Aardige Fransen!

31 juli 2019 - Neuville-Coppegueule, Frankrijk

Natuurlijk is iedereen benieuwd of HET achterwiel nu eindelijk gemaakt is en het antwoord is……….JA! Het ging niet vanzelf, maar dankzij onze B&B gastheer is het ons gelukt. Eerst bracht hij ons naar de plaatselijke fietsexpert Monsieur Rioux. Hier had hij een hele hoge pet van op. Nou wij niet. Deze man liet ons al heel snel weten, dat “demain” de eerste mogelijkheid was. Hij zou dan ook weer nieuwe spaken in mijn wiel gaan zetten. En zoals jullie gisteren hebben kunnen lezen had ik mijzelf een nieuw wiel beloofd. Zeker nadat ik de reactie van Peter Rijsdam had gelezen. Hij had het o.a. over duwende spaken en beginnen met spaken bij spaak nummer 14, haha. Dus na de deceptie bij zijn monsieur Rioux bracht onze gastheer ons in zijn eigen auto naar Berck sur Mer. Ruim een half uur rijden en daar troffen wij dan eindelijk een echte fietsenmaker zoals wij die kennen. In 10 minuten tijd was alles overgezet en had ik mijn nieuwe wiel.

Dus na terugkomst hebben wij onze gastheer en zijn lieve vrouw heel erg bedankt voor alle goede zorgen en zijn we weer vertrokken naar het zonnige zuiden. Helaas liet de zon ons vandaag in de steek en zijn we de hele dag achtervolgd door een grote zwarte wolk, die heel soms wat water los liet. Maar door onze positieve instelling (Hans!) heeft de wolk het niet van ons gewonnen. Ook de wind die nog steeds zijn best deed om ons klein te krijgen had geen vat op ons goede humeur.

En ook Google Maps (vanaf nu zullen jullie merken dat dit regelmatig terugkomt in de verslagen) had vandaag weer een aantal verrassingen voor ons in petto. Eerst moesten wij 4 kilometer over een onverhard keienpad, hierdoor is mijn nieuwe achterwiel direct getest op stevigheid, om ons vervolgens te leiden naar een prachtig kilometers lang fietspad langs de rivier “le Somme”. Het kan dus vriezen of dooien.

Na een kleine 60 kilometer kwamen we aan bij onze overnachtingsplaats, in Neuville-Coppegueule. Eerst moesten we nog wel even 2 behoorlijk heftige colletjes overwinnen. Vlak voor het kasteel zagen wij een “supermarche”. Handig dachten wij, even wat kopen voor morgen. We nemen nu vaak een snelle Jelle of een banaantje. Toen we de supermarche binnen stapten zagen wij dat het eigenlijk een woonkamer was waar overal spullen lagen. We hebben snel een fles water gekocht, want volgens ons was de rest van de waar allemaal ruim over tijd. Dat gold overigens ook voor de uitbaatster (sorry is niet echt aardig).

200 meter verder was ons overnachtingsadres. Een heus kasteel. En wat een ontvangst kregen wij daar. Zodra wij de tuin in reden zwaaide de voordeur open en kwam de kasteelvrouwe Joceline ons tegemoet om ons te verwelkomen. Snel de fietsen geparkeerd en vervolgens liet Joceline onze kamer zien. Schitterend! Vervolgens werden we buiten op een biertje en een roseetje getrakteerd. Omdat het kasteel een B&B is vroegen wij Joceline waar wij in het dorp konden eten.  Niet dus. 10 kilometer verderop was wel een mogelijkheid, maar 10 kilometer met de fiets is een behoorlijk trap en dan ook nog 10 kilometer terug.

Wilma vroeg of Joceline niet iets te eten had. Eigenlijk niet was het antwoord, maar ze zou wel wat gaan regelen. Even later zagen wij Joceline met de auto vertrekken. Vermoedelijk heeft zij toen gehaald wat wij later te eten kregen. Zij noemde het een bord met wat hapjes. Wij niet, want wij zaten na de ‘hapjes’ stampvol. Alles was namelijk even lekker (zie foto’s). En…speciaal voor ons had zij ook nog een prachtige rode Bordeaux wijn uit 2001 uit de wijnkelder gehaald.

Nog even een item over zaken die niet kloppen. In Nederland wordt vaak gezegd dat de Fransen arrogant zijn en niet behulpzaam of aardig zijn. Daar klopt dus niets van als je het verhaal hierboven goed hebt gelezen.

Morgen weer een verslag. Het wordt dan een feestelijk verslag, want morgen word onze zoon 30 jaar. Een mijlpaal. We balen dan ook dat we er niet bij kunnen zijn, maar ik weet dat Marco het geen probleem vindt. Hij was zijn hele leven al jarig in de vakantie.

