Het uur U

17 juli 2019 - Bodegraven, Nederland

Het uur U, de start van onze fietstocht nadert met rasse schreden. In mijn hoofd heb ik het heel druk met wat er allemaal nog moet gebeuren of had moeten gebeuren. Hebben wij wel voldoende getraind? Zijn de fietsen in optimale staat? Hebben we alle spullen die we denken nodig te hebben, al aangeschaft? Wanneer ben ik klaar met het uitwerken van de beoogde route?

Nu benoem ik hierboven de zaken waar wij zelf invloed op hebben. Maar…….. je hebt ook nog zaken waar je geen invloed op hebt. Neem nou het weer. Al een aantal weken kijk ik op de app van “weeronline”. Hierop wordt het weer 2 weken van tevoren voorspeld. Hier kon ik dus op zien dat twee weken geleden op onze vertrekdag flink wat regen zou gaan vallen. Gelukkig is die voorspelling niet juist gebleken, want nu is de voorspelling zonnig en 30!!!! graden. Een goed begin is het halve werk, maar het blijft een voorspelling.

Een andere onzekere factor is de gezondheid van onszelf, maar ook van onze naasten. Hier heb ik al over geschreven. Maar……….so far, so good.

Ook de beoogde route heeft  onzekere factoren in zich. Immers ik kan op de routekaarten van Michelin niet zien of dit een doorgaande route is waar de auto’s met 100 kilometer langs je razen of dat het een mooie tussendoor weg is met zelfs een fietspad.

En dan heb ik het nog niet gehad over de bagage. Alles wat meegaat moet immers in de bagagetassen van de fiets. En hoe zwaarder en voller die tassen zijn hoe harder er getrapt moet worden! Dus er moet goed nagedacht worden over wat er mee MOET en niet wat mee zou kunnen. Wie herkent dit “duivelse” dilemma niet? Volgens mij heeft iedereen dit als de koffer voor de vakantie gepakt moet worden en er niet meer dan 20 kilo in mag zitten.

Wat MOET er dus mee?

Ik zal een kleine opsomming geven en misschien kunnen jullie voorspellen of dit in 2 fietstassen en een sporttas past! Om te beginnen kleding. We hebben 2 soorten kleding. Fietskleding en gewone kleding. Met 1 fietsbroek kom je er niet. We moeten er een paar meenemen! Fietsshirtjes voor warm en kouder weer. Dan “gewone” kleding. Hier hebben wij niet veel van nodig, maar zoals Wilma zegt; “Ik wil er toch wel een beetje leuk uitzien”. Alleen die uitspraak is al goed voor 1 volle fietstas! (geintje).

Wat moet er verder mee: EHBO spullen, reparatiespullen voor de fiets, een fietspomp, schoenen, zwemkleding, badhanddoeken, laptop (voor de dagverslagen), routebladen, toiletspullen, medicijnen, telefoons met oplader en zeker niet vergeten de oplader van de elektrische fiets, enz, enz.

Pfff begrijpen jullie nu waarom ik, maar ik weet dat dit ook voor Wilma geldt, het ontzettend druk in ons hoofd hebben? MAAR wij kunnen niet wachten om te starten. Mijn lang gekoesterde wens gaat dan in vervulling en we trappen gelijktijdig geld bij elkaar voor het Alzheimerfonds. Natuurlijk kan er nog steeds gedoneerd worden op onze speciale donorsite.

