De snel(le) weg

17 augustus 2019 - Douzens, Frankrijk

Deze fietsvakantie is niet alleen fietsen, maar er hoort iedere dag ook een heel stuk voorbereiding bij. Voordat ik vertrok heb ik een “grote” lijn uitgezet en van die trajecten deelkaartjes gemaakt. Maar natuurlijk klopt de theorie niet altijd met de werkelijkheid. Dan hebben we altijd nog Google Maps, onze steun en toeverlaat in moeilijke tijden, maar inmiddels weten jullie dat zelfs Google Maps soms de weg kwijt is. Dus iedere avond ben ik bezig met het traject voor de dag van morgen. Vandaag had ik een fantastische mix bedacht van rustiek langs het Canal du Midi, wat snelle stukken over een N of D weg en dwars door een  stad. Dat rustieke langs het “Canal” waren we na 1,5 km meer dan zat. Het was een soort karrenspoor met wat grind en vooral veel kuilen. Dat is wat we onze fietsen, na meer dan 1400 km arbeid niet konden aan doen. Onze billen trouwens ook niet. Dus bij de eerste de beste gelegenheid zaten wij op een zogenaamd “snel” stuk, wat voor ons echt een snelweg was. Op sommige stukken mocht het autoverkeer er met een snelheid van 110 km rijden en daar rijden wij dan ook op “top”snelheid, rond de 26 km, stijf langs het randje van de weg. Eerlijkheidshalve moet ik vermelden dat de Fransen altijd met een grote boog om je heen rijden, maar het blijft spannend. Het voordeel was dat we in no-time over de 40 km op de teller hadden staan.

Dit hield in dat we dan aan de rand van Carcassonne waren aangekomen. Helaas houden ze in Frankrijk (nog) niet veel rekening met fietsers maar ze stikken wel van de rondwegen om zoveel mogelijk verkeer RUIM om de steden te leiden. Nou daar zaten wij niet op te wachten natuurlijk. En dat zijn dan de momenten dat Google Maps het laat afweten. Als een dronken tor draait mijn schermpje van mijn telefoon. Net alsof het wil zeggen: “Ik weet het niet, zoek het zelf maar uit”. Op die momenten komt de waarde van het bestuderen van de route de avond ervoor naar boven. Al snel hadden we de juiste route in Carcassonne weer te pakken en de beloning was een prachtig uitzicht op “Le Cite” (zie foto). De prachtige ommuurde middeleeuwse stad, die absoluut een bezoek waard is. Dat hebben we echter al een paar jaar terug gedaan, toen ik hard bezig was om Wilma te bekeren tot Francofiel. Wij hadden toen een vakantiehuisje gehuurd in Port-la-Nouvelle. Deze plaats is morgen trouwens onze eindbestemming. Leuk die momenten van herkenning.

Na Carcassonne hebben wij weer de snel(le) weg gepakt, dus net na 13.00 uur verrasten wij onze B&B eigenaresse met onze aanwezigheid. Zij had de kamer nog niet klaar, maar zorgde ervoor dat wij wel gebruik konden maken van de badkamer. Wij zagen er na het harde fietsen met een temperatuur van 30 plus redelijk verhit uit. En daar hielp onze vriend “the wind” het laatste gedeelte ook niet aan mee. We waren vanmorgen met windkracht 1 in de rug begonnen, maar hoe later het werd hoe meer de wind draaide om te eindigen in een ons zo bekende keiharde windkracht 3 tegen. Pff. Morgen wordt het trouwens niet anders , want we gaan de wind foppen. Halverwege ons traject buigen we af naar het zuiden en dan hebben we de wind van de zijkant.

Het eten. Gisteren zaten we in de streek van de cassoulet. Wat is cassoulet? Ik had geen idee, maar het is een soort stoofschotel met witte bonen, varkensvlees en worstjes. Toevallig had het hotel waar wij sliepen ook een restaurant, waar zij volgens het aanplakbiljet al bijna een eeuw (zegt wat over het hotel. Nee hoor is een flauw geintje. Het was een oké hotel) de beste cassoulet maakten. Nou die hebben we dus lekker geprobeerd met vooraf een zalmsalade. Allebei smaakte het prima. Trouwens het plaatsje waar we waren, Castelnaudary was een gezellig plaatsje met een paar leuke terrasje. Hier hebben we dan ook na de succesvolle aankoop van een nieuwe zonnebril voor Wilma (erg mooi) een lekker biertje gedronken.

