Boos

7 augustus 2019 - Mouhet, Frankrijk

Ja dat klinkt een beetje raar na al die leuke en positieve berichten, maar het is gisteren gelukt. Rico was boos. Pissig zelfs, maar wees gerust die boosheid is allang weer weg. Hoe is die boosheid gekomen? Zoals jullie weten boeken wij het overnachtingsadres voor de volgende dag pas als wij zijn aangekomen. Dit heeft te maken met zaken die wij niet in hand hebben, zoals het weer, gezondheid of b.v. materiaalpech. Zo had ik gisteren in Chauteauroux al snel een heel leuk appartement geboekt in het plaatje Crozant. Keurig netjes de bevestiging binnen van booking.com en het geld voor de overnachting was ook al afgeschreven. Kat in het bakkie zou je denken. Helaas, vlak voordat wij ons wilden installeren op een terras in het centrum om wat te gaan eten werd ik gebeld door de eigenaar van het appartement in Crozant. Het bleek een Belgische meneer te zijn, die mij mededeelde dat hij een probleem had. Hij was namelijk in het dorpje Crozant mensen tegen gekomen die voor 2 dagen zijn appartement wilden huren en hij had daarin toegestemd zonder eerst de site van booking.com te raadplegen. Zijn probleem dus, want ik had een boekingsbevestiging. Dat vond onze zuiderbuur echter niet en kort samengevat kwam het er op neer dat ik het kon bekijken. Nu kwam het even goed uit dat die Belgische meneer Nederlands sprak en verstond, want ik kon hem dus even haarfijn uitleggen wat ik van zijn praktijken vond. Vermoedelijk trok hij aan de andere kant van de lijn een lange neus, want hij had nu zijn appartement voor 2 dagen verhuurd ipv 1 dag. Maar ik was gedeeltelijk mijn ei kwijt. Genoeg hierover!

Dank zij nog wat zalvende woorden van Wilma hebben wij heerlijk en gezellig gegeten op een plein in het centrum van Chateauroux. Terug in ons hotel hadden we gelukkig al snel een andere overnachtingsplek gevonden. Hier zit ik nu in een idyllische tuin onder een boom dit stukje te tikken. Om mijn grote held nog maar een keertje aan te halen: “Ieder nadeel heeft een voordeel”. Wij zitten hier trouwens aardig ver van de beschaving af, alhoewel de autoroute A20 op 100 meter afstand ligt. Net als in Bodegraven, slapen in de buurt van de rijksweg. Voelt heel vertrouwd.

Eten doen wij dus op onze overnachtingsplek. De vrouw des huizes schijnt een goed kok te zijn en al haar ingrediënten komen uit eigen tuin en zijn onbespoten. En het moet wel gezond zijn want de vader van de vrouw des huizes woont hier ook en is 92. Ik ben benieuwd!

In verband met een paar flinke regenbuien deze morgen moesten we later vertrekken. Even goed op de Franse buienradar gekeken en die gaf aan dat het even na 10 uur een soort van droog zou gaan worden en dat bleek inderdaad het geval op een paar verdwaalde spetters na hebben wij het de gehele dag droog gehouden.

Het hoogtepunt vandaag was dat we het 1000 kilometer punt hebben bereikt. Het was precies bij het bord van de plaats  Argenton sur Creuse. Wilma heeft een foto EN een filmpje gemaakt van deze mijlpaal. Vooral het filmpje is een primeur op onze site. Wij hebben het gevierd op een terras in dit zeer gezellige plaatsje met een heerlijke “Franse” cappuccino (is een zwarte koffie met veel melk en chantilly (slagroom)). Eigenlijk niet te drinken dus.

Maar waar we ook heel warm van werden, ondanks dat het vanochtend behoorlijk plensde in Chauteauroux, waren de reacties om ons van de “overload” aan bagage af te helpen. En zoals jullie al hebben kunnen lezen gaat dit lukken. Hoezo de kracht van de “social media”. Ontzettend bedankt Margit en nicht en vriendin van nicht.  Morgen hebben we een “rendez-vous” met een voor ons onbekende mevrouw. Ze zeggen vaak dat onbekend, onbemind maakt, maar deze mevrouw gaat ons heel erg helpen. We hebben inmiddels onze bagage eens kritisch tegen het licht gehouden en ik denk dat we morgen minimaal de helft gaan overdragen. Wat verschrikkelijk lief. En………. na morgen is die mevrouw bij ons ook bekend (en vermoedelijk ook bij jullie), want bemind was zij voor ons al toen zij via de telefoon mededeelde, dat zij onze bagage wel naar Nederland wil brengen. Nogmaals klasse.

O ja natuurlijk even de vervolg onderwerpen belichten.

1.       Google Maps! Die ben ik vandaag een aantal malen te slim af geweest. Hij of zij wilde ons een drietal keer letterlijk en figuurlijk het bos
           insturen.

