De overdracht

8 augustus 2019 - Saint-Pardoux, Frankrijk

Vandaag het verslag iet later dan gewoonlijk. We hadden onszelf een middagje aan het meer van Lac de Saint Pardoux beloofd en dat hebben we dus gedaan en aangezien we vandaag net zoals gisteren met de pot mee eten zijn wij aan een tijd gebonden, vandaar.

Het middagje aan het water werd een belangrijk stuk korter omdat het vandaag een zware dag was. Constant flinke heuvels met een flink stijgingspercentage om daarna weer snel af te dalen, maar dan was daar ook weer heel snel de volgende steile heuvel. Pff. Heftig. Hierdoor waren wij iets later dan gepland in onze nieuwe B&B. Ook weer Engelse eigenaren. En ook hier was onze eerste indruk niet de juiste. We  moesten al lopend een bospad op en onze fietsen tussen 2 geparkeerde auto’s wringen voordat wij bij de ingang kwamen. Dit bleek later dus weer een geintje van Google Maps. De tweede vandaag, maar de eerste dwaling hadden wij op tijd in de gaten, en daar zijn wij niet ingestonken. De B&B heeft een mooie kamer met een dito badkamer en met het beloofde uitzicht over het “Lac de St Pardoux”(zie de foto’s).

Maar ik wil nog even terug naar onze vorige B&B in Mouhet. Ik had jullie nog beloofd om te vertellen of de maaltijd lekker was. Het was heerlijk. We hadden heerlijke lasagne met aardappelen. Alles uit eigen tuin en onbespoten. Wat een aardige mensen en wat een levensverhaal hadden ze. Het zou te lang duren om dat hier allemaal op te schrijven, maar het was absoluut een topovernachting. Dikke neus naar “onze” Belg in Crozant.

En dan het belangrijkste evenement van vandaag……….”De overdracht”.  Na een internetactie van Wilma konden wij door de bemiddeling van Margit onze “overbagage” overdragen aan een vriendin van de nicht van Margit. Begrijpt u het nog. Gisteren was ik al vol lof over deze mevrouw, die ik tijdelijk voor het gemak Florence (Nightingale) had genoemd. Wij hadden afgesproken bij een Intermarché vlak bij het stadje Bessines sur Gartempe. Precies op de afgesproken tijd waren wij daar (al redelijk total loss) en korte tijd later kwam onze verlosser aanrijden. Zij bleek ook een hele gewone Nederlandse naam te hebben, t.w. Marja Bos. Behalve dat zij voor ons een professionele hulpverleenster leek bestiert Marja ook nog een Chambre d’hotes, genaamd “Les Gaudes”. Helaas hadden wij al geboekt bij het meer anders hadden wij zeker bij Marja overnacht.

Samen met Marja hebben wij in Bessines sur Gartempe, wat een flinke afdaling en klim verderop lag, een lekker drankje genomen en bijgekletst. Wat een leuke vrouw. Het hoort niet om de leeftijd van dames te onthullen, maar Marja had een behoorlijk jeugdige uitstraling voor haar respectabele leeftijd. Zij weet het aan het goede leven in “la douce France”, zonder teveel stress.

Vandaag dus een heftige dag en samen met het feit dat we eigenlijk niet veel meer op de door ons gewenste afstand van ongeveer 40 a 50 kilometer konden boeken heeft ons doen besluiten om morgen te gaan voor een verblijf in het voor veel Nederlanders bekende Limoges. Slechts 30 kilometer, maar wij noemen het dan ook maar onze rustdag. Wij hebben denk ik een leuk hotel met uitzicht over de rivier de Vienne. En wij kunnen misschien ook even de binnenstad verkennen.

Ik moet nog even snel onder de douche, want om 19.00 uur begint de borrel. Goed initiatief. Ik hoop dat ze genoeg bier hebben, want ik heb een ontzettende dorst!

A demain.