1. Joke en Cees:
    17 juli 2019
    Lieve Rico en Wilma, heel veel succes met het inpakken van jullie fietstassen! Ik vind ook dat Wilma er nog wel een beetje leuk uit moet zien.... dus extra tas mee... massageolie ook een goede tip? Heel veel plezier en we hopen dat het goede doel hierdoor flink gespekt wordt! 👍🏼😘😘
  2. Rico:
    19 juli 2019
    Lieve Joke. Je weet toch dat Wilma er altijd goed uit ziet. Het maakt eigenlijk niet uit wat ze aan heeft. Zeg ik al een tijdje, maar je bij iedere damesmodezaak is er weer een "pitsstop". Haha.
  3. José:
    17 juli 2019
    Heel veel succes! Een goede voorbereiding is het halve werk!
    Gaat jullie zéker lukken! Wedden?
  4. Rico:
    Dank voor je vertrouwen Jose
  5. Roelie:
    17 juli 2019
    Heel veel succes! Maar vooral ook plezier met de voorbereidingen.
    En ik blijf jullie volgen. Top hoor!
  6. Rico:
    19 juli 2019
    Ja, Roelie die vriendin van jou is echt een fiets kanjer.
  7. Jan:
    17 juli 2019
    Enige ervaring kan ik jullie meegeven van de fietstocht in Nepal, het is niet de kunst van het meenemen, het draait vooral om het weglaten! 😎 Elke kilo moet vooruit op kuitenstoom!!! Jullie staan voor een mooi avontuur, geniet van elke meter, geniet van elkaar en doe dat in het hier en het nu. Heel veel plezier, en kom je iemand tegen zonder glimlach? Geef m de jouwe!! 😉😁
  8. Rico:
    19 juli 2019
    Jan, de kuiten zijn op stoom, dus het is echt tijd om te vertrekken. Bedankt voor je mooie woorden. Wat die glimlach betreft daar gaan we ons best voor doen, alleen kan ik niet beloven of dit lukt als we een heuvel van de 1e categorie aan het beklimmen zijn. Gelukkig hebben de mensen die ons tegenkomen in de afdaling meer geluk, want die krijgen ze een "dubbele" glimlach.
  9. Paul Wijnen:
    17 juli 2019
    Wilma ziet er toch al leuk uit! Dus.....
  10. Rico:
    19 juli 2019
    Kijk Paul dat zijn nou precies de juiste opmerkingen om Wilma tot op het bot te motiveren. Bedankt. (en natuurlijk vind ik dat je helemaal gelijk hebt.)
  11. Hans:
    17 juli 2019
    Heb je geen fietsaanhanger aangeschaft dan 😂
    Je mag “onze” aanhanger wel weer lenen 🤭
  12. Rico:
    19 juli 2019
    Haha. Is een oplossing, maar is geen tijd meer om een trekhaak te monteren.
  13. Carmen:
    17 juli 2019
    Heel veel succes en vooral veel fietsplezier
  14. Rico:
    19 juli 2019
    Dank je wel Carmen. We gaan ons best doen.
  15. Henny (Dumoulin)👍🍷:
    17 juli 2019
    Het plezier vooraf is er in elk geval en met het fietsen gaat het vast en zeker lukken. De routes moeten geen probleem vormen Wilma heeft een ongekend gevoel voor richting dus al met al appeltje eitje. Heel veel toi toi toi
  16. Rico:
    18 juli 2019
    Ik merk al dat jij Wilma goed kent. Toch nemen wij voor de zekerheid wat kaarten mee.
  17. Frans en Elise:
    17 juli 2019
    Zet hem op! Jullie gaan dit "klusje" gewoon klaren!
  18. Rico:
    19 juli 2019
    Frans weet als geen ander dat dit soort "klusjes" gegarandeerd afkomen!
  19. Madelon:
    17 juli 2019
    Heb je ook een lege tas bij zodat Wilma nog wat kan shoppen onderweg?
  20. Rico:
    Tuurlijk!
  21. Hester:
    Hoi Rico,
    Kleine tip. Neem hamandoeken i.p.v. badhanddoeken. Zijn een stuk lichter !
    Verder geen tips voor een fietstrip die ik met de auto al te ver vind. Succes !
  22. Rico:
    18 juli 2019
    Hes. Wilma had hier ook al aan gedacht, want we hebben extra lichte sneldrogende dunne bandhanddoeken. Bedankt voo het meedenken.
  23. Albert:
    Hoi Rico en Wilma,
    Wat een mooie uitdaging ligt er voor jullie. Super om dat zo met z'n 2-en te gaan doen. Geniet volop van al het moois onderweg, en durf ook te genieten van de mindere (zwaardere) momenten. Ik weet niet wat voor fietspomp je mee hebt, maar je kunt ook kiezen voor luchtpatronen. Neemt misschien iets minder ruimte in , waardoor Wilma weer iets meer mee kan nemen :-)
  24. Rico:
    18 juli 2019
    Albert de gewichtsbesparing van de fietspomp staat echt niet in verhouding met de kledingkast van Wilma.
  25. Manon:
    18 juli 2019
    Succes met de laatste loodjes en daarna volop genieten van het ‘leven van deze droom’!!! Liefs
  26. Rico:
    Gaan we zeker doen!
  27. Aad:
    18 juli 2019
    Gaat zeker lukken met de bagage samenstelling, je kan toch niet meer meenemen dan je kwijt kan. Heel veel fietsplezier en geniet van de omgeving en van elkaar.
  28. Rico:
    Ga we doen Aad. Bedankt.
  29. Maarten Holl:
    19 juli 2019
    Hoi Rico en Wilma, ja dat ruimtegebrek is erg, ik dacht even aan een dakkoffer, jullie moeten dan achter elkaar fietsen, Rico houdt de voorkant vast en Wilma de achterkant, nee, bij nader inzien is het toch wat te omslachtig. Veel succes...............
  30. Rico:
    21 juli 2019
    Maarten. Ik ben zoals altijd getroffen door je "andere" manier van benaderen en altijd op zoek naar DE oplossing. Gelukkig geef jezelf al aan dat dit niet je meest geniale idee was. Wilma en ik zijn echter als goede Nederlanders middels het poldermodel tot een goede "oplossing" voor het ruimtegebrek gekomen. Die oplossing laat ik je onder vier ogen nog wel weten! Maar omdat jij het bent wil ik wel "iets" loslaten. De verhouding van de tasruimte is "iets" doorgeslagen in het voordeel van Wilma.
  31. Nicoline:
    21 juli 2019
    Succes en véel plezier en vooral.... blijven trappen!
    Lieve groetjes
  32. Rico:
    21 juli 2019
    Wij gaan ons best doen. Bedankt voor je support
  33. Maarten Holl:
    Haha. SUCCES
  34. José:
    21 juli 2019
    Het wordt nu toch écht aftellen tot jullie vertrek!!
    Heel veel succes toegewenst!
    Ik ga jullie graag volgen!
  35. Heydi:
    23 juli 2019
    Je bed voor de eerste overnachting is opgemaakt! Goede reis!🚲🚲🚲
    Tot donderdag!
  36. Rico:
    23 juli 2019
    Helemaal top, wij hebben er zin in. Tot donderdag😘