Bijna perfect...

14 augustus 2019 - Montauban, Frankrijk

Afgelopen ochtend vol goede moed vertrokken wij met een perfecte fiets. Een heerlijk gevoel. Het weer zag er goed uit. Een strak blauwe lucht, alleen de temperatuur was op 11 graden blijven hangen, maar dat mocht de pret niet drukken. Met een fleece merk je niets van die temperatuur. Hoewel je tijdens een afdaling behoorlijk snel afkoelt. Over de wind was er ook geen klagen. Slechts windkracht 2! Dan de heuvels, daar hadden we er best nog wel een paartje van, maar omdat de hierboven genoemde omstandigheden oké waren, was dit ook te doen. Waarom dan toch “Bijna perfect?”. Dat vertel ik later.

Eerst zoals beloofd onze vervolgserie over de avondmaaltijd. Die was gisterenavond best bijzonder. Omdat we redelijk ver van het centrum zaten (o.a. een flinke heuvel ver!) hebben wij dicht bij het hotel gegeten. En wat zat er op loopafstand………een McDonald's. Jawel. Wij liepen naar binnen en gingen vervolgens netjes staan wachten voor de balie (Dat deed je 15 jaar geleden, toen ik voor het laatst bij de McDonald's was). Gelukkig kwam er al snel een vriendelijke dame naar ons toe met op haar borst een naamplaatje met opschrift "gastvrouw". Zij liep met ons mee naar een “bosje” borden en daar liet ze ons zien hoe je middels een touchscreen je bestelling kon plaatsen. Sterker nog, als je een nummer indrukte werd die bestelling bij je aan tafel gebracht. Na een paar minuutjes waren ze er, onze Franse frietjes, een portie kipnuggets, een klein soort ei burgertje en 2 milkshakes, die geen milkshakes meer heten overigens. Het was een leerzaam diner. Ik kan nu tenminste up to date met mijn kleinzoon naar de Mac.

Gisteren kregen wij ook bericht dat “ons” artikel vandaag in het AD (de Alphense editie) zou staan. Inmiddels hebben wij die krant met het artikel erin al gezien. Heel gaaf.

Het fietsen vorderde gestaag vanochtend. Hoe kan het ook anders met zo’n fiets. Onderweg hadden we 1 “hick upje”. Tot nu toe waren er alleen verhalen over mijn fiets, maar vandaag liet de fiets van Wilma van zich spreken. Vast jaloers geworden door al die aandacht voor mijn fiets. Op het moment dat Wilma naar een hogere versnelling wilde opschakelen schoot de ketting eraf. 2 minuten en twee zwarte handen later zat de ketting weer op z’n plaats. Ondertussen heb ik voldoende kennis bijeen gesprokkeld voor mijn praktijkdiploma fietsenmaker of wat beter klinkt en past in het moment “Mecanicien de Velo”. Behalve de ketting liet ook de stroomtoevoer van de accu het tot tweemaal toe kort afweten. Ik kan je vertellen dat er dan wat paniek ontstaat, want mankementen hieraan is geen onderdeel van mijn praktijkdiploma. Maar met een stukje gezond verstand, en vaak is “resetten” de remedie, deed ook de stroomtoevoer het weer! Allemaal dus niet helemaal perfect!

En het werd nog erger. De naam van de overnachtingsplek is Villa Garonne Spa. Als je dit leest schept dit toch enige verwachtingen. Zo ook vooral bij Wilma. Die zag zich al verwend worden door allerlei lekkere baden, geuren, smeerseltje en…………..een lekkere massage. Dik verdiend zou ik zeggen. Ik heb nog even aangeboden om de massage zelf te doen, in verband met de kostenbesparing ahum, maar Wilma zei dat dit heel anders was. Jammer. Maar goed ik dwaal af.

De “Spa” bleek een flinke villa waar de beheerder een aantal kamers van verhuurde. We hadden dus ook een gedeelde badkamer en wc. Iets wat we eigenlijk nooit doen. Dit was dus niet echt duidelijk te vinden op de site. Wij arriveerden bij de villa om 13.00 uur, terwijl wij op de site van booking.com hadden aangegeven om 14.00 uur te arriveren, want op de site stond dat de “normale” aankomsttijd in deze Spa 17.00 uur was. Wij kregen van booking.com gisteren een bericht (nadat zij contact hadden gezocht met Jose de eigenaar) dat dit geen probleem was. Omdat 13.00 uur te vroeg was en alles was afgesloten bij de Spa zijn we doorgereden naar het centrum van Montauban, welke 4,5 kilometer verderop lag (Stond ook niet op de site. De Spa lag officieel niet eens in Montauban, maar een plaatsje ervoor). Het bezoek aan het centrum was overigens wel heel leuk. Het is precies zoals iedere stad in deze regio. De steden zijn ongeordend, lawaaiig en verre van gezellig, behalve de “Ancien Centre”. Zo ook hier. Echt leuk om eens te bezoeken.

