Heimat

26 oktober 2023 - Nijkerk, Nederland

Vannacht geslapen als een blok. Dat was natuurlijk een logisch gevolg van de 110 kilometer die in de benen zat. Ik vertelde gisteren al dat ik op kruipafstand van het gezellige centrum van Hattem logeerde. Hier stikt het van de restaurantjes, maar wel voor het soort waar mensen “echt” uit eten gaan. Dus die vallen voor mij dan een beetje af. Dus ben ik maar voor veilig gegaan en binnengestapt bij het eetcafé waar ik een paar maanden geleden tijdens mijn “Hanzestad fietsroute” ook al had gegeten. Ik was toen best wel heel tevreden over de geserveerde spareribs. Ik was namelijk wel toe aan een goed klaargemaakt stuk vlees, na de droge kip uit de Imbiss. Toen ik voor de deur stond dacht ik eerst dat het eetcafé dicht was. Zo donker zag het daar uit. Maar de deur was gewoon “los”, zoals ze dat daar noemen. Daar bedoelen ze dan mee dat de deur gewoon open was. Het is maar dat je het weer weet.

Binnen was het ook schaars verlicht, maar er zaten wel mensen te kijken naar Feijenoord. Dat werd dus 2 vliegen in één klap. Lekker eten en voetballen kijken. (zie je wel dat mannen 2 dingen tegelijk kunnen!). Doemdenkers zouden hebben kunnen denken dat het licht zo schaars was om de presentatie van het gerecht te verdoezelen, maar de spare-ribs waren weer geweldig lekker en ook de voetbalwedstrijd was een genot om naar te kijken.

Op een geven moment raakte ik in gesprek met een paar mannen over voetbal en Feijenoord. Natuurlijk verloochende ik mijn club (Ajax) niet, maar ik kon niet om het getoonde spel van Feijenoord heen. In één woord geweldig! En omdat ik niet zo goed ben in dingen in één woord zeggen, wil ik er ook  nog aan toevoegen dat ik vooral onder de indruk was van de bezieling en de inzet. Deze wijze woorden leverde mij een gratis biertje op van de toeschouwers, die toch wel een beetje met mij te doen hadden over de (toe)stand van Ajax.

Na de wedstrijd rustig terug gelopen naar “mijn” appartement. Hier was inmiddels de eigenaresse ook aangekomen. Na de kennismaking hebben we nog een tijdje gezellig zitten kletsen over de respectievelijke fietstochten die wij hadden ondernomen.

Na de heerlijke nachtrust, maar dat had ik al vermeld was ook het ontbijtje inclusief een gekookt eitje lekker en voldoende. Dus ik was klaar voor de etappe naar mijn volgende bestemming, Nijkerk.

The Fox uit zijn slaapplaats bevrijd en de bagage weer aan zijn flanken gehangen, maar voordat ik wegreed nog even de prima gastvrouw Anouschka gedag gezegd. Toen ik vertrok was het behoorlijk mistig.

Mist bij de start

Zo mistig dat ik de verlichting van mijn fiets moest aanzetten voor de veiligheid. De eerst 15 kilometer heb ik dus niet echt kunnen genieten van de omgeving. Ik reed namelijk door een klein wereldje. Ook was het behoorlijk fris en vochtig, maar daar had ik mij op gekleed.

Pas ter hoogte van Nunspeet verdween de mist en maakte plaats voor een heerlijk zonnetje! Dat kwam goed uit want ik had Nunspeet gisteren bij mijn routeplanning al bestempeld als koffiestop. Toen ik het centrum van Nunspeet inreed bleek dat het vandaag marktdag was. Wat een gezellige markt zeg en dus heb ik op het terras van Café Markt in het zonnetje mijn traditionele cappuccino genuttigd. Ondertussen kon ik mijn toch wel vochtige kleding een beetje laten drogen in de zon. Wat is Nunspeet een gezellige plaats zeg. Toevallig weet ik ook dat daar heel gezellige mensen wonen.:)

Om te voorkomen dat ik ook nog een bruin kleurtje aan deze fietstocht zou overhouden ben ik na een half uurtje weer op The Fox gestapt. De volgende bestemming was namelijk de “Heimat”, mijn “Heimat”. Jawel ooit, heel lang geleden ben ik geboren in Harderwijk. En dat was precies de volgende bestemming. Helaas was het zonnetje weer vervangen door dichte mist, maar dat heeft wel wat schilderachtigs zo aan het water.

Mist in Harderwijk

Uiteraard even langs mijn geboortehuis gereden aan de oude haven, maar het eigenlijke doel was natuurlijk om een lekker broodje vis te scoren op de Harderwijkse “boulevard”.

Lekker broodje vis

Het was weer heerlijk. Voldoende “brandstof” om de laatste 20 kilometer richting Nijkerk te kunnen volbrengen.

Ooit hebben mijn zwager en schoonzus in Nijkerk gewoond. Toen kwam je het dorp binnenrijden en had je een soort dorpsstraat en links en rechts wat huizen. En zij woonden toen in een nieuwbouw wijkje. Hoe anders is dit nu. Ik heb geen enkele bekende plek gezien. “Dorp” Nijkerk is uitgegroeid tot een behoorlijk uit de kluiten gewassen dorp/stad met een gigantisch industrieterrein. Momenteel heeft Nijkerk een bewonersaantal van ongeveer 50.000 inwoners. Pff.

