Regen, uhhh........la pluie

11 augustus 2019 - Brive-la-Gaillarde, Frankrijk

De titel zegt al genoeg. Vandaag gaat het over regen, maar niet nadat ik jullie nog even  op de hoogte heb gesteld van ons avondeten.

Gisteren vermeldde ik al dat we in een stadje zaten met een prachtig middeleeuws centrum vol met winkeltje en restaurantjes. Nou dat vol dekte ook de lading van de restaurants. Einde van de middag waren Wilma en ik lekker naar het centrum gewandeld en hadden we een leuk restaurant gevonden vlak achter de kerk, waar ook nog “en passant” een trouwerij van een brandweerman en zijn verloofde plaatsvond. Zijn collega’s vonden het natuurlijk een uitgelezen moment om eens lekker met het zwaailicht en de sirene te spelen. Wat een p……lawaai, maar eerlijk is eerlijk iedereen was wel op de hoogte van de trouwerij. In dit stadje is “in stilte” trouwen er dus niet bij. Sorry, ik dwaal een beetje af. Het uitverkoren restaurant! Vol goede moed togen wij rond een uur of acht naar dit restaurant. ‘Complet’ wat in het Frans betekent dat je daar eten wel kan vergeten. Echt jammer, maar de mevrouw van het restaurant verwees ons naar een “pannenkoeken” restaurant. Toen wij daar aan kwamen lopen keek de eigenaar al bedenkelijk. Deze tent was dus eigenlijk ook “complet”, maar voor ons maakte hij een uitzondering. Wij mochten gaan zitten bij tafel 14. Jawel het nummer van mijn grote idool. Een perfect tafeltje dus en ook het eten was best lekker. Alleen een pannenkoek is snel op en we waren dus ook weer snel in ons appartementje. Ook best lekker, want we hadden gisteren behoorlijk moeten afzien.

En dan kijk je best een beetje op tegen het aantal kilometers (60), die we voor vandaag gepland hadden naar Brive-la-Gaillarde. En dan helpt het niet als je ziet op de app van “weeronline” dat het flink zou gaan regen. Dus lekker gaan slappen, ik dan, en geen zorgen voor de dag van morgen.

Maar die waren er wel, want nadat ik mijn ogen opende vanmorgen zag ik dat het behoorlijk regende. Pijpenstelen zoals we het ook wel noemen in Nederland. Dus gewapend met mijn Pernix regenjack naar de boulanger 50 meter verderop om een tweetal kersverse “baguettes” op te halen. Ondertussen hopend dat de regen zou ophouden. Dit tegen beter weten in, want ”weeronline” had ons regen beloofd tot minimaal 14.00 uur ’s middags.

Om 09.00 uur vertrokken we dus verkleed als Michelin mannetjes (het was ook nog eens maar 14 graden) naar onze volgende bestemming. Na een tijdje begon het iets minder te regenen. Ook over de wind hadden we vandaag de meeste tijd (en ik zeg dit niet voor niets) niets te klagen, want officieel hadden we wind MEE! Totdat Wilma de fout maakte om in haar enthousiasme te melden dat het meeviel met de wind en de regen. Ik had haar nog gewaarschuwd, maar 10 minuten later ging het los. Keiharde regen en dito wind. Zo heftig dat we op een gegeven moment zijn gaan schuilen. Drijfnat en koud hebben we daar ongeveer 20 minuten gestaan met de blik naar de lucht hopend op een lichter stukje. En ja hoor toen de regen iets minder werd verordonneerde Wilma dat we weer verder moesten fietsen. “Ja vrouw”! Maar wat wel heel fijn was, was dat vanaf dat moment we nagenoeg geen hoge heuvels meer tegenkwamen. Sterker nog. Naar het gezellige dorpje Objat toe hebben we een tiental kilometers naar beneden gereden. In dit dorp was een gezellig, maar dus ook verregende, markt bezig. In de plaatselijke kroeg hebben we een warm bakkie troost gedronken. Dat we er aardig verzopen uitzagen bleek uit het feit dat de mevrouw van de kroeg ons direct vroeg of wij een handdoek wilden hebben.

Volgens diezelfde mevrouw was het laatste stuk naar Brive nog slechts 20 kilometer en VLAK. Dit klopte als een bus. We begonnen nog met regen, maar vlak voor Brive was het klaar met La Pluie en kwam een waterig het zonnetje door. Nu genoeg aandacht voor de regen.

Er waren ook positieve punten vandaag. Een relatief gemakkelijk fietstraject. Regelmatig het windje in de rug en Google maps, die ons slechts 1 keer een autoweg op wilde sturen, maar het alternatief lag stijf langs deze weg. Dus hulde.

Morgen weer 60 kilometer. We hopen op een soortgelijk traject. Bestemming Souillac.

