Goede tijden, slechte tijden

4 augustus 2019 - Meung-sur-Loire, Frankrijk

Vandaag was weer zo’n dag waar weer een aantal zaken gebeurden, die ik jullie niet kan onthouden. Eigenlijk begon dat gisteren al. Zoals jullie weten kijken we na aankomst op een slaaplocatie direct naar een nieuwe voor de volgende dag. Dat doen we via booking.com, AirB&B, enz… De “molen” waar wij gisteren overnachtten was via AirB&B en daar hadden we ook voor vandaag wat geboekt. Het leek ons heel leuk midden in het centrum van Meung sur Loire. Echter gisteravond om 22.00 uur kregen wij een bericht dat zij vol zaten. Lekker op tijd dus! Snel weer naar booking.com en gelukkig was er nog plaats in een Ibis Budget Hotel. Logisch, want daar wil natuurlijk helemaal niemand overnachten. Onterecht overigens wij hebben namelijk een prima kamer, die lekker koel is.

Vanmorgen dus met een gerust gevoel vroeg gestart er moest immers 90 kilometer worden afgelegd. Onze eerste stop op slechts 10 kilometer van onze slaapplaats was gepland in Chartres om een foto te maken van de wereldberoemde Kathedraal. Het laatste stuk naar Chartres was een lange afdaling en jullie voelen hem al aankomen. De Kathedraal stond hoog op een heuvel midden in het middeleeuwse centrum. Wat een klim, maar we hebben hem, de Kathedraal en mij, (in die volgorde ook) uitgebreid kunnen fotograferen.

Tijdens de afdaling vanuit de stad voelde ik mijn achterwiel weer “wiebelen”. Alle spaken zaten er nog in, maar een aantal spaken zat wel behoorlijk los. Wij baalden als een stekker. Gelukkig heb ik wat gereedschap meegenomen en kon ik de spaken met een tangetje vastdraaien. Dit heb ik vandaag vervolgens nog een paar keer moeten doen. Tijdens onze fietstraining in Spanje (zie een vorig verhaal) heb ik een hele dag kunnen trainen met een fiets waar ook een behoorlijke slag in zat. Zo zie je maar Joost. “Ieder nadeel heeft een voordeel” (wie zei dat ook al weer?). Nee dit is geen prijsvraag!

Behalve bovenstaand “ongemak” hadden we vandaag weer de hele dag een flinke windkracht 3 tegen. En als je daarbij optelt dat wij zeker 80 van de 90 kilometer door de graanvelden hebben gereden begrijpen jullie ook wel dat de wind hier door niets gehinderd werd. Pff. De laatste kilometers waren een beetje een fysiek-mentale oefening. Daarbij deed ook Google Maps weer een duit in het zakje. De hele dag had hij ons over rustige doorgaande wegen geleid, maar de laatste 10 kilometer wilde hij ons steeds over onverharde paden sturen en dat doe ik natuurlijk niet met mijn kreupele fiets.

O ja over mijn fiets wil ik het nog wel even hebben. Ruim 15.000 kilometer heeft hij mij overal probleemloos gebracht en nu met deze tocht laat hij mij een beetje in de steek, maar dat zeg ik niet te hard. Ik blijf vol in mijn stalen ros geloven.

Wij hebben vandaag in de laatste kilometer besloten dat een etappe van 90 kilometer niet meer op de lijst komt te staan. Tussen de 60 en 70 kilometer is een mooie afstand en goed te doen.

Nog even een pijnpuntje van gisteren benoemen: Ajax heeft zijn 1e competitieduel gelijk gespeeld. K……, maar ik zag dat ook PSV en Feijenoord niet konden winnen.

En dan nu het GOEDE nieuws van vandaag. Wij zijn qua kilometers over de helft!!! Wat een mijlpaal. We gaan het vieren met een lekkere maaltijd en morgen staat een mooie etappe van 60 kilometer op het programma naar Romorantin-Lanthenay. Aan de naam kan het niet liggen!

