Duitsland of Frankrijk?

1 april 2024 - Bodegraven, Nederland

Op deze 2e Paasdag wil ik jullie even op scherp zetten. Ik zal maar met de deur in huis vallen............

Ik ga weer op fietsavontuur!!!!!

Het heeft dit voorjaar wel even geduurd voordat ik de "fietskriebels" kreeg. Ondanks dat het NOS journaal de afgelopen week meldde dat het KMNI na de warmste februari ooit, ook de warmste maart ooit hadden geregistreerd. Hebben jullie na deze berichtgeving ook gedacht dat de apparatuur bij de KNMI in De Bilt echt aan vervanging toe is? Ik heb deze maanden echt als nat, kil en winderig ervaren. In ieder geval dusdanig dat ik geen seconde aandrang heb gehad om op de fiets te springen.

Maar drie weken geleden heb ik dan toch de stoute (fiets) schoenen aangetrokken. Inmiddels heb ik al een aantal ritjes achter de rug en dat moest ook wel, want in mijn "drukke pensionado agenda " had ik half april een gat.

Derhalve heb ik 14 april 2024 gekozen als vertrekdatum.

De start datum is bekend! Nu nog de bestemming. Ik moet eigenlijk zeggen, bestemmingen! Waarom bestemmingen? Hierboven ben ik als rechtgeaarde Nederlander al begonnen met zeuren over het weer. Dit tobben over het weer is ook de reden dat ik 2 routes heb uitgewerkt.

De 1e is de fietsroute langs de Donau en de 2e is de Via Rhona, de fietsroute langs de Rhone. Welke ik ga rijden is dus erg afhankelijk van wat de weergoden voor de respectievelijke landen in petto hebben.

Primair is het de bedoeling dat ik de fietsroute langs de Donau ga fietsen. Ik ga dan starten in Bad Abbach. Dit is een klein plaatsje in de buurt van Regensburg in Duitsland. Het beoogde eindpunt is Wenen in Oostenrijk.

Mocht het dus in het zuiden van Duitsland en Oostenrijk wat minder weer zijn, dan zal ik de Via Rhona in Frankrijk gaan fietsen. Ik zal dan starten in een plaatsje net onder Lyon, t.w. Condrieu. Het eindpunt zal Narbonne worden.

Beide routes heb ik uitgewerkt. Dit uitwerken is al een feestje op zich. Voor beide routes zal ik eerst een paar honderd kilometer met de auto naar het beginpunt moeten rijden. Hier is het belangrijk dat daar een parkeerplaats is, waar ik mijn auto een ruime week "veilig" kan parkeren.  Voor beide routes heb ik dus al een overnachtingsplek geboekt op Booking.com. Waarom op Booking? Omdat je vaak één of twee dagen voor aankomst nog kosteloos kan annuleren, want als ik mijn keuze voor een route heb gemaakt zal ik één van de geboekte startlocaties moeten annuleren.

Geniet nog van jullie paasweekend en ik hoop dat jullie weer met mij meereizen over 2 weken.