A demain

1. José:
    11 augustus 2019
    ECHTE DOORDOUWERS zijn jullie!
    Alle lof voor jullie!
    De aanhouder wint! Dat blijkt maar weer eens...
    Hopelijk nu 'pootjes' omhoog...
  2. Joke en Cees:
    11 augustus 2019
    Wat jammer van de regen, maar wel mooi om zo ver weg reclame te maken voor Pernix....
    Maar wat schetst mijn verbazing? Jullie zeiden dat jullie het 1000 km punt hadden bereikt een paar dgn geleden...
    Maar als ik nu het kaartje bekijk en zie dat jullie bij Brive zijn en dan staat daar aan de zijkant dat jullie 931 km hebben afgelegd?..... let het me ff uit, ben nog beetje blond.....
  3. Rico:
    11 augustus 2019
    Lieverd, dat is de directe weg. Maar in de praktijk kan je die niet volgen en moet je soms een stukje om😉 Dus de afstand die naast de route staat klopt niet helemaal
  4. Hans:
    11 augustus 2019
    Toen ik jullie troosteloze selfie zag kreeg ik een beetje medelijden.
    Heb dus even op de kaart gekeken hoe ver jullie nog moeten.
    Schiet aardig op maar ik wil jullie even een tip geven. Je moet een keer linksaf slaan anders kom je in Barcelona uit 😉
  5. Rico:
    11 augustus 2019
    Thanks voor de tip Hans. Met Google maps weet je het nooit. Maar mocht het gebeuren mag ik dan een paarf pensioendagen van je lenen, want dan duurt het echt te lang voordat ik weer terug ben.
  6. Nastasja:
    11 augustus 2019
    Was vandaag dus een wat regenachtige dag 😉, jammer.
    Ik vind het nog steeds stoer dat jullie dit doen💪💪.
    Fijne avond
  7. Rico:
    11 augustus 2019
    Gelukkig schijnt de zon alweer.
  8. Car:
    11 augustus 2019
    Nou Coop je had de titel goed geraden 😀, nou ja ook weer gehad, nog geluk dat er geen tornado was bij jullie in de buurt. Er staan filmpjes op facebook dat het wel lijkt of er oorlog is. En idd mooie reclame voor Pernix. Succes maar weer morgen
  9. Rico:
    11 augustus 2019
    Ja hè, was wel een beetje te verwachten, haha. Zoals het er nu uitziet morgen zonnetje en een beetje bewolking , prima fietsweer dus😘
  10. Carmen:
    11 augustus 2019
    Wat een bikkels, regen is niet leuk. Hoop voor jullie, dat morgen de zon weer schijnt.
  11. Rico:
    11 augustus 2019
    Die ging al weer schijnen vanaf het moment dat we in ons hotel waren. Dus net heerlijk op een terrasje in het zonnetje gezeten. Dan lijkt de regen al weer lang geleden🌞
  12. José:
    11 augustus 2019
    Na regen komt zonnenschijn...
  13. Rico:
    En zo is het
  14. Anja:
    11 augustus 2019
    Wind is wat, maar ik denk dat tegen ook wat is hoo,.eigenlijk is het allebei niks .
    Maar?? Ook dat hebben jullie weer doorstaan .
    Fijn dat nu de meeste heuvels achter jullie liggen ,nu wordt het laatste stukje een fluitje van een cent bij wijze van spreken.
    Tot nu toe hebben jullie het toch mooi wel gedaan toppers hoor .
    Voor morgen hopelijk heel veel zon en weinig wind en weer heel succes
  15. Rico:
    11 augustus 2019
    We hopen dat we de meeste heuvels voor nu achter de rug hebben. We krijgen er ook nog wel een paar. Ach, we bekijken het per dag. En als we dan op tijd weer op o ze overnachtingsplek zijn en gedoucht hebben lijkt het net of we een rustdag hebben gehad 😉😘
  16. Henny (Dumoulin)👍🍷:
    11 augustus 2019
    Oei Rico ik zag een foto waarop jouw vrouw erg boos kijkt,
    Was dat het moment waar jij in je rapportage aan refereerde.😣. Fijn om te lezen dat jullie ondanks het slechte weer deze dag weer goed zijn doorgekomen. 👍👍
  17. Rico:
    11 augustus 2019
    En morgen zien we wat er dan weer gaat komen. Elke dag is er een! En zo wordt het ook niet saai😉
  18. Linda Rijsdam:
    Zoooo trots op jullie!!
    Vertel het tegen iedereen die het wil horen wat jullie aan het doen zijn 👍
    Nog even bijten bikkels.
  19. Rico:
    Wat lief van je 😍 groetjes van Wilma
  20. José:
    11 augustus 2019
    Lang leve de ZONNESCHIJN!!!
  21. Delia:
    12 augustus 2019
    Het is in iedergeval geen saaie trip ... ik zou een boek gaan schrijven als jullie terug zijn 😉... stoere bikkels
  22. Rico:
    12 augustus 2019
    Haha. Misschien een idee.
  23. Judy:
    12 augustus 2019
    Ondanks de regen staan jullie toch erg leuk op de foto!!! Volhouden Kanjers!!! 💪🏻💪🏻 👍🏻👍🏻
  24. Rico:
    12 augustus 2019
    Ach Judy wij zijn net fotomodellen, die moeten ook voor foto's in de sneeuw urenlang blijven lachen voor een goed resultaat. Nou dan moet het ons toch ook lukken.
  25. Albert:
    12 augustus 2019
    Haha, die regenomschrijving van jou doet me een beetje denken aan de omstandigheden "hier". Gisteren echt engels weer, maar wij hoefden niet te fietsen....
    Wel lekker dat het vlak was, anders voel je je helemaal zielig. Hopelijk voor jullie vandaag weer " beaucoup de soleil", en lekker aftellen. 😉
  26. Rico:
    12 augustus 2019
    Haha. Vandaag dacht ik dat het droog zou blijven, maar ze hebben wederom een luik opengetrokken. Geen probleem, want we zitten al lekker in het hotel en de regen duurt hier nooit lang (hoop ik). Ik hoop voor jullie dat ook Schotland "un peut de soleil" kan verzorgen voor jullie.
  27. Marchiena Bosman:
    Gestaag voort !
    Als jullie in Souillac zijn bekijk dan even de kerk. Een beauty!
  28. Rico:
    Gaan we zeker doen!!
  29. Albert:
    12 augustus 2019
    Rico, geen probleem in the UK. Van de 17 dagen hier hebben we maar 2 echte regendagen gehad.
  30. Rico:
    12 augustus 2019
    Klasse. Het is jullie gegund dit weerunicum in de UK. Is daar dan ook al "the globel warming" begonnen?