1. Anja:
    Hey Buurtjes
    Het was weer een bewogen dag,
    en die wind blijft jullie wel volgen he,
    En dan Google die je ergens naar toe wil sturen waar je uiteraard niet op zit te wachten .maar je zegt je fiets heeft al zoveel km op de teller? Misschien heeft hij geen zin meer?
    Hopelijk brengt hij jullie nog wel naar plaats van bestemming .
    En wat een mijlpaal ,
    over de helft!!!! Knap hoor,
    Volgens mij sneller dan verwacht?
    Wel super goed hoor, jullie zijn toppers .
    Voor morgen weer heel veel succes
  2. Nastasja:
    4 augustus 2019
    YES🎉👍, over de helft, wat goed van jullie!!💪💪. Het gaat niet helemaal van zelf maar jullie doen het wel. Rico, hopen dat je fiets de 2de helft iets meer mee werkt.
    Fijne avond en morgen weer succes.
  3. Rico:
    5 augustus 2019
    Nastasja mijn fiets gaat zeker niet beter worden, maar ik hoop dat hij het haalt. Wij zijn inderdaad over de helft, jullie ook? Maar dan bedoel ik jullie vakantie. Geniet er nog van!
  4. Albert:
    4 augustus 2019
    Tssss, ik wil geen zwartkijker zijn, maar met een tangetje je spaken ff aandraaien.....
    Staat het Ibis ook in Meung-sur- .... want dan weet ik nu wel welke rivier het is.😁
    Een wijs besluit om het wat kalmer aan te doen qua afstand, per slot van rekening ben je ook niet meer....eh, ik bedoel je moet ook nog een beetje kunnen genieten van de omgeving.
    Suc6 morgen met de etappe naar de plaats met de tot nu toe mooiste naam.
  5. Linda Rijsdam:
    Echt respect hoor.
    Over de helft dus vanaf nu aftellen,
    Zet Um Op BIKKElS!!!!
  6. Rico:
    5 augustus 2019
    Linda als er een voorbeeld bikkel is dan ben jij dat wel! Doe Peter de groeten van mij.
  7. Jan:
    4 augustus 2019
    Jullie zijn lekker bezig samen, laten je door (bijna) niets van de wijs brengen en tussen de regels door (daar staan vaak het meeste) genieten jullie er ook goed van. Fijn om dat te lezen en zo wordt een “fysiek mentaal” uitje een mooi avontuur. Van harte met de mijlpaal van “over de helft”! Al heeft altijd alles een keerzijde.. Ik lees en geniet mee..
  8. Rico:
    5 augustus 2019
    Fijn Jan. We gaan je wijze woorden weer tot ons laten komen.
  9. Jolanda Kamerling:
    4 augustus 2019
    Op de helft wat een presentatie hopen dat je fiets het niet af laat weten. Ik heb echt bewondering voor jullie al zit het niet altijd mee jullie gaan er voor. Voor morgen een fijne fietsdag toegewenst.
  10. Rico:
    5 augustus 2019
    Jo, vooral doorgaan. Precies zoals jij het ook zo zou doen!
  11. Henny (Dumoulin)👍🍷:
    4 augustus 2019
    Gelukkig ben jij (Rico) een handig type en kan je natuurlijk rekenen op de morele steun van je liefhebbende vrouwtje op haar ebike. Alle gekheid op een stokje RESPECT
  12. Rico:
    Thanks Henny!
  13. Jeroen:
    4 augustus 2019
    Tijdens een romantisch zondagavond diner bij t' zusje in Woerden van Stefanie en Jeroen hoorden wij een pling, jawel het bleek een volgend reisverslag. Ideaal lekker vroeg op de avond dit keer. We konden dan ook niet wachten en hebben het verslag gelijk gelezen. Wat een gebeurtenissen dit keer weer tijdens de tocht, vooral die grote boze wind en Google maps, misschien toch nog een keer zonder? Wij blijven zeggen bonne route, tete de la course, vergeet niet te stoppen voor het stoplicht en laat maar waaien. 💪💪
  14. Rico:
    5 augustus 2019
    Leuk hoor dat jullie nog zo lekker romantisch zijn. Dat vinden vinden wij als ouders leuk en fijn om te horen. Willen jullie weten hoe romantisch wij zijn? Nee he. Dat wil je dan weer niet weten!
  15. José:
    4 augustus 2019
    Zojuist heb ik hier een vreugde-dansje gedaan... En... enkele huppelsprongetjes...
    Joepie!!
    Over de helft!!