1. Jolanda Kamerling:
    1 april 2024
    Ik reis mee hoor. Heel veel succes met de voorbereidingen en straks veel succes met het fietsen op de Fox toch?
  2. Rico:
    2 april 2024
    Klopt Jolanda. The Fox staat al te popelen in de garage om aan de slag te gaan.
  3. Anja:
    1 april 2024
    We zijn weer benieuwd naar je verhalen .
  4. Rico:
    Haha. Ik ook!
  5. Hans:
    Keuzes keuzes, pfff
  6. Rico:
    2 april 2024
    Jaja Hans, in mijn geval kan je het zelfs "keuzestress" noemen!
  7. José:
    1 april 2024
    Super leuk om weer een lange tocht te gaan maken! Ontzettend fijn om weer ervaringen te gaan verzamelen! TOP!!!!
    Ik ben reuze benieuwd welke kant je op gaat!
  8. Rico:
    2 april 2024
    Je gaat het zeker horen.
  9. Albert:
    1 april 2024
    Ik zit alweer klaar voor je nieuwe reisavontuur, het heeft nog lang geduurd 🤣🤣
    Heb je al eens gedacht om gewoon ergens in Spanje 🇪🇸 of zo te gaan fietsen. Meer kans op goed weer 😉
  10. Rico:
    2 april 2024
    Helemaal gelijk Albert. Heb ik natuurlijk al bekeken, maar door "mijn reissysteem" met de auto moeten er wel heel veel autokilometers gemaakt worden, voordat er gefietst kan worden. Ik ben al een beetje aan het kijken geweest hoe het werkt met het vliegtuig. Ik wil namelijk wel mijn eigen fiets meenemen. Wie weet.
  11. Anouschka:
    leuk Donau..2 x gedaan..op die route ben je niet alleen 😉
  12. Rico:
    2 april 2024
    2x? Ervaringsdeskundige dus. Is er iets wat ik zeker moet bekijken onderweg? En zou het zo vroeg in april ook al zo druk zijn?
  13. Monique:
    1 april 2024
    Leuk leuk leuk🤩we gaan het zien/horen welke route het wordt. Nog veel plezier met de voorpret. 👋🏻
  14. Rico:
    2 april 2024
    Dank je wel Monique. Ik vind het ook best spannend wat de uiteindelijke route gaat worden.
  15. Anouschka:
    2 april 2024
    Sowieso Wenen. Passau is ook een erg mooie stad. De Wachau vond ik het mooiste gedeelte. Leuke stadjes/dorpjes onderweg en al de sluizen staan me ook nog bij. Laatste keer was met de kinderen..veel speeltuintjes bezocht 😉
  16. Rico:
    2 april 2024
    Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik de speeltuintjes oversla!
  17. Albert:
    Probeer FOX reizen eens🤣🤣🤣
  18. Rico:
    2 april 2024
    Dat is sowieso HET reisbureau waar ik mee op pad ga.
  19. Carla:
    2 april 2024
    Leuk dat je er weer op uit trekt. Succes Rico! Zet hem op!
  20. Rico:
    Ik ga mijn best doen!
  21. Maarten Holl:
    2 april 2024
    Heb net alle eieren opgegeten (waren er toch weer teveel) die nog over waren van Pasen en moet nu dus even niet aan fietsen denken als ik dit lees. Maar ik wens je natuurlijk veel fietsplezier en nog een goede voorbereiding tot 14 april. Tegen die tijd is mijn maag wel weer in orde en kan ik uitkijken naar de ongetwijfeld leuke en spannende verhalen van onzen fietsende reporter RICO.🚲🚲🚲🚲🚲🚲
  22. Rico:
    2 april 2024
    Maarten misschien is het een idee om een stukje mee te fietsen. Dan heb je a. in ieder geval het overschot aan eieren sneller geëlimineerd en b. kan ik gebruik maken van jouw kennis van het Oostenrijkse land. Of begint die kennis pas boven de 1000 meter! 😂
  23. Fia van Oosterhout:
    Hallo Rico,
    Heel veel succes met je fietstocht en ik zie weer uit naar je reisverhalen. Ik doe je het als gepensioneerde niet na, ik heb net na jaren weer een klein stukje gefietst. Maar ga dit zeker weer vaker oppakken.
  24. Rico:
    3 april 2024
    Rustig opbouwen Fia en wie weet komen we elkaar al fietsend tegen!😉
  25. Edwin:
    Hey buurman,
    gezellig weer, als het hier WEER eens nat is, je verhalen lezen, geweldig 🚲🚲
  26. Rico:
    3 april 2024
    Ik hoop dat ik dan wat zonneschijn kan beschrijven, maar vooralsnog is de prognose dat ik op beide routes wat water ga tegenkomen. Tsja dat heb je met de opwarming van de aarde. Het wordt overal een stuk "droger". (maar niet heus!)
  27. Lucia en Paul:
    3 april 2024
    Leuk zwager zet hem op zijn weer benieuwd naar de verhalen. En wij gaan duimen voor mooi redelijk fietsweer.
  28. Rico:
    3 april 2024
    Dank je wel Lucia. Wat de weersverwachting betreft zijn beide bestemmingen wisselvallig. Dus het blijft spannend.
  29. Judy:
    3 april 2024
    Ik reis heel graag weer met je mee. Super leuk dat je weer in de pedalen gaat. Verheug me nu alweer op al je verhalen en je feitjes en weetjes.
    Succes met de laatste voorbereidingen en het doorhakken van de knoop en daarna vooral genieten!!
  30. Rico:
    8 april 2024
    Judy ik ga mijn best weer doen en zoals je hebt kunnen lezen. De knoop is inmiddels doorgehakt.
  31. Madelon:
    3 april 2024
    Leuk Rico! Ga je volgen. Wenen is fantastisch!
  32. Rico:
    8 april 2024
    Helaas Madelon. Wenen en wijde omgeving wordt in die periode voorzien van een gezonde portie regen, dus heb ik voor de Franse variant gekozen.

Jouw reactie