1. Anja:
    31 juli 2019
    Gelukkig positief nieuws dat het wiel nu in orde is,en al hebben jullie weer ,wind en regen gehad ,en was het zo te lezen weer een bewogen dag ,jullie hebben het toch weer gered .
    Maar dat Fransen aardig zijn?.
    Dat zie ik toch anders ,maar
    Wel heel fijn dat jullie zo goed geholpen zijn, natuurlijk zijn er ook aardige Fransen.
    En morgen de jongste al weer 30 waar blijft de tijd.
    Nou voor straks slaap lekker en alvast weer heel veel succes .
  2. Rico:
    31 juli 2019
    Straks slapen? Nou Anja we zijn beiden alweer bijna bewusteloos. Hoe gaat het met Floris?
  3. Hans:
    31 juli 2019
    Eindelijk weer een normale vakantie foto, Wilma aan het eten ........ Dat gaat dus de goede kant op. Zolang de Fransen in Frankrijk blijven vind ik ze aardig, want daar kom ik toch niet😳😇
    Goed dat de positiviteit terug lijkt te zijn, dat zal jullie vleugels geven voor morgen
  4. Rico:
    1 augustus 2019
    Hans vandaag een foto van Wilma aan het drinken. Nou dan weet je weer genoeg. Het grote genieten is begonnen.
  5. Christien:
    31 juli 2019
    Leuk die foto met kasteel vrouwe wilma🤭 wie had dat gedacht dat je op zo,n luxe plek zou eten. Maakt het wel bijzonder.elke dag weer een hoop indrukken te verwerken. Teksten en tot morgen. Hier heeft het trouwens gehoosd vandaag.💦
  6. Albert:
    1 augustus 2019
    Gelukkig weer de gang erin en wat treffen jullie het met de Fransen en de onderkomens. Bon change aujourd'hui en gefeli met Marco.
  7. Rico:
    1 augustus 2019
    Dank je wel Albert, nu een simpel hotelletje maar ook prima. We blijven genieten van onze tocht!! Dat is het leuke ervan, je hebt geen idee waar je morgen slaapt.
  8. Nastasja:
    1 augustus 2019
    Ziet er gezellig uit. Nu een dag met weinig tegenslag. Fijne dag en gefeliciteerd met Marco!🎉
  9. Rico:
    1 augustus 2019
    Dank je wel voor je felicitaties. Ja was ook super gezellig. Echt bijzonder om mee te maken. Vandaag hing zeer voorspoedig, mag ook weleens een keertje. Bij jullie ook lekker zeker?
  10. Sylvia:
    Hai Rico en Wilma,
    Ik lees jullie verhalen ook met plezier en bewondering. En al valt het soms niet mee, het ís een prachtig avontuur (voor het goede doel nog wel)!
    Komende week is kantoor gesloten en lees ik de mail niet, maar daarna pak ik jullie verhalen weer op. Toi toi, en als jullie het niet meer weten: tout droite :)
    Lieve groet, Sylvia (collega Wilma).
  11. Rico:
    1 augustus 2019
    Hé Syl, we antwoorden beide de berichtjes maar alleen vanuit Rico zn naam, zal wel te maken hebben met 1 account ofzo. Leuk dat je ons volgt. Het is ondanks de tegenslagen die we gehad hebben super om te doen. Geniet van je vrije week en tot over een weekje. Groetjes Wilma
  12. José:
    1 augustus 2019
    Wat een groot avontuur! Grandioos om te lezen dat het met het wiel in orde is gekomen. En wat een leuke foto's! Ge-wel-dig! Heerlijk van genieten en ik geniet met jullie mee.
    Gefeliciteerd met de verjaardag van Marco. Volgens mij hebben jullie samen ook een feestdag. Denk even terug aan:
    1 augustus 2011.... :)
  13. Rico:
    1 augustus 2019
    Ja, waar blijft de tijd!! Dank voor je felicitaties
  14. Aad:
    1 augustus 2019
    Fijn om te horen dat probleem wiel naar behoren is opgelost.gezien wat jullie de eerste week hebben meegemaakt weer/fietspech , heeft het moraal er niet ondergeleden "that is the spirit" voor een fietsvakantie.Chapo. nu maar hopen dat het weer en de wind jullie gunstig gezind zijn.
  15. Rico:
    1 augustus 2019
    Vandaag verliep zeer voorspoedig. We waren al om 13.00 uur in ons hotel. Morgen toch maar weer een langere tocht plannen. Maar nu hadden we even tijd voor een wasje 😄😘
  16. Pa en Ma:
    1 augustus 2019
    Leuk dat jullie zulke aardige mensen ontmoet,die je verder helpen.Wij genieten van de verhalen over de grote fietsreis.Geen petje af maar wel een HOED voor de inzet.
  17. Rico:
    1 augustus 2019
    Pa en Ma erg leuk om ook iets van jullie op de site te horen. Knap hoor. Wij zijn apetrots dat jullie deze bijzondere tocht van ons kunnen volgen.
  18. Frans:
    1 augustus 2019
    Wow, ziet er niet verkeerd uit die logeeradresjes van jullie. Daar kun je iedere dag naar uit kijken en dan is alles weer snel vergeten
    Trouwens iedere Frans(en) zijn aardige mensen😀
    Groet Frans
  19. Rico:
    1 augustus 2019
    Ja, haha, klopt Frans😊 Het leuke van de verschillende logeeradresjes is dat we nu weer in een simpel hotelletje zitten. En morgen........geen idee, we gaan zo weer zoeken.
  20. José:
    1 augustus 2019
    O, heerlijk dat jullie vandaag zo vroeg in het hotel zijn.
    Even relaxen dus! Dik verdiend!
  21. Rico:
    We gaan het ervan nemen
  22. Coen van Valderen:
    2 augustus 2019
    Weer genoten van je verhaal. Heb wel een vraag. Je hebt nu een nieuw achterwiel maar als er verder niets veranderd is dan kan mij voorstellen dat de spaken weer gaan breken. Heb je nu dan een (ander) wiel die zwaarder belast kan worden ?
  23. Rico:
    2 augustus 2019
    Ja Coen, er zit nu een spiksplinternieuw wiel in. En het oude wiel had spaken die waarschijnlijk te oud waren. Nu alles nieuw en tot nu toe gaat het prima, gelukkig wel. Materiaalpech is niet leuk😟