Toulouse, de ideale stad

15 augustus 2019 - Toulouse, Frankrijk

Eindelijk dan in Toulouse! Voor mij een mijlpaal, omdat ik dan, met mijn geografische kennis van Frankrijk, met zekerheid kan zeggen dat wij dan de heuvels, c.q. bergen achter ons hebben gelaten. Eigenlijk had ik gisteren al wat rustiger kunnen gaan slapen, want behalve een kleine “heuvel” helemaal aan het begin van onze etappe hebben wij voor ons doen ‘vlak’ gereden. Tot onze verrassing kwamen we na een kilometer of 30 op een fietspad terecht dat langs het “canal lateral” loopt. Nooit van gehoord, maar dit “canal” is net zoiets als het “canal du Midi”, die wij morgen ongetwijfeld prominent zullen tegenkomen. In het begin was het fietspad voorzien van slecht asfalt, maar het werd steeds beter. En……..we hadden nu eens een stevige wind in de RUG. Heerlijk. De kilometers vlogen dus onder ons door. Zo zelfs dat we de koffiepauze hebben vergeten en om 12.30 uur stonden wij voor de deur van ons hotel in het hartje van het centrum van Toulouse. Dankzij de “charme” van Wilma konden we ook gelijk terecht op onze kamer. Nou ja kamer????? Wij moesten achter elkaar de kamer in en dan op een tactisch moment moest de een links en de ander rechts. En o ja, toen wij achter elkaar aan liepen hadden we ook al langs de badkamer gelopen. En in deze “spacy” ruimte stond dan ook nog een bed, die er best comfortabel uit ziet (gaan we vannacht vanzelf merken). Maar hier moeten we natuurlijk niet over zeuren als je een hotelkamer boekt voor € 50 midden in het centrum van een grote stad, Toulouse, de 4e stad van Frankrijk, na Parijs, Lyon en Marseille! Probeer dit eens in Amsterdam!!

Vandaag ben ik stiekem gaan denken dat mijn stalen ros wel heel erg zijn best doet om in de belangstelling te staan. Het feit dat de fiets van Wilma gisteren de aandacht opeiste zat hem blijkbaar niet echt lekker. Het is voor mij ondertussen wel zo duidelijk, dat ik er serieus over na heb gedacht om zijn “streek” van vandaag expres niet te vermelden. Echter in een reisverslag hoort alles te staan. Nou daar komt die dan. Ik had vandaag een lekke band. Er zat een heuse schroef in, waardoor de band door en door kapot was. Soms merk je dan dat iets van voorbereiding goud waard is, want uit een van mijn zijtassen viste (leuke woordspeling bij een lekke band langs een kanaal) ik een gloednieuwe binnenband op. Tien minuten en weer een paar zwarte handen later was het klusje gefixt. Eerst de handjes schoongemaakt met de vochtige doekjes van Wilma. Daar had zij dan weer aan gedacht. Wat een team!

FF nog terug naar onze vriend c.q. eigenaar van de B&B van de vorige overnachting in Montauban, wat eigenlijk Montauban nog niet was. Hij was tijdens ons gehele verblijf meer dan correct. Op het enge af. Hij had voor mij als avondeten confit de canard gemaakt en voor Wilma een gesmolten camembert met brood. Niets op aan te merken, maar toch hebben we ons bij hem niet echt “thuis” gevoeld. Er liepen ook teveel gasten “los” door de villa en iedereen gebruikte dezelfde badkamer en wc. Zelfs toen ik midden in de nacht ging plassen moest ik wachten omdat een van de andere gasten bezig was met een flinke grote boodschap. Kortom onze B&B eigenaar heeft zijn achterstand bij lange na niet ingehaald.

Bij de volgende boekingen gaan we nog strakker letten op eigen wc en badkamer.

Het artikel in het AD heeft uiteindelijk toch weer een kleine €100 opgebracht. Minder dan we gehoopt hadden, maar alle kleine beetje helpen en motiveren. Ook de dagelijkse reacties  van onze trouwe volgers wil ik toch nu wel eens benoemen. Heel leuk om te lezen voor ons. Onder andere ook de reacties van mijn vriend Hans, die soms net wat anders kijkt naar bepaalde zaken, meestal met de 2 K’s. Komische en Kritisch!

Wij gaan zo naar het centrum. Ik heb bij de receptie gehoord dat de meeste winkels gesloten zijn, omdat het vakantie is. Natuurlijk baal ik daar als een stekker van. Toulouse is voor mij vanaf nu een van de meest ideale steden. Haha. Maar naast winkels zal er vast voldoende te bewonderen zijn. Het enige minpuntje is dat het zonnetje ons de gehele dag al een beetje in de steek laat, maar dat mag de pret niet drukken.

Morgen ook weer ruim 60 kilometer voor de boeg. Wij gaan dan naar Castelnaudary.

A demain.

