Berg op, Berg af

3 augustus 2019 - Soulaires, Frankrijk

Het leek vandaag een dag te worden waar alles perfect zou lopen. We wisten dat we vanaf onze camping eerst een paar hoogte meters moesten maken, maar die hebben wij samen (met de hulp van de accu van de fiets van Wilma) met verve overwonnen.

Onderweg kregen wij van Stefanie een bericht dat ook het Algemeen Dagblad had gehoord van onze tocht en ook zij wilden graag met ons contact! A.s. maandag zal iemand van de redactie ons gaan bellen. Wie weet wat dit kan opleveren. Natuurlijk is het binnenhalen van zoveel mogelijk donaties voor het Alzheimer fonds het hoofddoel!

De titel van ons verslag slaat enerzijds op de naam van het “tourteam”van Manolis. Bij de korfbalvereniging Pernix wordt al sinds een aantal jaren een tourspel georganiseerd door Perry Venema. En een aantal jaren achtereen heeft het “team” van Manolis ‘Berg op Berg af’ gewonnen. Iedereen die mee doet aan dit spel (en iedereen wil dus eigenlijk winnen) siddert dus als “Berg op, Berg af” zoals gewoonlijk, weer tot de hoogste plaatsen van het klassement klimt.

Nou dat gevoel, die siddering, hadden wij vandaag ook als wij weer de berg (lees heuvel) op moesten en over de berg af hoor je ons niet. Wel vindt Wilma dat ook haar bovenbenen gelijkenis beginnen te vertonen met die van ons held Sagan. Ik laat haar in die waan!

Tijdens onze koffiepauze in een plaatsje, waarvan ik de naam nu al ben vergeten, raakten wij aan de praat met een man, waaraan je kon zien en merken dat hij zich in de gegoede kringen van de samenleving bewoog. Hij vertelde ons dat hij getrouwd is met een Nederlandse vrouw. Dus wij gelijk overschakelen in het Nederlands, omdat wij verwachtten dat hij toch wel een beetje Nederlands sprak. Nou, niente, nulla, niets. Trots vertelde hij dat zijn vrouw 4 talen beheerste. Maar hij bevestigde dus dit keer wel het vooroordeel van de Nederlanders dat Fransen geen streep over de grens spreken!

Ik begon mijn verhaal met de zinsnede dat deze perfect leek te lopen. Dat moet ik dan nog wel even toelichten. Gisteren meldde ik vol trots dat wij zo genoten van de diversiteit van onze onderkomens. Wij zaten voor onze perfect geoutilleerde stacaravan en hadden een, dachten wij, bijzondere overnachtingsplaats geboekt. Een oude molen. Wij hadden al visoenen van een molen, waarvan de wieken verwijderd waren, met een mooie tuin er omheen aan een stromend beekje. Ik had het hier gisteren al over. Soms is het zoooo anders. Het onderkomen was een oud huis stijf aan een doorgaande weg tegenover een oude fabriek in het plaatsje Les Moulin. Tsja! De binnenkant viel overigens best mee, maar was wel heel karig met alleen de hoognodige gebruiksvoorwerpen uitgerust. Ik noem maar 1 zeer essentieel gebruiksvoorwerp dat ontbrak: de kurkentrekker! Wilma had vandaag in de supermarkt een fles Matthëus rosé kunnen bemachtigen en dan weten de insiders wel dat voor Wilma het grote genieten is begonnen. Met al mijn padvinderskwaliteiten heb ik deze fles gelukkig wel open kunnen krijgen.

Omdat wij iets te vroeg bij het overnachtingsadres waren zijn we eerst naar het volgende plaatsje gereden. Hier zou een restaurant zijn en konden we gelijk een tafeltje reserveren. Maar helaas het restaurant was dicht. Op vakantie! Toen maar geïnformeerd bij de plaatselijke pizzaboer of hij spaghetti of lasagne verkocht om mee te nemen en op te warmen omdat we geen zin hadden om ’s avonds weer heen en weer te fietsen. Een pizza konden we pas na vijven krijgen. Na wat heen en weer gepraat in het Engels en Frans door elkaar bleek de pizzaboer een groot liefhebber van Nederland. Hij had een jaar geleden gelogeerd bij boer Wilco in een plaatsje vlak bij Amsterdam en hij was fan geworden van Marken en Volendam of all places. Speciaal voor ons maakte hij een carrièreswitch van pizzabakker naar luxe broodjes verkoper. Voor 5 euro maakte hij voor ons twee heerlijke gevulde stokbroodjes “pour emporter”. Aardige mensen die Fransen.

Was vandaag de etappe ruim 70 kilometer, morgen staat er 90 kilometer op het programma naar de plaats Meung sur Loire.

O ja. Uit het grote aantal goede inzenders is onder toeziend oog van Wilma de winnaar van de klassewijn van Marco geworden………..(tromgeroffel)……….. Liset van der Vos. Gefeliciteerd!

A demain.

