Chinees of Spaak
29 juli 2019 - Marquise, Frankrijk
Zoals jullie hierboven al hebben kunnen zien hink ik voor de titel van dit verslag op twee gedachten. Ik zal beginnen met het verklaren van Chinees als titel. Gisteren wandelden wij door Koksijde om een leuk restaurantje te vinden om te gaan eten. Restaurantjes waren er genoeg, maar wij zijn er achter gekomen dat de Belgen die verblijven in Koksijde toch iets meer dan modaal verdienen. Dat was al te zien aan de huizen, maar ook aan de auto’s die door het dorp rijden. Hier hebben de restaurateurs hun prijzen op aangepast. Wat dachten jullie van de prijspakker voor 2 personen à raison van € 80. Uiteraard zonder drank. Nog een voorbeeldje. Een halve kip met frietjes voor €18,50.
Uiteindelijk zijn we dus bij een chinees restaurant beland met lichte tegenwerking van Wilma (je gaat in het buitenland toch niet naar een chinees?!). Maar ze moest bekennen dat het een perfecte chinees was. Heerlijk gegeten. Dit voor wat betreft “Chinees”.
Over “Spaak” valt meer te vertellen, maar ik mag de verhalen van mijn recensent dhr. H. van Oyen niet te lang maken. Zijn credo kort samengevat is “meer fietsen en minder lullen”. Nou Hans aan het fietsen heeft het niet gelegen: 98.9 km met daarin aan het einde 2 colletjes van de (voor mij) 1e categorie, namelijk de Cap Gris-Nez 611 m hoog en 9,5 km lang en de Cap Blanc-Nez 461 m hoog en 12,1 m lang. Pff . We reden namelijk langs kust van de “Cote Opale” net na Calais. Hiervoor kregen wij dan wel weer een prachtig uitzicht richting de Engelse krijtrotsen. En de ferry’s naar Engeland waar vermoedelijk de ouwe Hanegraaf op zat! We hebben even gezwaaid.
Nou hebben jullie nog niets gehoord over spaak en dan wel zoals het gebruikt wordt in het gezegde spaak lopen. Vanmiddag hadden wij al een voorproefje. Nadat we een 10 tal kilometers over een binnendoor weggetje tegen de wind in hadden gereden stuitten wij op een spoorlijn zonder overgang. (zie foto). Aan de overkant van de spoorlijn was het vervolg van onze route. Wat is dan wijsheid? Terugrijden? No way. Met vereende krachten hebben wij de fietsen over de spoorbaan getild. Opgelost!
Maar het volgende “spaaklopen” had letterlijk met de spaken van mijn achterwiel te maken. Vlak na Calais hoorde ik mijn 1e spaak breken om vervolgens te constateren dat er al 4 spaken kapot waren. Gewoon langs de fietsenmaker dus. Nou dan heb ik inmiddels een goed verhaal voor jullie allemaal. Fransen kopen een fiets en als hij kapot is moeten zij een nieuwe kopen want er zijn nergens fietsenmakers te bekennen.
Met veel spanning en nog meer geluk hebben wij onze overnachtingsplaats bereikt en zijn we aan het bellen geslagen. Vooral met de ANWB. Daar ving ik als meer dan 40 jarig lid met een doorlopende reisverzekering gewoon BOT. Dit viel mij hard tegen en ik zal bij terugkomst mijn ongenoegen nog wel kenbaar maken, maar daar heb ik nu geen zin in. Ik wil het positieve vakantiegevoel vast houden. Mijn hoop is nu gevestigd op de receptie van onze ontzettend leuke overnachtingsplek (zie foto). Het wordt morgen dus spannend of wij mijn fiets gerepareerd krijgen (een nieuw) achterwiel.
Als laatste wil ik nog even terugkomen op zaken die echt niet kloppen. Ik had het hier al eerder over. Zie de meeste zonuren van Zeeland. Nou ik heb er nog een. Het betreft de titel van een liedje van Demis Rousos (voor de jongere lezers: dat was een Griekse zanger in de 70’er jaren). Hij had het over “My friend the wind”. Nou mijn vriend is het zeker niet. Vandaag weer de gehele dag tegen minimaal windkracht 3 op gereden. Sagan moet gaan oppassen, mijn bovenbenen groeien met de dag!
O ja. We hebben vandaag ook nog de Franse grens gepasseerd (zie de foto).
A prochaine fois.
Uiteraard ga ik duimen dat je wiel morgen gerepareerd kan worden.
Ik hoop het zo!!
Nu heerlijk uitrusten op deze beeldschone plek...
Maar? Zo zie je maar weer , als de huizen mooi zijn ,dan weet je dat je daar niet hoeft te eten ,en de fiets, tja ook dat zal opgelost moeten worden want anders moet je wel heel ver lopen. Hopelijk is de wind morgen een stuk minder.
Alvast weer heel veel succes
En hopelijk veel zon
Ik hoop echt dat het snel wordt opgelost en (zoals je weet) mijn hekel aan fransen onterecht blijkt te zijn. 🤞🚴♂️
Geen haagse humor dit keer, zou niet op zn plaats zijn. Veel succes morgen.
Vergeet die ANWB idd maar even want ze kunnen je vakantie goed verzieken.
Succes morgen.
Vergeet die ANWB idd maar even want ze kunnen je vakantie goed verzieken.
Succes morgen.
Koksijde kennen wij inmiddels ook. Storm heeft daar een paar keer gejudood.
Veel succes morgen. We volgen jullie.
Balen van die spaken. Helaas ben je niet in de buurt van Spakenburg...
Hopelijk snel gemaakt. Succes en geniet er weer lekker van vandaag.
Ik hoop voor je dat jullie tocht niet nu al spaak loopt. Dat zou toch jammer zijn.
We hebben nog wel vanaf de boot zitten turen naar 2 eenzame fietsers, die tegen de wind, zichzelf een weg baanden. Maar niets waargenomen, dus maar doorgevaren. Ben benieuwd naar het volgende verslag. Suc6
Succes met het wiel. En een goede reis verder!
Hoop dat het spaakprobleem snel opgelost wordt. Veel succes jullie !
Voordat we beginnen met de uitleg wil ik alvast wat vuistregels noemen. De hieronder genoemde dingen zijn het ENIGE wat je eigenlijk moet weten. Verderop worden deze punten toegelicht. Wanneer je het idee eenmaal snapt heb je alleen nog maar een post it nodig om alle informatie samen te vatten.
Werk in 4 series, begin met duwende spaken
Achter spaak 13, voor spaak 14
Sportfietsen hebben vaak voor én achter spaak 14
Linkse velg, begin aandrijfzijde/tandwielzijde. rechtste velg, begin aan de andere kant
Zorg dat er geen spaak voor het ventielgat langs loopt
Succes verder luitjes. Chapeau