuk hoor Buur
    We zijn benieuwd , alvast succes .
  10. Rico:
    Dank je wel Buuf
  11. Nastasja:
    19 juni 2023
    He weer een fietsvakantie in de planning? Die is spontaan vd week opgekomen zeker? Wilma er niet over gehoord😉.
    Alvast plezier met de voorbereidingen!!!
  12. Rico:
    22 juni 2023
    Nee hoor. Staat al een tijdje in de planning. Maar jullie hebben onder werktijd geen mogelijkheid om met elkaar te praten, toch?:)
  13. Henny Steensma:
    Ylvis - The Fox Lyrics (What Does The Fox Say?) [Official Lyrics video HD]
    Succes met de voorbereiding en zet dit nummer op je playlist😉
  14. Rico:
    22 juni 2023
    Ik moet dit nummer ff opzoeken. Nooooooit van gehoord.
  15. Christien:
    19 juni 2023
    Ik hoop dat het nederlandse weer je gunstig gezind is.
  16. Rico:
    22 juni 2023
    Tot nu toe ziet de weersverwachting er goed uit. Behalve de verwachte wind mag voor mij een tandje minder.
  17. Jolanda Kamerling:
    19 juni 2023
    Hé topper wat goed van je weer een mooe route op de fiets THE FOX. Heel veel plezier en een goede reis. Ik volg je wel weer.
  18. Rico:
    22 juni 2023
    Bedankt en leuk dat jij mij gaat volgen!
  19. Carla:
    20 juni 2023
    Rico, dat lijkt mij hartstikke leuk. Klinkt goed! Veel plezier gewenst! We gaan de verhalen lezen. Groetjes
  20. Rico:
    22 juni 2023
    He hallo Carla. Leuk dat je verhalen gaat lezen.
  21. Peter:
    20 juni 2023
    Zoals The Sweet in 1974 al zongen: "Fox on the run".
    Succes Rico
  22. Rico:
    22 juni 2023
    Gave plaat. Ik ga mijn best doen Peet. Geen zin om mee te fietsen?
  23. Albert:
    20 juni 2023
    Fox on the run (nummer uit "jouw" tijd) je blijft maar gaan😊
    Heel veel plezier met de rit, de verhalen kijk ik nu al naar uit.
  24. Rico:
    22 juni 2023
    Haha. Albert "mijn" tijd is ook "jouw" tijd.
  25. Roelie:
    22 juni 2023
    Leuk Rico!! Succes met je fietstocht en als je in de buurt bent horen we dat toch wel toch? Veel plezier!!
  26. Roelie:
    22 juni 2023
    Veel plezier Rico, als je in de buurt van Makkum of Nunspeet bent horen we dat toch wel? Heel veel fiets plezier. Grt Anton & Roelie
  27. Rico:
    22 juni 2023
    Op dinsdag 27 juni ben ik in de buurt van Makkum! Zijn jullie er dan ook?
  28. Roelie:
    22 juni 2023
    Wij blijven maandag nog slapen maar gaan dinsdag om 8 uur naar huis.
  29. Rico:
    24 juni 2023
    Wat jammer anders was ik zeker langsgekomen om ff bij te kletsen onder het genot van een koele versnapering!
  30. Car:
    23 juni 2023
    Beetje late reactie, zie de mail nu pas maar vanaf maandag ga ik elke dag kijken . Lekker dichtbij deze keer . Plezier met je vriend the Fox . Jammer dat Cootje niet mee gaat xx
  31. Rico:
    24 juni 2023
    Helaas moet Cootje nog centjes verdienen.