Ps. Vandaag geen foto's in verband met het ontbreken van wifi

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anja:
    3 augustus 2019
    Zo te lezen is het weer goed verlopen,
    En dat is natuurlijk heel fijn .
    Wat leuk leuk dat het AD
    Jullie gaat benaderen ,net wat je
    Zegt wie weet wat daar weer uit komt.
    En de ( bergen) zullen zo langzaam aan wel wat hoger gaan worden ?
    Voor morgen weer een behoorlijk stuk hoor, alvast heel veel succes!
    En voor he het weet ? Zijn jullie op de helft .
    jullie gaan super goed
    Succes voor morgen
  2. Marc Padding:
    3 augustus 2019
    Hi Rico en Wilma , succes met de tocht der tochten, heerlijk om s ’avonds even jullie verhalen te lezen. Groetjes uit Voorhout
  3. Hans:
    3 augustus 2019
    Ik was geinteresseerd waar jullie precies naar toe gaan morgen en hoe jullie opschieten als je in meung sur loire bent.
    Op google maps lijkt het alsof je ongeveer halverwege bent.
    Ik vind het een top prestatie hoor maar fietsen blijft niet de meest effectieve manier van voortbewegen, ik zag dat ik er met de auto in 5 en een half uur naar toe rijdt.
    Gesteld tenminste dat ik richting frankrijk zou rijden hetgeen niet mijn voorkeur geniet zoals je weet, anders zou ik een biertje bij je komen doen 😂😇
    Alle gekheid op een stokje, jullie zijn goed bezig, hou vol.
  4. José:
    3 augustus 2019
    Jullie zijn 10 dagen op pad en al ontzettend veel meegemaakt. Het is echt een avontuur.
  5. José:
    3 augustus 2019
    En... Wat ontzettend leuk dat het AD aandacht aan jullie gaat besteden! Wellicht dat daar óók weer donaties uit voortvloeien!
  6. Christien:
    3 augustus 2019
    Dat word bikkelen morgen🥵 heb ook 1 keer 90 km gefietst,machtig wat een eind vond ik het. Of er geen eind aan kwam,maar voor profs zoals jullie zal het wel goed komen,hopenlijk zonder zadelpijn. Dat is wat ik me vooral herinner van de 90 km tocht. Succes morgen.
  7. Liset:
    3 augustus 2019
    Oehyeah! Ik verheug me er nu al op!
    Klinkt wederom als een mooie tocht! Succes morgen💪
  8. Nastasja:
    4 augustus 2019
    Was duidelijk weer een leuke dag en weer een leuk verhaal geschreven👍
    Truste en succes voor morgen
  9. Remy:
    4 augustus 2019
    He toppers, erg goed van jullie. Leuk om te lezen.
    Ik begrijp dat die elektrische fiets vandaag 1: 90 loopt ( 1 fles rose op 90 km). Erg zuinig....
    Heel veel succes vandaag. Ik rijd wel ff met Hans mee voor een biertje...
  10. Car:
    4 augustus 2019
    Vanochtend gelezen, dus nu alweer een eind op pad, jammer vd molen , ik heerlijk in de tuin in het zonnetje , tot nu toe heerlijk hier, hoop bij jullie ook, hoop dat de 90 km goed zij gegaan en dat je vanmiddag niet wederom padvindertje moet gaan spelen , en Liset gefeli met je prijs x
  11. Ria van der Vos:
    4 augustus 2019
    What's in a name, maar ik proef hier toch een zekere partijdigheid . Die fles moest in de familie blijven.... Wat een geluk dat ik ook familie ben. Maar alle gekheid op een fiets, ik geniet van jullie verhalen en heb bewondering voor jullie. De vergelijking met Sagan zou wel eens mogen verplaatsen naar onze held Dylan Groenewegen, heb je die bovenbenen wel eens gezien. Ik hoop overigens dat ze zo niet gaan worden Wilma, een beetje te..
  12. Rico:
    4 augustus 2019
    Haha. Die opmerking had ik al verwacht, maar dan van de NIET familieleden, maar Wilma is heeeeeel integer. Dus het is een eerlijke loting geweest. En Ria ik kijk in de regel niet naar mannenbenen, maar wel naar die van Wilma en die lijken echt nog lang niet op de benen van Sagan of Dylan.
  13. Hans:
    4 augustus 2019
    Het voordeel van jullie fietstocht is dat ik mijn topografische en meteorologische kennis wat bij kan spijkeren maar daar kom ik zo op terug.
    Ik had vanmorgen een paar visioenen.
    De eerste betrof feijenoord, ajax en psv hebben gisteren punten verspeeld dus zag feijenoord al bovenaan, helaas werkte sparta niet mee.
    Het tweede visioen betrof max verstappen die van pole position mocht vertrekken en de grand prix van hongarije ging winnen, helaas werkte lewis hamilton niet mee.
    Het laatste visioen betrof jullie al ploeterend tegen de harde mistral in het loire dal. Ik ben toen gaan googelen of de mistral eigenlijk vanuit het noorden of het zuiden waait. Hij blijkt dus uit het noorden te waaien en in het rhone dal, veel oostelijker, dus weer mis.
    Wat wel tussen het centraal massief en de pyrineeen waait is de transmontana, ook vanuit het noorden.
    Laat de transmontana dus maar komen dan ben je sneller in perpignan 🚴‍♂️
  14. Rico:
    4 augustus 2019
    Hans bedankt voor deze info. Hier heb ik wat aan. Zeker na vandaag. Weer een hele dag wind tegen en een zeer saai landschap. Kilometerslange graanvelden waar de wind uiteraard vrij spel heeft. Pff. Wat het voetbal betreft zie je maar weer dat het grote geld van Ajax niets uitmaakt. Het zijn gewoon 11 mensen net zoals de tegenpartij. En zoals je weet is Sparta ook altijd lastig. Haha.
    Gelukkig zitten de ruim 90 kilometer er voor vandaag op. Ik was er wel een beetje klaar mee. Ik blijf hier in het plaatsje Meung sur Loire voorlopig wachten tot de "Tramontana" in alle hevigheid hier opsteekt.
  15. José:
    4 augustus 2019
    Oh, fijn om te lezen dat jullie gearriveerd zijn op het nieuwe verblijfadres. Het was een lang traject tenslotte....