Contrast

9 augustus 2019 - Limoges, Frankrijk

Het wordt bijna een vaste gewoonte. Eerst nog even de belevenissen van de afgelopen avond doornemen. En nee duistere denkers, DAAR gaat het dus niet over, maar wel over hoe wij verschrikkelijk verwend zijn door onze B&B eigenaar bij het Lac de Saint Pardoux. Gisteren meldde ik al dat wij om 19.00 uur werden verwacht bij de borrel en ja hoor David had een paar prachtige ijskoude biertjes voor ons. Behalve David en Caroline van de B&B schoven ook de twee andere (Franse) gasten aan bij de borrel. Hier begon het gesprek tussen 6 mensen die 3 verschillende talen spraken. Geweldig wat een sfeer. Dit gesprek zette zich voort toen Caroline het eten serveerde. Het kon niet beter. Lekkere kip met aardappelen uit de oven en een heerlijke salade. Uiteraard begeleid met een heerlijke rode wijn of rosé. Delicieus!

Op een gegeven moment ging het gesprek over wie wat voor werk deed. Onze Franse vriend was buschauffeur en David was een gepensioneerd ……………………..politieagent! Slechts een jaartje ouder dan ik was hij toch inmiddels 14!!!! jaar met pensioen. Een ieder die mij een beetje kent weet dat dit onderwerp best wel een gevoelig puntje is. Dat heb ik dus geweten. Steeds wist wel iemand aan tafel, in wat voor taal dan ook, terug te komen op het feit dat David al 14 jaar met pensioen was (oh dat had ik dus al gezegd).

David gaf overigens wel aan dat hij momenteel nog steeds behoorlijk hard werkte. Hij was naast de B&B een oud gebouw aan het ombouwen naar hun eigen woning. Hier was hij al 3 jaar mee bezig. Ik ben daar even wezen kijken, maar het zag er veelbelovend uit. Een prachtig uitzicht over het meer.

Ondertussen had Caroline het kaasplankje neergezet en toen dat op was had zij ook nog een bananenkruimeltaart gebakken. Deze werd geserveerd met mascarpone. Nogmaals heerlijk.

Als je in de buurt bent van het meer laat je dan ook een keertje verwennen in deze perfecte B&B. Het heeft het allemaal. Mooie kamer, meer dan lekker eten en perfect gastheerschap.

Vandaag een korte etappe, maar dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk ging. Gemene heuvels weer met wederom “our friend the wind” (maar niet heus) flink tegen met kracht 4. Pff. Toch waren we rond een uur of 12 in Limoges bij ons appart’city hotel. Veel te vroeg dus.

Dan komt nu de oorsprong van de titel van dit verhaal. Bij David en Caroline waren we ook te vroeg, maar dat was helemaal geen probleem. Het hotel waar we nu zitten is een groot hotel. Het lijkt wel een klein wijkje en dan zie je dat alles veel onpersoonlijker is. Dit in tegenstelling tot de ontvangst van gisteren. We moesten echt tot 15.00 uur wachten voor we konden inchecken. Jammer van onze “vrije” uurtjes. Maar aan het hotel is niets mis en we zitten aan de oevers van de Vienne vlak bij een fotogenieke brug uit de Romeinse tijd (zie de foto’s die er hopelijk morgen op staan ivm de emailhack).

Een nadeel van dit hotel is dat het een “open” internetverbinding heeft. Hierdoor is mijn computer gehackt volgens Ziggo. Er schijnt iemand vanaf een IP adres dat gebruikt wordt voor dubieuze handelingen ingelogd te hebben op mijn (en die van Wilma) e-mailaccount. Ziggo heeft dus ons emailaccount voor “verzonden items” afgesloten. Om dit te herstellen moet ik mijn wachtwoorden voor de email ergens anders weer opnieuw instellen. Pff wat vervelend. Dit is de andere kant van de “social media”.

Voor morgen staat er een etappe van iets boven de 40 kilometer op het programma. Wij hopen morgen op iets minder wind en heuvels. Maar……………. we hebben wel (hopen we!) een hoogtepuntje. We rijden er zelfs een klein stukje voor om. Wij gaan namelijk even langs bij Martien en Erica van het tv programma Chauteau Meiland. Insiders weten wie wij bedoelen (‘we gaan aan de wijijijijijn’. Wij beleven iedere week veel lol aan het kijken naar het tv programma, maar willen het nu ook graag met eigen ogen zien.

Overmorgen hebben we ook al geboekt. Dan wordt Brive La Gaillarde de bestemming. Dat is weer een iets langere etappe.

Jullie gaan het allemaal weer horen.