1. Nastasja:
    8 augustus 2019
    Weer een leuk verhaal. Mooi weer zie ik op de foto's. Nu tijd om de beentjes even rust te geven.
    Morgen korte fiets dag, geniet van jullie rustdag.
    Fijne avond!
  2. Rico:
    9 augustus 2019
    Nastasja bedankt voor je reactie. We hebben tot nu toe niet te klagen over het weer, behalve dan over de wind. Die was vandaag ook weer behoorlijk heftig. Je zou dus zeggen dat de wind nu toch even uitgeblazen was. Niet dus. Maar we laten ons daardoor niet uit het veld slaan en zitten nu even lekker te genieten van het zonnetje.
  3. José:
    8 augustus 2019
    Fijn dat jullie een deel van de bagage kwijt zijn! Dat fietst toch wat beter!
    Wederom: mooie foto's en interessant verslag. Het blijft leuk om over jullie schouder mee te kijken.
  4. Rico:
    9 augustus 2019
    Blijven doen. Er komen vast nog wel meer leuke dingen voorbij.
  5. Anja:
    Hoi buurtjes
    Zo te lezen
    toch weer een heerlijke dag.
    Wat fijn dat jullie een deel bagage kwijt zijn, dat zal best wel te merken zijn.
    Ook weer heerlijk gegeten en wat rustiger aan gedaan,verstandig .
    en morgen een soort rustdag,
    Is uiteraard ook wel even lekker , Waarom zou je het niet doen.
    Jullie hebben al behoorlijk jullie best gedaan hoor .
    Geniet er van morgen ,en neem lekker een extra biertje .
    Maarrrrr als ik jou was? Zou ik een lange broek aan doen,die benen worden VEEL te BRUIN
    Veel succes voor morgen
  6. Rico:
    9 augustus 2019
    Lief jullie reactie iedere dag. Het was vandaag een klein, maar toch weer zwaar stukje. Nu moeten we wachten totdat we de kamer in mogen. Dus lekker even tijd om reacties te beantwoorden. En zit niet in over die bruine benen. Die had ik toch al. Het is belangrijker dat ze lekker blijven trappen.
  7. Remy:
    8 augustus 2019
    Super zo. Erg leuk om jullie te volgen. Gaat hard richting eindpunt. Dus rust en vocht bijtanken is erg belangrijk.
    Komt een huisje in Frankrijk nu in zicht?
    Geniet er lekker van!
  8. Rico:
    8 augustus 2019
    Nee hoor, geen huisje in Frankrijk. Weet je hoeveel werk dat is? We zijn er liever te gast, deze van vandaag was super. Onwijs aardige mensen en heeeeerlijk gegeten. 👌
  9. Albert:
    8 augustus 2019
    Lekker hoor, dat je zo maar 2 vuilniszakken met overbodige "zooi" kwijt bent. Geweldig deze "Florence N" .Wat zullen jullie nu er overheen vliegen. Op tijd aan je ontspanning 🍷🍺 denken en voor je het weet zit het er op.
  10. Rico:
    9 augustus 2019
    Albert het scheelt best wel, maar niet zoveel als jij beschrijft. Dat zou heel welkom zijn, want nu is iedere heuvel nog steeds een gevecht tussen de mens en de elementen.
  11. Car:
    8 augustus 2019
    Nou ik heb Rico en Wilma ff gezien tijdens facetime terwijl we gezellig een bakkie bij haar ouders deden, en ik kan jullie verzekeren er was drank genoeg 😜
  12. Rico:
    8 augustus 2019
    We hadden inderdaad een heeeeele gezellige avond in onze B&B. We hadden een 4 gangen diner met wijn en zaten met nog 2 gasten, uit Frankrijk, en de Engelse eigenaren van de B&B. Heerlijk gegeten en super gezellig zitten kletsen. Was leuk om jullie even te zien😘
  13. Christien:
    8 augustus 2019
    Als ik aan onze bagage denk met onze vakanties,dan snap ik niet hoe jullie met dat beetje bagage nog teveel hadden.Heeeel knap,kan ik nog wat van leren.🤭🤭
  14. Rico:
    8 augustus 2019
    Haha Christien, ik ook niet. Ach, we zitten toch elke avond in een andere stad. Maar de foto's worden wel saai met steeds hetzelfde jurkje aan😏
  15. Carmen:
    8 augustus 2019
    Weer een leuk verhaal en jullie zien zo wel heel veel op de fiets, toch heel anders als je met de auto zou gaan. Respect en welverdiend een rustdag. Lekker genieten van het mooie weer en goed uitrusten voor de volgende rit.
  16. Rico:
    9 augustus 2019
    We gaan hard genieten en lekker "rusten". Het kleine stukje van vandaag was overigens heftig genoeg.
  17. Joke en Cees:
    8 augustus 2019
    Het is geweldig om jullie leuke verhalen te lezen!
    Fijn dat jullie morgen een korte rit voor de boeg hebben, even Limoges verkennen.... en voor het laatste stuk, mogelijk geen last meer van je brekende spaken... a Demain!
  18. Rico:
    8 augustus 2019
    Nee hopelijk blijven de spaken het doen. Tot nu toe gaat het goed. Morgen hopelijk een relaxte dag, hebben we best wel verdiend😊
  19. Pa en Ma:
    9 augustus 2019
    Wij genieten elke dag van de mooie verhalen,en vinden het ook erg fijn dat een deel van de bagage kon worden meegegeven.Maak er maar een rustig dagje van,want we vonden de 1000km al een flinke mijlpaal en een rondedans waard.Bij deze een hartelijke groet en nog heel veel plezier op jullie lichtere fietsen
  20. Rico:
    9 augustus 2019
    Mooi bericht hoor. Bedankt. We gaan nu nog eens extra ons best doen.
  21. Ria van der Vos:
    9 augustus 2019
    Heerlijke verhalen weer Rico. Ik heb je trouwens nog niet in een jurkje gezien.....
  22. Rico:
    9 augustus 2019
    Denk ook niet dat dit gaat gebeuren. Wilma heeft een andere maat als ik!
  23. Judy:
    11 augustus 2019
    De bagage overhandigd, weer zoveel km in de benen, daar mag je best een paar biertjes op drinken Rico. Ik geniet van je verslagen!!
  24. Rico:
    11 augustus 2019
    Leuk om te horen. Geeft weer stimulans om steeds weer een verhaal op te pennen. Tot nu gaat het nog steeds vanzelf.