2.       De spaken! Geven al 2 dagen achterelkaar geen krimp. Ff aftikken op hout. Er zit een klein slagje in mijn wiel, maar daar valt mee te
           leven.

3.       De wind! Die doet heel erg z’n best om ons te ontmoedigen. Gaat niet lukken, al was het vandaag bij vlagen (mooie term bij dit
           onderwerp) weer heel heftig. Een stevige windkracht 3 recht in onze giegel. O sorry ik mag niet overdrijven. Wij hebben de wind
           50 meter van de zijkant mogen voelen.

Morgen wacht ons een relatief korte etappe. We willen rond de middag arriveren bij het Lac St Pardoux om daar een middagje op het strandje te liggen en misschien wel wat te zwemmen. Wat een verwennerij.

Encore a demain.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. José:
    7 augustus 2019
    Je bent niet alleen een goede schrijver maar ook een goede komiek met je rondje bij de 1000 km mijlpaal! Je kan zo het theater in!
    Super!
    Na alle commotie: alles is tóch weer op zijn pootjes terecht gekomen! Top!
  2. Albert:
    7 augustus 2019
    Allereerst gefeliciteerd met het behalen van de mijlpaal. Hopelijk fiets je beter dan dat je "hard" loopt, maar dat terzijde 😁
    Gelukkig dat jullie nog een ander slaapadres hebben gevonden, want anders sta je mooi voor .... door zo'n stomme **#@.
    Wordt morgen dus een mooie rit met een mooie beloning. Ik zou er nog een flesje van één of ander chateau tegenaan gooien.
    Ik kijk alweer uit naar je volgende epistel, iedere keer weer een leuk stukje proza Rico. Trouwens de ondersteuning van Wilma in de vorm van foto/videomateriaal is ook uitstekend
  3. Hans:
    7 augustus 2019
    Allez positief blijven, denk dat je nog iets bozer was geweest als bij aankomst bleek dat hij dubbel had geboekt.🤫 1000 km betekent dat je door moet, terug is een stuk verder, al heb je dan wel wind mee😜 Niet je zwemspullen per ongeluk meegeven met de nicht van de vriendin van de nicht (of zoiets) anders moeten jullie naakt zwemmen🏊🏻‍♂️🏊‍♀️
  4. Liset:
    Wauw! 1000 kilometer, echt fantastisch! Ga zo door💪
  5. Car:
    7 augustus 2019
    Thanks voor weer een heerlijk verslag , geniet morgen van jullie strand middagje x
  6. Anja:
    7 augustus 2019
    Nou nou wat een toestand zeg, met die overnachting,
    maar jij zegt het is zijn probleem,maar uiteindelijk werd het toch echt jullie probleem.
    En ik snap dat je dan pissig wordt.
    Maar? Ook dat hebben jullie weer op kunnen lossen.
    En Google kon jou ook niet gek maken ,Al met al hebben jullie weer een mooie dag achter de rug, en? Zelfs bijna geen regen,terwijl dat toch wel voorspeld was.
    TOP !!de 1000km goed hoor ,en je had nog energie om een rondje te lopen ,
    Het gaat het hier en daar met wat hobbels, maar dat hoort er ook bij he ,tenslotte is het ook leuk dat je elke dag wel iets meemaakt,dan kunnen wij ook mee genieten vanaf de bank
    Voor morgen weer heel veel succes
  7. Henny (Dumoulin)👍🍷:
    7 augustus 2019
    Weer een fantastisch verslag Rico, je kan zo bij de Haagse komedie. Maar wat een magische grens moet dat zijn geweest die 1000 km. Ook het nieuwe talent van Wilma komt ook naar voren in het filmpje. Hopelijk kunnen jullie morgen een heerlijke duik nemen na jullie korte etappe. Hou de buienradar goed in de gaten want de rtlweerman zegt dat het gaan spoken de komende dagen.
  8. Rico:
    8 augustus 2019
    Het was dan wel een redelijk korte etappe maar het glooit hier behoorlijk. En het schijnt nog zo'n kleine 400 km te duren. Dus het wordt een heftig weekje. We hadden al gehoord van het slechte weer dat op komst is maar dat is gelukkig niet hier. Maar dank voor je waarschuwing. Ben jij weer helemaal hersteld? En nu ook lekker vakantie aan het vieren?
  9. Peter Kuystermans:
    8 augustus 2019
    Lac de St. Pardoux is leuk, paar keer geweest in het verleden. Het is heel erg leuk om jullie verslagen te lezen. Alsof je erbij bent!
    Heel veel plezier nog samen en naar ik hoop zonder zadelpijn.
  10. Wilma:
    8 augustus 2019
    Mooi te lezen hoe het met jullie gaat. Ik hoop dat Wilma nog wel iets leuks kan aantrekken. X
  11. Rico:
    8 augustus 2019
    Ja hoor, maar elke avond hetzelfde🤣🤣 Nee hoor, ik het nog 3 setjes, genoeg. Bedankt voor je bezorgdheid😏