Op veler verzoek heb ik vandaag mijn verslag wat korter gehouden. Als nieuwbakken schrijver moet je goed luisteren naar de reacties van je trouwste lezers.

Dus a demain.

O ja we zitten in een plaatsje waar behalve onze B&B eigenlijk niets is. Of het is dicht, maar de eigenaresse van de B&B is zo lief om ons vanavond naar een restaurant 2 kilometer verderop te brengen en natuurlijk weer op te halen. Ik zeg nogmaals, hoezo arrogante Fransen!

1. José:
    17 augustus 2019
    Prachtige foto's! VIVE LA FRANCE!!!
  2. Rico:
    17 augustus 2019
    Lief Jose. De foto's is de afdeling van Wima. Dus alle eer komt haar toe!
  3. Joke en Cees:
    17 augustus 2019
    Wat een mooie route hebben jullie weer achter de rug! Met kleine kastelen en kerkjes....
    En wat een aardige Franse mensen komen jullie overal tegen!
    De foto’s zijn ook erg leuk en lange verslagen vinden wij niet erg hoor.... nog een paar kilometertjes met of zonder wind..
    Succes vanuit het noorden....😘😘
  4. Joke en Cees:
    17 augustus 2019
    O, ik moet nog even wat info van Cees doorgeven....
    Je had Wilma niet hoeven te bekeren. Tot francofiel, want ze heeft bloed van de hugenoten uit Frankrijk door haar aderen stromen!
    Het afvallen door het fietsen zal wel meevallen, want als we het verslag lezen , leven jullie als een Bourgondiër ...... zegt Cees met een biertje en een harinkje in zijn handen.... 😂😂
  5. Rico:
    17 augustus 2019
    Haha, klopt helemaal, du Prie!!! Jammer van die laatste zin. Wij hebben ook zooooooveel zin in een biertje maar in dit gehucht is NIETS te krijgen, alleen citroen water van onze gastvrouw. Het is dan wel geen biertje maar als je zoveel dorst hebt als wij en je doet je ogen dicht, denk je toch dat je een biertje drinkt😉
  6. Anja:
    17 augustus 2019
    Nou die lange verhalen kunnen best hoor ,hoe beter je ons op de hoogte houd ,hoe meer we weten.
    En we steken er ook weer wat van op. En? Die laatste paar dagen kun je natuurlijk niet zomaar inkorten .
    Maar ik begrijp Dat er ook best aardige Fransen zijn,ik ben ze nog niet tegen gekomen.
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen
    Maar het blijkt dat Frankrijk niet echt een fietspad is zoals NL.
    Maar? Jullie hebben het weer gered .
    En de fietsen gedragen zich ook nog perfect ,dus super fijn.
    Nog even bikkelen en dan lekker nog een paar dagen uitrusten ,en dat zullen de billen ook wel waarderen .
    Voor morgen weer heel veel succes
  7. Rico:
    17 augustus 2019
    Haha. Anja als billen eens konden praten. Maar volgens mij zijn wij er beiden heel zuinig op. Het is echt niet prettig om een paar uur op een zadel te zitten als de billen er geen zin meer in hebben. Bedankt voor het opbeurende woorden. We gaan er morgen weer een mooie fietsdag van maken. We gaan o.a. dwars door Narbonne.
  8. Hans:
    17 augustus 2019
    Het (relatief) korte verhaal wordt zeer gewaardeerd door ondergetekende.
    Ik wilde even kijken waar jullie nu zitten (doe ik bijna elke dag) maar je hebt de plaatsnaam niet opgegeven dus heb ik maar naar die van morgen gekeken.
    Schiet lekker op hoor, morgen aan de mediterranee en dan nog een klein stukkie.
    Ik bekeek de foto,s even en toen ik die van Wilma zag begreep ik waarom de fransen op de D-wegen met een boog om jullie heen reden. Met zo’n kleur loop je geen enkel gevaar.
  9. Rico:
    We zitten nu in Douzens.
    Dat is inderdaad het voordeel van een lekker fel kleurtje. Tot nu toe werkt het😜
  10. Remy:
    17 augustus 2019
    Wat prachtIg daar! Jullie zijn er bijna. Nog even een stukje snelweg en je bent er zo. Het biertje wacht op jullie. Nog bekend van het fietsen van de Elfstedentocht.....
