Chinees of Spaak

29 juli 2019 - Marquise, Frankrijk

Zoals jullie hierboven al hebben kunnen zien hink ik voor de titel van dit verslag op twee gedachten. Ik zal beginnen met het verklaren van Chinees als titel. Gisteren wandelden wij door Koksijde om een leuk restaurantje te vinden om te gaan eten. Restaurantjes waren er genoeg, maar wij zijn er achter gekomen dat de Belgen die verblijven in Koksijde toch iets meer dan modaal verdienen. Dat was al te zien aan de huizen, maar ook aan de auto’s die door het dorp rijden. Hier hebben de restaurateurs hun prijzen op aangepast. Wat dachten jullie van de prijspakker voor 2 personen à raison van € 80. Uiteraard zonder drank. Nog een voorbeeldje. Een halve kip met frietjes voor €18,50.

Uiteindelijk zijn we dus bij een chinees restaurant beland met lichte tegenwerking van Wilma (je gaat in het buitenland toch niet naar een chinees?!). Maar ze moest bekennen dat het een perfecte chinees was. Heerlijk gegeten. Dit voor wat betreft “Chinees”.

Over “Spaak” valt meer te vertellen, maar ik mag de verhalen van mijn recensent dhr. H. van Oyen niet te lang maken. Zijn credo kort samengevat is “meer fietsen en minder lullen”. Nou Hans aan het fietsen heeft het niet gelegen: 98.9 km met daarin aan het einde 2 colletjes van de (voor mij) 1e categorie, namelijk de Cap Gris-Nez 611 m hoog en 9,5 km lang en de Cap Blanc-Nez 461 m hoog en 12,1 m lang. Pff . We reden namelijk langs kust van de “Cote Opale” net na Calais. Hiervoor kregen wij dan wel weer een prachtig uitzicht richting de Engelse krijtrotsen. En de ferry’s naar Engeland waar vermoedelijk de ouwe Hanegraaf op zat! We hebben even gezwaaid.

Nou hebben jullie nog niets gehoord over spaak en dan wel zoals het gebruikt wordt in het gezegde spaak lopen. Vanmiddag hadden wij al een voorproefje. Nadat we een 10 tal kilometers over een binnendoor weggetje tegen de wind in hadden gereden stuitten wij op een spoorlijn zonder overgang. (zie foto). Aan de overkant van de spoorlijn was het vervolg van onze route. Wat is dan wijsheid? Terugrijden? No way. Met vereende krachten hebben wij de fietsen over de spoorbaan getild. Opgelost!

Maar het volgende “spaaklopen” had letterlijk met de spaken van mijn achterwiel te maken. Vlak na Calais hoorde ik mijn 1e spaak breken om vervolgens te constateren dat er al 4 spaken kapot waren. Gewoon langs de fietsenmaker dus. Nou dan heb ik inmiddels een goed verhaal voor jullie allemaal. Fransen kopen een fiets en als hij kapot is moeten zij een nieuwe kopen want er zijn nergens fietsenmakers te bekennen.

Met veel spanning en nog meer geluk hebben wij onze overnachtingsplaats bereikt en zijn we aan het bellen geslagen. Vooral met de ANWB. Daar ving ik als meer dan 40 jarig lid met een doorlopende reisverzekering gewoon  BOT. Dit viel mij hard tegen en ik zal bij terugkomst mijn ongenoegen nog wel kenbaar maken, maar daar heb ik nu geen zin in. Ik wil het positieve vakantiegevoel vast houden. Mijn hoop is nu gevestigd op de receptie van onze ontzettend leuke overnachtingsplek (zie foto). Het wordt morgen dus spannend of wij mijn fiets gerepareerd krijgen (een nieuw) achterwiel.

Als laatste wil ik nog even terugkomen op zaken die echt niet kloppen. Ik had het hier al eerder over. Zie de meeste zonuren van Zeeland. Nou ik heb er nog een. Het betreft de titel van een liedje van Demis Rousos (voor de jongere lezers: dat was een Griekse zanger in de 70’er jaren). Hij had het over “My friend the wind”. Nou mijn vriend is het zeker niet. Vandaag weer de gehele dag tegen minimaal windkracht 3 op gereden. Sagan moet gaan oppassen, mijn bovenbenen groeien met de dag!

O ja. We hebben vandaag ook nog de Franse grens gepasseerd (zie de foto).

A prochaine fois.