Om de eigenaar niet teveel te laten wachten. Hij zou immers voor ons eerder open zijn, waren wij rond 15.00 uur weer terug bij onze Spa. Helaas was de Spa nog net zo afgesloten als 2 uur daarvoor. Ondanks bellen, roepen, telefoneren en sms’en bleef de poort dicht. We hebben ons dus maar vermaakt op het snikhete pleintje voor de poort (zie foto’s). Ik heb mijn fiets gepoetst (hij wordt niet alleen steeds beter, maar ook steeds mooier) en Wilma heeft haar 2e boek uitgelezen. Rond 16.30 uur ging opeens de poort open en kwam gastheer Jose met een alleraardigste glimlach naar buiten. Die koekenbakker was dus de hele tijd gewoon thuis geweest. Helaas moest ik mij van Wilma gedragen, maar “mijn vriend Jose” staat voorlopig met 3-1 achter. Dat was ook het probleem van PAOK Saloniki. Ajax gewoon door dus. Klasse.

Kortom. Het was weer eens zo’n dag dat het verwachtingspatroon niet helemaal klopte met de werkelijkheid. Goede tijden slechte tijden en dus niet helemaal perfect, maar “bijna perfect!”.

Eten doen we vanavond hier in de Spa. Daar kan Jose mee scoren, want we gaan zeker niet weer 4,5 km heen en 4,5 km terug naar het centrum van Montauban fietsen.

Wat nog wel leuk is om te vermelden (het verhaal is toch al lang!) is dat langs de route die wij vandaag reden diverse stalletjes stonden met fruit. Bij een van die stalletjes stopten we om de volgende bestemming in mijn Google Maps (wel een perfecte dag vandaag) in te tikken. Achter het stalletje stond een jong stel, die hun bewondering voor Nederland niet onder stoelen of banken staken. Echt leuk om te horen dat ons eigen kikkerlandje door veel mensen als heel mooi wordt gezien. En dat is natuurlijk ook zo. We kregen van het stel een heerlijke meloen voor onderweg mee. Wij hebben ze een lekker stuk Goudse kaas beloofd als zij in Nederland zijn.

Morgen weer 60 kilometer. Toulouse is dan de bestemming. We hebben een echt positief beeld van die overnachtingsplek, maar ja je weet maar nooit.

En die massage………..a demain.

