De meeste zonuren

28 juli 2019 - Koksijde, België

Wie kent niet de slogan van het Zeeuwse bureau van Toerisme: Zeeland heeft jaarlijks de meeste zonuren van Nederland. Dat werd overigens ook bevestigd door de eigenaresse van onze leuke B&B in Breskens. Maar van die slogan klopt geen bal, want waarom had de eigenaresse dan de paraplu’s al gereed staan bij de voordeur? Aan de andere kant gelukkig, want zonder die paraplu was er door Breskens gisteren niet te bewegen. Wat een k….. weer en dat was dubbel zuur, omdat we het idee hadden dat Breskens een leuk plaatsje is. Maar door de perfecte positionering van onze B&B was het slechts een 10 tal meters lopen en we zaten op het plein met de lekkere eetgelegenheden. En in een ervan hadden wij heerlijk pasta gegeten. Uit de (stoere) verhalen van fietsers hebben wij begrepen dat je veel pasta moet eten om goed te kunnen presteren.

Toen wisten we nog niet wat ik inmiddels wel weet. De etappe van vandaag was behoorlijk heftig. Uiteindelijk stond er meer dan 90 kilometer op de teller en die kilometers zijn allemaal zonder uitzondering gefietst tegen de wind in. En de wind had kracht 4 tot 5. Goed idee van mij om “gezellig” langs de Belgische kust te fietsen. Iedereen weet dat de wind aan de kust altijd heftiger is dan in het binnenland!

Na het douchen in onze B&B in Koksijde meende ik in de spiegel de bovenbenen van de wielrenner Sagan te herkennen. Een beetje overdreven natuurlijk maar zo voelen ze wel.

Ook wil ik even de loftrompet afsteken over de accu van de elektrische fiets van Wilma. Ik heb de hele dag naar de tekst http://www.dejong.nl zitten kijken. Dit staat namelijk op de achterzijde van de fietsbroek van Wilma. De mensen die in beelden denken zien mij dan gelijk de hele dag strak achter Wilma fietsen. Dat klopte dus. Dus dankzij het beetje extra van de elektrische fiets was deze dag best te doen.

Hoogtepunten onderweg waren het natuurgebied “Het Zwin” op de grens tussen Nederland en België, de kusttram, die voor ons een uitstekende wegwijzer bleek en de gezellige uitstraling van Nieuwpoort.

Wat een beetje tegenviel was dat we bij een aantal eetgelegenheden bot vingen als we daar netjes vroegen om de accu op te laden. Gelukkig was de eigenaar van een restaurant op de boulevard van Oostende ons wat beter gezind en bij hem hebben we een heerlijke vissoep met brood naar binnen gewerkt.

Zo meteen naar het centrum van Koksijde. We horen al een hele tijd gezellige muziek tot ons komen. Ook deze gemeente zal toch geen feestje voor ons hebben georganiseerd?

Tot morgen in La douce France.