1. José:
    15 augustus 2019
    O, wat heerlijk dat jullie vandaag vroeg zijn gearriveerd. En super dat je een lekke band rap hersteld hebt. Jullie zijn absoluut een team! Geen twijfel over mogelijk.
    Nu: heerlijk genieten van Toulouse. Dik verdiend.
  2. Rico:
    15 augustus 2019
    Wat we gezien hebben van Toulouse, is het best de moeite waard om er een dagje te vertoeven.
  3. Car:
    15 augustus 2019
    Ja mag vandaag de eerste zijn , klinkt als een super mooie rit , jammer van de zon, wij hebben hem een beetje vandaag , plezier in jullie stad en geniet ook al is jet maar klein van je eigen douche en wc , en smakelijk eten voor zo , laters x
  4. Rico:
    15 augustus 2019
    Thanks Coop. We gaan voor de pasta vanavond!
  5. Roelie:
    15 augustus 2019
    Bonjour, wat een verhalen weer. Heerlijk om te lezen. En ik vind het echt knap wat jullie doen! En einddoel in zicht toch??
    Oh en die doekjes van Wilma ;) Die had ze altijd bij d'r. Dagje strand of met het winkelen.
    En mooi op tijd in Toulouse, even wat relaxen.
    Fijne avond en slaap lekker.
  6. Rico:
    15 augustus 2019
    Ja hoor Roelie het einddoel is in zicht. Nog een klein stukje vergeleken met wat we gedaan hebben, maar in kilometers moeten we nog minstens de afstand van Bodegraven naar Groningen afleggen. Dus even trappen nog.
  7. Anja:
    15 augustus 2019
    Het lijkt erop dat de fiets het inderdaad niet kon hebben, dat die van Wilma de aandacht had .
    Gelukkig waren jullie goed voorbereid ,en konden jullie weer verder .
    Wind in de rug dat hebben we nog niet eerder gehoord .
    Ik snap dat het zeker geen gelijk spel is geworden,alleen al het idee dat je moet wachten ,totdat die wild vreemde er weer af komt.
    Dan klinkt het voor vandaag beter ook al is het heel klein je hebt van niemand last dat is toch ook wel fijn .
    Vandaag waren jullie heerlijk op tijd ,en dus even lekker genieten .
    Je reis verslagen gaan we straks missen hoor.
    Nog geen gezellige dag,
    En uiteraard voor morgen weer heel succes
  8. Rico:
    15 augustus 2019
    Haha. Klein heeft ook zijn voordelen. Lekker dicht tegen elkaar aan.
  9. Judy:
    15 augustus 2019
    Ik zie sommige dingen die je schrijft echt helemaal voor me😅😅
    Ik heb het idee dat jullie straks totaal afgetraind en gespierd bij Pernix verschijnen, al die kilometers met al die bergen en tegen wind......zo ongelooflijk knap!!! ♥️♥️
  10. Rico:
    15 augustus 2019
    Dank je Judy. Het gespierde klopt wel een beetje, maar afgetraind? Iedere avond lekker uiteten eist zijn tol.
  11. Henny (Dumoulin)👍🍷:
    15 augustus 2019
    Hoi Rico (niets tegen Wilma zeggen) maar ik hoop voor jou dat de kleine boetiekjes ook gesloten waren. Scheelt een hoop💰 en een oproep om bagage mee te nemen. 😏
  12. Rico:
    15 augustus 2019
    Henny alles was dicht. Dus een oproep was niet nodig!
  13. Hans:
    15 augustus 2019
    Wat me van Wilma een beetje tegenvalt is dat ze minder geemancipeerd is dan ik dacht. Waarom moet jij steeds vieze handen krijgen, zelfs ook bij haar fiets.
    Aan de andere kant, 1 lekke band op bijna 1500 km is zo slecht nog niet. Heb je eindelijk wind mee wordt je meteen gestraft door een schroef.
    Betreft die kleine kamer voor slechts €50, bedenk dat hij per vierkante meter misschien wel heel erg duur is.
    PS Heb je mijn melancholisch moment nog gelezen, heb het gisteren pas laat geplaatst.
  14. Rico:
    15 augustus 2019
    Hans. Natuurlijk daarom heb ik je ook genoemd in mijn verhaal dit keer. Ik geniet van je reacties en wil graag dat de anderen dat ook doen. En je weet het, de dames zijn alleen geëmancipeerd als het uitkomt. En daarbij komt dat ik mijzelf best wel mannig voel als ik die lekke band ff snel heb gefikst.
    En wat een kamer kost bemoei ik mij niet mee. Wilma beheert de financiën en dat gaat tot nu helemaal goed.
  15. Ria Bakker:
    15 augustus 2019
    Mensen, mensen wat geniet ik iedere dag van jullie verhaal. En Wilma, wat heb jij toch een handige Harry getroffen. En hij een charmant meissie.
  16. Rico:
    15 augustus 2019
    Dank voor de lieve woorden.
  17. Christien:
    15 augustus 2019
    Tot nu toe was er geen probleem die jullie niet konden tackelen. Improvisatie is zeker een van jullie strekste kanten als paar.👍
  18. Rico:
    15 augustus 2019
    Christien je moest eens weten!