    Top!!!
  16. Frans:
    4 augustus 2019
    Nou... bewondering voor jullie hoor. Maar je ziet wel mooie dingen onderweg. De foto s getuigen daar van. Tip wat betreft de wind; kun je een volgende keer de tocht niet andersom fietsen. Heb je de wind lekker in de rug. Toch ook nog positief nieuws. Utrecht heeft de eerste competitiewedstrijd vet gewonnen.
    Zet hem op luitjes. We blijven jullie volgen
  17. Rico:
    5 augustus 2019
    Frans tijdens onze tocht vanaf La Rochelle hadden wij ook al diezelfde zuidwesten wind steeds tegen. Dus het moet jou bekend voorkomen. En dus had ik kunnen weten dat andersom rijden een betere optie zou zijn, maar toch gekozen voor de rit naar het zuiden. Tsja!
    En dan Utrecht. Geniet ervan gozer het is je gegund. Gaat alles verder goed met je gezin in dat Franse "kasteel", want anders kan ik het niet noemen.
  18. Renée:
    4 augustus 2019
    Wat een geweldige tocht maken jullie toch met belevenissen van allerlei aard. Ik geniet enorm van de verslagen.
    Goed dat jullie wat kalmer aan gaan doen, nu al over de helft! Anders komen jullie veel te snel in Perpignan en vooral is er te weinig tijd om onderweg te genieten.
    Dus neem tijd om rond te kijken en veel plezier op jullie tocht.
    Groet Renée
  19. Rico:
    5 augustus 2019
    We zullen je wijze woorden ter harte nemen!
  20. Car:
    5 augustus 2019
    RICO......la goed bezig man, gewoon door bikkelen , maar tussen de regels ook genieten, ook tros op Coop , bij deze mag je ff Coop 1 zijn 😀💕💕
  21. Rico:
    5 augustus 2019
    Dank je wel Cootje, dat doet mij deugd!! Dikke kus van Coby 1!!!!
  22. Ria van der Vos:
    5 augustus 2019
    Super goed zijn jullie. Balen van die spaken, die 15.000 km waren waarschijnlijk niet met zoveel gewicht achterop. Waar ik jullie helemaal niet over hoor is zadelpijn, dat heb ik namelijk al als ik 17 km naar mijn werk fiets. Zijn het de speciale broekjes of is er een ander geheim...
    Jammer ook van airbenb, dat heb ik juist zeer hoog in het vaandel staan.
  23. Rico:
    5 augustus 2019
    Eigenlijk hebben we weinig last van zadelpijn. Op een gegeven moment, na zo'n 50 km, moet je wel af en toe wat meer gaan verzitten maar het gaat goed. Het zal een combinatie zijn van een goed zadel, goede fietsbroekjes en gewenning en misschien krijgen we al wat eelt op de billen!!
  24. Coen van Valderen:
    5 augustus 2019
    Hoi Rico en Wilma, jullie doen het super. Buiten dat maken jullie van alles mee. Ik lees vaak over de colletjes die jullie moeten oprijden. Gelukkig zit daar dan ook een afdaling aan vast. Dat riep bij de volgende vraag op. Hoe is het gesteld met de remblokken ?
  25. Rico:
    5 augustus 2019
    Gelukkig doen die het heel goed, want anders hadden we een groot probleem gehad. Sommige afdalingen zijn best wel behoorlijk en dan moet er wel geremd worden. Ik zal niet zeggen hoe hard we gaan want mijn (schoon)ouders lezen mee!!
  26. Christien:
    5 augustus 2019
    Wat een kathedraal. Een soort gezegend verder😇
  27. Rico:
    5 augustus 2019
    Christien wat een leuke woordspeling, maar in mijn geval was het dus de verkeerde kathedraal. Kort daarna bleek mijn nieuwe wiel weer kuren te vertonen.
  28. Heydi:
    6 augustus 2019
    Wat een fantastische reis maken jullie! We genieten van de verhalen. We lezen nu s' morgens de reislogger i.p.v. de krant🗞 Bedankt voor de leuke verhalen💨💨💨
  29. Rico:
    6 augustus 2019
    Haha. Te veel lof. Straks ga ik nog naast mijn schoenen lopen! Maar fijn dat jullie er zoveel plezier aan beleven. Toevallig stonden jullie gisteren weer in het verslag, want we denken nog steeds terug aan het geweldige verblijf bij jullie in het snikhete Nieuwendijk.