1. Pauline:
    28 juli 2019
    "Watje" zegt je zoon...... omdat Wilma het kopwerk moest doen 🤣
  2. Rico:
    Ja en niet te zuinig Paulien. Groetjes van Wilma
  3. Madelon:
    28 juli 2019
    Oei dat is wel wat anders dan fietsen langs de kust van Spanje...
    En flauw dat je de accu niet mag opladen. Kennen die Belgen zeker niet!
    Maar deze dag zit er weer op moeten jullie maar denken. Nu beentjes omhoog en relaxen, morgen weer fris en fruitig!
  4. Rico:
    28 juli 2019
    Zo is dat Coop. Op naar morgen!!
  5. Anja:
    Hey Buurtjes ,
    lees ik het goed? Vandaag geen regen?
    Hoewel ik denk dat de wind erger is.
    En dan de hele rit tegenwind ,pff
    Bewondering hoor.
    Wel heerlijk dat Wilma dr fiets het zo goed doet.
    Je zou zeggen dag je zoiets overal op mag laden? Maar blijkbaar is dat niet zo.vanaf nu zal her weer alleen maar beter worden ( hoop ik voor jullie )
    Nou Sagan en Wilma leuk om te lezen hoe de dagen verlopen.
    En uiteraard weer heel veel succes
  6. Rico:
    28 juli 2019
    Dank je buuf, we blijven ons best doen. En fietsen met een zonnetje is altijd leuker dus daar rekenen we dan maar op!
  7. José:
    28 juli 2019
    Knap hoor, zo veel km tegen de wind in!
    Dat doe ik jullie beslist niet na...
    Ik vermoed, dat de burgemeester van Koksijde voor jullie het feestje heeft georganiseerd. Als beloning voor de geweldige prestatie van vandaag!
    Nu lekker eten en morgen: op naar Marquise. Dat belooft iets minder km te worden.
  8. Rico:
    28 juli 2019
    José, ik hoop dat je gelijk hebt voor wat betreft de kilometers voor morgen. Je gaat het horen. Maar er kan maar zo een weg afgesloten zijn en dan komen er zomaar een paar km bij. Gebeurde vanmorgen in Breskens ook 😥
  9. Nicoline:
    28 juli 2019
    Volgende keer ook maar elektrisch fietsje dan Rico;). Eetsmakelijk zo en succes maar weer morgen!
  10. Rico:
    Ja wie weet. Dank je
  11. Car:
    28 juli 2019
    Wij waren een paar weken ook in Breskens , dus zie zo voor me waar jullie reden,. Coop jou fiets kon toch mega veel km fietsen met die accu ? Of was het hem snachts vergeten op te laden. Hier vandaag hele dag geen zonnetje , helaas voor ons is het weekend weer om, des te lekkerder voor jullie , op naar Frankrijk , tot morgen xx
  12. Rico:
    28 juli 2019
    Wilma haar fiets heeft vandaag hard moeten werken. Normaal gesproken gaat de accu langer mee maar hij stond wat hoger dan normaal. En dan kan je dus minder ver fietsen😔 Ja, wij gaan nog even door. Tot morgen
  13. Albert:
    28 juli 2019
    Jaja, beetje naar een reclametekst turen en ondertussen lekker uit de wind rijden😁
    Hoe zit het trouwens: moeten jullie eten om de accu op te laden? Maar volgens mij zitten jullie wel in een hele leuke omgeving. Heb zelf wel eens in de Panne vakantie gevierd. Geniet van de Belgische weelde en hoop voor Wilma dat je morgen beter in vorm bent 😉😄
  14. Rico:
    28 juli 2019
    Albert ik doe mijn best en zal morgen als een waardig renner ook een keer op kop gaan rijden. Misschien wel tot De Panne. Dat is namelijk niet zover. En als ik daar dan weer van kop of mag moet het wel een mooie plaats zijn. Je gaat het horen.
  15. Nastasja:
    28 juli 2019
    Weer heel wat kilometers veder, toppie! Wilma je bent dus nog steeds blij met je fiets en het knopje😉. Fijne avond.
  16. Rico:
    Jazeker, heeeeeeeel blij👌
  17. Hans:
    28 juli 2019
    Dat Wilma steeds voorop reed was bedoeld als grapje niet wetende dat het realiteit zou worden. Straks als het bergachtig wordt kan jij weer voorop (bergaf dan)🤭
    Fijn dat het fietstenue van pas komt, troost je dat ik al 28 jaar aan het zwoegen ben voor de jong en jij er alleen maar een dag naar hoeft te kijken terwijl je aan het zwoegen bent.
    Top trouwens die verslagen, kijk er elke dag naar uit. Veel succes weer morgen.
  18. Rico:
    28 juli 2019
    Hans wij zijn echt blij met het tenue. Vooral de broeken zijn top. 90 kilometer fietsen houdt voor ons in dat we ruim 5 uur op het zadeltje zitten. Neem van mij aan dat een goed fietsbroek dan heel belangrijk wordt. Jij kijkt uit naar mijn verslagen, maar dat doe ik ook naar jouw reacties. (in gevat Haags). Blijven doen, inspireert. Misschien ga ik nu wel proberen voorop te rijden berg op!
  19. Hans:
    28 juli 2019
    Is goed, ga ik morgen weer naar de jong🤮
  20. Hans:
    28 juli 2019
    Top, ga ik morgen weer naar de jong 🤮
  21. Rico:
    Ach joh, nog ff😉
  22. Aad:
    29 juli 2019
    Alle weeromstandigheden in zo'n korte periode mee gekregen, zon, wind en regen.Lekker is dat wanneer iemand je uit de wind houd, powergirl Wilma.
  23. Rico:
    29 juli 2019
    Kanjer hè, ik ben ook trots op haar!!
  24. Maarten Holl:
    29 juli 2019
    Omdat je een paar maal bot hebt gevangen, voor wat betreft het opladen, is het altijd verstandig een aantal penlight-batterijen bij je te steken voor geval van nood.
    Tot zover de adviezen. SUCCES
  25. Jeroen:
    30 juli 2019
    Lieve Wilma en Rico,
    Wat mooi om al jullie epilogen😜 te lezen, zo zijn we er toch een beetje bij. Erg leuk ook dat jullie in Jeroen Koksijde verblijven, zal er vast erg gezellig zijn. Ondanks dat het af en toe best pittig zal zijn, geniet er van met elkaar en heel veel succes!
    🚲🚲🚲🚲🚲🚲🚲🚲