1. Albert:
    14 augustus 2019
    Wat ziet het er weer allemaal "bijna" perfect uit. Jammer voor jouw dat Wilma de "bijna" perfecte massage van jou afslaat. Top trouwens dat je je binnenkort kunt meten met de "fietsspecialisten" op het werk. Ben benieuwd naar jullie rating van de kookkunsten van José M. , eens kijken of hij wel de 3-1 kan wegpoetsen😁
  2. Rico:
    14 augustus 2019
    Ja ik begrijp Wilma ook niet. Andersom zou ik zo'n kans niet voorbij laten gaan. En ik kan je al verklappen dat de 3-1 niet is weggepoetst. Ben jij alweer thuis of nog onderweg?
  3. José:
    14 augustus 2019
    Wederom een mooie dag... Elk nadeel heb zijn voordeel...
    Even wachten op die koekenbakker betekent wel dat je fiets weer gepoetst is én dat Wilma even heerlijk kon lezen... :)
  4. Rico:
    14 augustus 2019
    Haha. Zo heb ik het nog niet bekeken, maar ik vrees dat dit ook niet gaat lukken.
  5. José:
    14 augustus 2019
    En... Morgen is het exact 3 weken geleden, dat jullie Bodegraven verlieten...
  6. Rico:
    Klopt precies.
  7. Anja:
    14 augustus 2019
    Nou het weer werkte in ieder geval mee,dus dat is wel heel fijn.
    De bergen en dalen worden ook minder toch?
    En de spa ha ha ik ben heel benieuwd of het nog "gelijk spel" wordt .
    En als het niet gaat zoals het moet?
    Dan moet het maar zoals het gaat.
    Voordeel is wel dat je fiets weer netjes is.
    Hopelijk krijgt Wilma d'r fiets nu verder geen kuren , zodat jullie ((gewoon) het laatste stuk (je) uit kunnen rijden ,en dan daar nog even heerlijk bij kunnen komen .
    Voor morgen weer heel veel succes
  8. Rico:
    14 augustus 2019
    Anja ik kan je nu al vertellen dat het geen gelijkspel is geworden.
  9. Frans:
    14 augustus 2019
    Veel succes morgen op een stukje bekend terrein langs Canal du Midi. Een leuk verslag weer vandaag.
  10. Rico:
    14 augustus 2019
    Morgen nog niet. Morgen eerst ff naar Toulouse. Je weet wel waar het toen een beetje regende en waar het grote standbeeld staat van de ingenieur. die het Canal du Midi heeft berekend c.q. ontworpen. Overmorgen zitten we als het goed is langs het Canal.
  11. Madelon:
    14 augustus 2019
    Zat je lekker op je matje Rico? Superhandig hoor. Straks lekker gebruiken voor aan het strand in Perpignan!
  12. Rico:
    15 augustus 2019
    Reken maar. Daar kijk ik best al naar uit. Eerst natuurlijk een stukje fietsen naar het strand en dan de hele dag SNURKEN.
  13. Hans:
    14 augustus 2019
    Ik had zojuist een melancholisch moment dat ik even met jullie wilde delen.
    Ik zat vanavond naar een korte documentaire over het Woodstock festival te kijken, dit jaar 50 jaar geleden.
    Dat ging over vrede en liefde voor elkaar en over de bereidheid dingen voor elkaar te doen.
    Toen dacht ik heel even aan jullie tweeen, zwoegend door frankrijk voor een goed doel. Het bestaat dus nog steeds.
    Toen was het moment voorbij en dacht ik het is ook vakantie, nog 270 km .............
  14. Rico:
    15 augustus 2019
    Hans wat een mooi verhaal. En heel lief dat je zegt "het bestaat dus nog steeds". Gelukkig rij je niet iedere dag mee, maar voor 99.9% klopt het natuurlijk wat je zegt!!!! Prachtig dat ook jij melancholisch kan zijn. Gaan we het nog een keer over hebben.
  15. Carmen:
    14 augustus 2019
    Weer iedere dag leuk om jullie belevenissen te lezen. Zit het thuis zelfs voor te lezen aan wielrenner echtgenoot, die gaat de Col du Galibier in Frankrijk doen voor doel KiKa, 2600 meter maar dat is 1 dag, jullie hebben heel veel kilometers gemaakt, onze complimenten.
  16. Rico:
    15 augustus 2019
    Wat een kanjer die man van je. We hebben nu aan de lijve ondervonden hoe zwaar de hoogte kilometers zijn. Petje af voor je wielrenner echtgenoot. Wij zijn toch meer van het vlakke zijn we achter gekomen.
  17. Paul Wijnen:
    15 augustus 2019
    Heb jij een doelpunt gemist Rico? Volgens mij scoorde Paok nog 3-2. Leuk verhaal weer.
  18. Rico:
    15 augustus 2019
    Ha die Paul. Je had natuurlijk helemaal gelijk, maar ik was bij 3-1 afgehaakt, omdat ik dacht dat het wel klaar zou zijn. Las later dat het toch nog spannend was geworden, maar de 3-1 stand was bij mij blijven hangen en paste ook beter in het verhaal.
  19. Car:
    15 augustus 2019
    Ha, lag gisteren in bed en dacht shit het reisverhaal niet gelezen, had geen moed meer om mn bedje uit te gaan en mn ipad te halen, dus heerlijk nu onder genot van een bakkie het verslag gelezen, jullie zijn alweer uit de spa met hopelijk een heerlijk ontbijt , hoop dat de douche vrij was vanoochtend , benieuwd waar jullie vanmiddag weer belanden , geniet van de zon en weinig wind
  20. Rico:
    15 augustus 2019
    Als het goed is heb je het nieuwe verhaal nu wel dezelfde dag gelezen. En groot gelijk dat je voor ons kletsverhaal niet speciaal je bed uitgaat. Je ziet het, het papier (het verslag) is geduldig.