Nieuwsflits.

8 april 2024 - Bodegraven, Nederland

Nog maar minder dan een week en dan gaat mijn nieuwe fietsavontuur weer van start. Maar waar? Dat was de vraag in mijn vorige verslag. Vanaf dat moment heb ik dagelijks een aantal malen de app "Weeronline" geraadpleegd om te kijken waar vanaf 15 april, mijn 1e fietsdag, het beste fietsweer wordt verwacht. Ik ben hierdoor bijna een volleerd weerman geworden!

Wat is voor mij het "beste" fietsweer? Daar kan ik kort over zijn. Het liefst fiets ik in de volle zon met temperaturen van rond de 30 graden. Heerlijk! Maar deze omstandigheden zijn half april natuurlijk een illusie! Vorig jaar fietste ik rond deze tijd langs de Loire en heb toen "noodgedwongen" moeten overnachten in hotelletjes en B&B's in plaats van mijn tentje in verband met de nachttemperaturen van rond het vriespunt.

De temperatuur is dus een belangrijke factor, maar wat nog veel belangrijker is tijdens een lange fietstocht, is dat het niet regent. Een buitje voor het stof kan best lekker zijn, maar de hele dag regen op je pet gaat heel snel vervelen. Het moet natuurlijk wel leuk blijven.

Het hierboven genoemde "beste fietsweer" heeft dus de doorslag gegeven voor mijn keuze. Als ik jullie vertel dat het vanaf 15 april tot en met 20 april, in het gebied van mijn route langs de Donau, iedere dag regent en dan komt daar ook nog eens bij dat de temperatuur iedere dag gemiddeld minimaal 3 graden lager is dan de route langs de Rhone, dan is de keuze niet echt moeilijk meer.

Het wordt dus de fietsroute langs de Rhone! Ik start met fietsen op 15 april in Condrieu (net onder Lyon!).  Ook hier wordt de 1e dag wat regen verwacht, maar hoe meer ik naar het zuiden fiets hoe droger en stabieler het weer wordt.

Ik weet bijna zeker dat Hans na het lezen van bovenstaande zin zegt dat hij allang wist dat het Frankrijk zou worden. Eens een Francofiel altijd een Francofiel. Echt Hans, de Donauroute had mijn voorkeur. Al was het alleen maar omdat ik daar nog nooit heb gefietst.

Maar wat "in het vat zit verzuurt niet". Over niet al te lange tijd gaat mijn broer ook met pensioen. Hij heeft aangegeven om ook een keer een langere route te willen fietsen. Dus wie weet is de Donaufietsroute een optie. Hij weet het nog niet, maar nu dus wel! Paul begin maar alvast met het oefenen van de Duitse taal!😉

Deze aanstaande week is dus om de voorbereidingspuntjes op de "i" te zetten. The Fox, mijn fiets dus, moet worden voorzien van nieuwe tandwielen en een nieuwe ketting. Pff. De auto moet een beurt krijgen en apk gekeurd worden en de kampeerspullen moeten worden gecheckt.

Jullie zijn weer op de hoogte en mijn volgende verslag zal vermoedelijk komen vanuit Frankrijk.

1. Edwin:
    Hey Rico,
    Altijd vervelend die bijkomende onkosten 😥
    Maar daarna vol gas naar het zuiden 🚴‍♀️🚴‍♂️
  2. Rico:
    Thanks Ed.
  3. Erik Heijnis:
    8 april 2024
    Mooie tocht lijkt mij Rico. Neem wat nougat mee terug voor je geliefde achterblijvers en oefen alvast met : 🎶 sur le pont……😉
  4. Rico:
    8 april 2024
    Haha. Erik ga ik zeker doen, maar of de nougat echt Bodegraven zal bereiken is maar de vraag.
  5. Albert:
    8 april 2024
    Het wordt ongetwijfeld weer een mooie tocht met dito anekdotes.
    En voor het voetbal hoef je niet thuis te blijven😭😭
  6. Rico:
    8 april 2024
    Albert bedankt voor de mentale "ondersteuning". Ik had het net een beetje uit mijn geheugen kunnen wissen, maar het staat nu weer helder op mijn netvlies. Ach het kan vanaf nu alleen maar beter gaan!
  7. Remy:
    8 april 2024
    Top Rico. Goede keuze la France.
    Vergeet je spaken niet…😁
  8. Rico:
    9 april 2024
    Heb ik volgens de fietswinkel niet meer nodig! We shall see!
  9. José:
    8 april 2024
    Frijn dat je je route bepaalt hebt!

Het wordt nu een kwestie van aftellen!
  10. Rico:
    Ja weer echt zin in.
  11. Henny Steensma:
    8 april 2024
    Rico dat gaf vast keuzestress en dan ook nog al die andere bijkomende problemen, apk, nieuwe ketting enz. Maar aan de andere kant weet je als geen ander dat een goede voorbereiding het halve werk is.
    Let wel goed op het tasje met je portemonnee enz. Alvast veel plezier
  12. Rico:
    9 april 2024
    Ja Henny ik zal goed oppassen.
  13. Maarten Holl:
    9 april 2024
    Rico, ik raad je broer aan, als hij een keer meegaat na zijn pensionering, om het eerst "achterop" te proberen. Kan hij wennen aan de lange ritten en hoeft hij niet gelijk een fiets te kopen. Zomaar een tip..............😂🤣🚲🚲
  14. Rico:
    9 april 2024
    Mijn broer heeft al een fiets geritseld voor weinig. Dus hij zal echt zelf moeten trappen, als hij meegaat.
  15. José:
    9 april 2024
    Fijn dat je je route bepaald hebt!! :)
  16. Anja:
    Even nog wat voorbereiding,
    en dan op naar 't zonnetje .
  17. Peter:
    13 april 2024
    Keuzes keuzes keuzes.
    Maar het beloofde land blijft toch trekken hè Vos.
    Succes weer jongen.
  18. Rico:
    14 april 2024
    Helemaal gelijk Peter. En "Het beloofde Land" heeft mij vandaag ook weer niet in de steek gelaten. Wat een schitterend weer. Ik hoorde van Linda dat jullie ook weer op pad gaan. Laat ook zo nu en dan wat van jullie zien of horen. Leuk.

Jouw reactie