1. José:
    9 augustus 2019
    Tjonge, dat is inderdaad een contrast! Geweldig dat jullie door David en Caroline zo in de watten zijn gelegd! Heeeeerlijk!
    Wat naar dat jullie gehackt zijn! Uitermate vervelend natuurlijk!
    Komt vast goed!
  2. Rico:
    9 augustus 2019
    Hopelijk kunnen we morgen weer foto's plaatsen. Zo is er altijd wel wat🙃
  3. Heydi:
    9 augustus 2019
    Bewaar al je " colums " goed, kun je zo een boek uitgeven als je met " pensioen" gaat.
    We genieten er dagelijks van en reizen in gedachten met jullie mee. Ben benieuwd hoe het bij Martien is! Ik wil alles, maar dan ook alles, horen c.q. lezen!🍷🍷🍷🍷🍷🍷🍷🍷🍷🍷
  4. Rico:
    9 augustus 2019
    Wordt vast een 'bestseller'🤣🤣 Hopelijk mogen we richting hun kasteel, we zijn heeeeel benieuwd. Je gaat het zeker horen en lezen🍷🍷🍷🍷🍷🍷🍷🍷🍷
  5. Henny (Dumoulin)👍🍷:
    9 augustus 2019
    Ik hoop dat jullie idd naar het kasteel mogen. (Ze waren net op tv en zeiden dat ze vanwege de vele dagjesmensen dit niet meer deden). Persoonlijk vind ik dat ze jullie toegang MOETEN verlenen omdat jullie eigenlijk net zo’n avontuur aangegaan zijn als zij, zonder dat jullie wisten wat er te verwachten was.
  6. Rico:
    9 augustus 2019
    Ja toch, dat vinden wij eigenlijk ook wel. We gaan het zien, wie weet lukt het. 😄🍷😄🍷😄🍷😄
  7. Joke en Cees:
    9 augustus 2019
    O wat gaaf da5 jullie bij Martien en Erica langs gaan, maak even een leuk fototje, daar wil Cees op zijn werk mee pronken. Ze liggen op di altijd in een deuk op zijn werk, dan doen ze Martien na, zo heerlijk lachen.
  8. Rico:
    9 augustus 2019
    Haha, ja, wij voeren op werk ook altijd een toneelstukje op. Geweldig toch!! We gaan ons best doen, en als het lukt zien jullie de foto's uiteraard😜
  9. Anja:
    9 augustus 2019
    Wat geweldig dat jullie zo genoten hebben gisteravond ,heerlijk om te lezen.
    En dat hij al zolang met pensioen is....... oeps dat zal best binnen gekomen zijn.
    En die wind !! blijft jullie wel opzoeken he ,misschien dat de hij morgen denkt het is weekend ik ga. Niet mee.
    En naar Martien en Erica is super leuk hoor, hopelijk mogen jullie toch even "wijnen" met hun, zou geweldig zijn toch? Voor morgen uiteraard weer veel succes
  10. Ria Bakker:
    9 augustus 2019
    Wilma, neem wat schone onderbroeken mee. Jou kennende ga je in je broek piesen van het lachen!
  11. Rico:
    9 augustus 2019
    🤣🤣🤣 goed advies Rietje, ik zal er aan denken🍷🍷🍷🍷🍷🍷🍷
  12. Roelie:
    10 augustus 2019
    Hoi dappere fietsers! Wat een heerlijkheid om jullie verhalen te lezen! Jullie maken echt wat mee zeg! Geniet nog van jullie tocht.
    Hartelijke groet!
  13. Rico:
    10 augustus 2019
    Dat doen we zeker, maar niet de hele dag hoor. Soms doen de benen te veel pijn om te genieten 😟 Maar verder gaat het nog steeds voorspoedig!!
  14. Rob en Hanneke:
    Wijnen wijnen, wijnen!
  15. Rico:
    10 augustus 2019
    Helaas. Zoals in het verslag vandaag kunt lezen kwamen we niet verder dan de oprijlaan. Maar we hebben gewoon zelf een wijntje gekocht.
  16. Rob en Hanneke:
    11 augustus 2019
    jammer. maar een eigen wijntje is ook lekker. proost
  17. Coen van Valderen:
    11 augustus 2019
    Ben na jullie vele overnachtingen benieuwd of een B&B of een hotel de voorkeur heeft, of wisselen jullie bewust af om bij een hotel meer privacy/eigen tijd/eigen eetkeus te hebben ?
    Hoop dat jullie minder tegenwind krijgen.
  18. Rico:
    11 augustus 2019
    We hebben niet echt veel keus. We zoeken waar er op een bepaalde afstand van de laatste overnachting een bedje is. Maar de B&B's hoeven niet altijd bij mensen in huis te zijn hoor. We hebben vaak een eigen appartementje. Maar het verschilt wel heel erg hoor. Tot nu toe hebben we weinig te klagen over onze overnachtingsplekken. En de afwisseling is ook leuk.
  19. Judy:
    12 augustus 2019
    Zo jullie zijn weer goed verwend, klinkt heerlijk allemaal.
    Waardeloos dat jullie gehackt zijn, ik heb het idee dat dit met de vakantie periode te maken heeft. Ik ben zelf met mijn Facebook account gehackt. Allemaal weer rompslomp voor niks.
  20. Rico:
    12 augustus 2019
    Yep. Jammer dat sommige mensen niets anders te doen hebben dan de hele dag achter de pc zitten.