    Succes morgen toppers
  11. Rico:
    17 augustus 2019
    Ik hoop het, want vandaag was geen bier in de B&B. Wel in het restaurant waar we met de Jaguar zijn gebracht. Waren we wel een beetje aan toe hoor.
  12. Frans:
    17 augustus 2019
    Ziet er weer geweldig uit. Leuk trouwens dat jullie gisteren in dezelfde B en B waren als wij Rico, een paar jaar geleden. En ja , ik weet nog dat het toen regende. Canal du Midi brengt weer veel herinneringen naar boven. Nou nog een klein stukkie en dan nog even heerlijk een paar dagen niks. Het weer is bij jullie in ieder geval beter dan hier. Geniet er van
  13. Rico:
    17 augustus 2019
    Frans wij waren niet in dezelfde B&B, maar wij hebben wel even gestopt om te kijken. En ja het lag er nog hetzelfde bij. Gaaf he. Wat ook hetzelfde was, was het slechte 2e gedeelte van het traject. Als je het verslag van vandaag hebt gelezen weet je inmiddels dat we dat stuk hebben geskipt. Inderdaad morgen via Narbonne. Ook een stad waar we ons leuk vermaakt hebben wachten op jouw 1e reis met de TGV. Weet je nog precies waar wij zijn gestart met onze fietstocht. Was dat Agen??
  14. Nastasja:
    17 augustus 2019
    Zo ik had paar dagen geen Wi-Fi maar ik ben nu weer helemaal bij met lezen. Wat een verhalen weer. Jullie hebben weer mooie dagen gehad, leuk! Zonnebril gekocht dus het weer is nu goed. Einde komt aardig in het zicht denk ik.
  15. Rico:
    18 augustus 2019
    We misyen je al😉 Jullie zijn weer thuis begrijp ik. Wel lekker geweest hè! Nu alles weer uitpakken en wassen, pffdf. Daar ben ik straks zo mee klaar, 2 jurkjes en 1 korte broek en wat fietskleding, zo gepiept. Zo zie, elk nadeel heeft z'n voordeel. Morgen de laatste fietsdag. Zal best vreemd worden na 3 1/2 week 😏
  16. Madelon:
    17 augustus 2019
    Heerlijk jullie fotos. Wat is Frankrijk toch mooi. Hoop dat de Mistral wind weg blijft voor jullie de komende dagen zodat jullie relaxed richting strand kunnen fietsen!
    Au revoir
  17. Car:
    17 augustus 2019
    Moet me toch van het hart dat Wilma niet bij Robbie een mooie bril heeft gekocht voordat jullie aan dit avontuur gingen beginnen 🤓Was weer een leuke dag zo te lezen, vandaag wel ff aan je gedacht Rico , er was nl een spaak gebroken van mn fietsje 😳 Zelfs hij leeft met jullie mee. Slaap lekker voor zo en morgen weer fit beginnen aan een nieuw avontuur.
  18. Rico:
    18 augustus 2019
    Als ik had geweten dat het pootje van m'n andere bril zou afbreken, had ik hem bij Rob gekocht, maar ja, je weet niet altijd alles van te voren. En dat is met dit avontuur soms ook maar beter ook😜 kusje van Coby 1😘
  19. Delia:
    18 augustus 2019
    Lange verhalen? Ik zit elke dag te genieten van jullie verhalen.... je zou columns kunnen schrijven :).... succes vandaag. ... en dan naar de billen luisteren en rust geven..
  20. Rico:
    19 augustus 2019
    Dank Delia. Gelukkig zijn er ook mensen die de iets langere verhalen leuk vinden. En onze billen die hebben tot nu toe geen protest aangetekend. Gelukkig maar.
  21. Eric en Janine:
    18 augustus 2019
    Wij hadden na 2 dagen fietsen in de Ardennen al een houten kont en zure benen...... Dus heel diep respect voor jullie dat jullie het opbrengen om al weken lang elke dag op de fiets klimmen! Wel een waanzinnig mooie ervaring! Het is super leuk om via jullie reisverhalen op de hoogte te blijven van jullie reis en belevenissen. Heel veel succes met de volgende ritten. Het is nog maar een klein stukje ; )
  22. Rico:
    18 augustus 2019
    Klopt. Om precies te zijn nog een etappe. Die van morgen. Gaan we vermoedelijk lekker lang over doen.