1. José:
    29 juli 2019
    Ondanks de wind, de 2 colletjes, het aantal km en de pech hebben jullie tóch het hotel bereikt. Een mega-prestatie! Chapeau!
    Uiteraard ga ik duimen dat je wiel morgen gerepareerd kan worden.
    Ik hoop het zo!!
    Nu heerlijk uitrusten op deze beeldschone plek...
  2. Rico:
    29 juli 2019
    Wij hopen ook dat ons probleem morgen opgelost is😕
  3. Anja:
    29 juli 2019
    Nou nou dat was wel een bijzondere dag zeg,jullie hebben weer heel wat beleefd .
    Maar? Zo zie je maar weer , als de huizen mooi zijn ,dan weet je dat je daar niet hoeft te eten ,en de fiets, tja ook dat zal opgelost moeten worden want anders moet je wel heel ver lopen. Hopelijk is de wind morgen een stuk minder.
    Alvast weer heel veel succes
    En hopelijk veel zon
  4. Rico:
    29 juli 2019
    Ja, bijzonder was deze dag zeker. Maar zoals Johan Cruyff altijd zei: ieder nadeel heeft z'n voordeel. Alleen zoeken wij nog naar het voordeel🤔
  5. Hans:
    29 juli 2019
    Omdat je een kleine 100 km hebt afgelegd vandaag en dan ook nog pech met de fiets hebt, accepteer ik dit keer het lange verhaal.
    Ik hoop echt dat het snel wordt opgelost en (zoals je weet) mijn hekel aan fransen onterecht blijkt te zijn. 🤞🚴‍♂️
    Geen haagse humor dit keer, zou niet op zn plaats zijn. Veel succes morgen.
  6. Christien:
    29 juli 2019
    Jeetje wat een dag. Hoop dat het spaken verhaal toch nog goed afloopt,ook zonder de ANWB. Heb bewondering voor jullie. Succes morgen ben toch wel benieuwd hoe je Wilma haar benen gaat beschrijven straks🤭
  7. Rico:
    29 juli 2019
    Nou Christien, dat zal ik je vertellen, dat is niet moeilijk: bruin, mooi en strak!
  8. Nastasja:
    29 juli 2019
    Wat een verhaal. Hopelijk is het probleem morgen snel opgelost en kunnen jullie weer vrolijk verder.
    Vergeet die ANWB idd maar even want ze kunnen je vakantie goed verzieken.
    Succes morgen.
  9. Nastasja:
    29 juli 2019
    Vergeet die ANWB idd maar even want ze kunnen je vakantie goed verzieken.
    Succes morgen.
  10. Frans:
    29 juli 2019
    Jemig ,het loopt allemaal wel een beetje spaak. Maar dat gaat vast goed komen. Ik weet nog van ons fietsavontuur rond Bordeaux, dat ze echt wel fietsmakers hebben in Frankrijk. Weet je nog?
    Koksijde kennen wij inmiddels ook. Storm heeft daar een paar keer gejudood.
    Veel succes morgen. We volgen jullie.
  11. Ria van der Vos:
    30 juli 2019
    Heerlijk om je verhaal weer te lezen. Geen volgauto met reservewielen, dus hoop dat het goed komt. Succes en op naar weer een mooie dag!
  12. Remy:
    30 juli 2019
    Wat een dag, war een dag. Er komt steeds meer actie...
    Balen van die spaken. Helaas ben je niet in de buurt van Spakenburg...
    Hopelijk snel gemaakt. Succes en geniet er weer lekker van vandaag.
  13. Albert:
    30 juli 2019
    Goed om te lezen dat jullie het "hooggebegte" niet schuwen.😁
    Ik hoop voor je dat jullie tocht niet nu al spaak loopt. Dat zou toch jammer zijn.
    We hebben nog wel vanaf de boot zitten turen naar 2 eenzame fietsers, die tegen de wind, zichzelf een weg baanden. Maar niets waargenomen, dus maar doorgevaren. Ben benieuwd naar het volgende verslag. Suc6
  14. Roelie:
    30 juli 2019
    Wat heerlijk om de verhalen te lezen. En wat een avonturen ;)
    Succes met het wiel. En een goede reis verder!
  15. Carmen:
    30 juli 2019
    Leuk om jullie avonturen te lezen. Rico je schrijft leuk, vooral dat van de wind. Herkenbaar als fietser. Groetjes vanuit IJsland ook voor Wilma
  16. Coen van Valderen:
    30 juli 2019
    Ik heb gisteren ook een fietstocht gemaakt. Moest onderweg aan jullie denken. Op de fiets kom je vaak langs mooie plekken. Op de fiets heb je tijd om eens om je heen te kijken, wat in een auto minder goed gaat vanwege de snelheid.
    Hoop dat het spaakprobleem snel opgelost wordt. Veel succes jullie !
  17. Peter:
    30 juli 2019
    Het spaken van een fietswiel:
    Voordat we beginnen met de uitleg wil ik alvast wat vuistregels noemen. De hieronder genoemde dingen zijn het ENIGE wat je eigenlijk moet weten. Verderop worden deze punten toegelicht. Wanneer je het idee eenmaal snapt heb je alleen nog maar een post it nodig om alle informatie samen te vatten.

Werk in 4 series, begin met duwende spaken

Achter spaak 13, voor spaak 14
    Sportfietsen hebben vaak voor én achter spaak 14

Linkse velg, begin aandrijfzijde/tandwielzijde. rechtste velg, begin aan de andere kant

Zorg dat er geen spaak voor het ventielgat langs loopt
  18. Peter:
    30 juli 2019
    Tis heel simpel eigenlijk dus.
    Succes verder luitjes. Chapeau