Het was dan best wel even fietsen door Nijkerk voordat ik mijn overnachtingsadres had gevonden. Wederom een prachtig huis in een rustige straat. Ik werd allervriendelijkst ontvangen door de heer des huizes, Simon. Nadat hij mijn ruime kamer had gewezen stond er beneden al een lekker koel biertje klaar. Altijd een welkome verrassing na een dagje fietsen. Overigens wederom een dag zonder regen. Hoezo geluk tot nu toe!

Ik laat jullie morgen nog wel weten wat ik vanavond weer voor culinaire versnapering heb gegeten. Maar om Hans te citeren. "Hoe langer de tocht, hoe langer het verhaal”.  Vandaag stopte de kilometerteller op 62 km, dus moet ik het verhaal aanpassen aan de kilometers.

Tot morgen.

1. Hans:
    26 oktober 2023
    Het doet me deugd dat je soms naar mij luistert. Ik vind het nog leuker dat je het spel van Feijenoord eindelijk weet te waarderen al waren ze gisteren ook wel in topvorm. Ik hoop oprecht dat ook Ajax vanavond het licht aan het eind van de tunnel gaat zien.
  2. Rico:
    26 oktober 2023
    Soms? Ik ga er vanavond voor zitten. Als ik het tenminste op mijn laptop kun vinden. Volgens mij is het op RTL 4 toch?
  3. Anja:
    Nou Buur
    Nog 1 dag en dan zit het er weer op.
    zo te lezen heb je het eigenlijk heel goed getroffen met het weer ,en dat is wel n groot pluspunt he.
    Morgen het laatste stuk(je)En dan zit ook deze fietstocht er weer op.
    dan kan je gaan bedenken wat de volgende trip gaat worden, en uiteraard lezen wij dan weer graag mee. Heel veel succes en hopelijk 'n droge dag
  4. Rico:
    26 oktober 2023
    Ik vrees dat dit laatste iets teveel gevraagd is, maar ik heb inderdaad niets te klagen gehad deze tocht.
  5. Renée:
    26 oktober 2023
    Jammer die mist vandaag, maar verder heb je wel geboft met het weer.
    Leuke tocht weer en leuk die verschillende slaapplaatsen. Goeie thuisreis morgen
  6. Rico:
    27 oktober 2023
    Niets te klagen Renée, maar vandaag was het niet echt optimaal. Haha. Maar mijn fiets is wel schoon.
  7. Annette:
    27 oktober 2023
    Ik geniet elke dag van je leuke verhalen. En wat heerlijk dat het weer je zo gunstig gezind is! Op naar het laatste stukje...
  8. Rico:
    27 oktober 2023
    Leuk dat je er van geniet. Dat doe ik namelijk ook.
  9. Nastasja:
    27 oktober 2023
    Vandaag alweer de laatste kilometers voor deze fietstocht.
    Ik hoorde net de weersverwachting....😣 die zijn niet echt fijn.... regen, regen en nog eens regen🌧💧.
    Succes!!
  10. Rico:
    27 oktober 2023
    Haha en het klopte ook nog. Dat kan je lezen in mijn laatste verslag.
  11. Albert:
    27 oktober 2023
    Weer een mooi verhaal, maar helaas heeft ons cluppie het licht aan het eind van de tunnel nog niet gezien.
    Mocht je vandaag in de buurt zijn, de cappuccino staat klaar, en je kunt even opdrogen....
    Suc6
  12. Rico:
    27 oktober 2023
    Ai. Ik las je reactie pas toen ik al thuis kwam. Ik had het best leuk gevonden om even bij je langs te flitsen. Er zit ook een voordeel aan het feit dat ik niet ben geweest. Nu hoefde je huis niet te dweilen, want ik was echt doorweekt.
  13. Edwin:
    manmanman
    wat een regen vandaag in het dorp
    ik hoop dat het voor jou wat minder na is geweest
    we zien elkaar wel weer snel man, succes de laatste km-ers 👍
  14. Rico:
    27 oktober 2023
    Het was niet minder Ed, maar het was de moeite waard en de andere dagen had ik best aardig weer. Ik tel mijn zegeningen.
  15. Erik Heijnis:
    27 oktober 2023
    Ja Rico, dat neerstortend vliegtuig is voor jou als Harderwijker vast voor zichzelf sprekend. Maar voor jouw volgers ook ? Die foto van dat monument voor die 117 neergestorte vliegeniers in het IJsselmeer tijdens WO2 had toch wel een korte toelichting mogen hebben.
    Ik ben trouwens ook een beetje Harderwijker want ik heb mijn dienstplichtige opleiding tot luchtfoto-interpreteur gehad in de Oude Oranje Nassaukazerne in de Smeepoortstraat. Midden in de stad. We sliepen op zolder waar we zondagsavonds na weekendverlof de kolenkachel moesten aansteken 😅
    Vecht lekker verder en naar huis !
  16. Rico:
    27 oktober 2023
    Bedankt voor de info Erik. Ik heb een soortgelijk monument gezien tijdens mijn fietstocht langs de "Zuiderzee". En wel op een dijk langs het IJsselmeer in Molkwerum. Een beetje Harderwijker kan eigenlijk niet. Als je ook maar een beetje Harderwijk in je bloed hebt ben en blijf je Harderwijker! Haha. Ik weet niet of je kortgeleden nog in Harderwijk bent geweest, maar ze hebben de "kustlijn" echt heel leuk opgeknapt. Heel gezellig! Zoals die kolenkachel van jullie op de kazerne!