“Als je denkt dat er geen uitweg meer is, komt de oplossing vanzelf voorbij!” (Pa de Vos)

13 augustus 2019 - Cahors, Frankrijk

Pff het was vandaag weer een dag waar van alles gebeurde. Ik ga zéker klagen over het traject, maar ook over mijn fiets, die een flink mankement vertoonde en over het weer of liever gezegd de temperatuur.

Laat ik bij het laatste beginnen. Ik ben als het om Frankrijk gaat redelijk geografisch onderlegd. Ik meen toch aardig zeker te weten dat ik inmiddels ruim in het zuidelijke gedeelte van Frankrijk ben aangeland, maar vanmorgen was het bij het vertrek slechts 13 graden. Brrrr. En dan ook nog zo’n vochtige dauw. Steenkoud eigenlijk, maar “gelukkig” wisten de weergoden dat we heel snel op temperatuur zouden komen. Vanaf, of moet ik zeggen vanuit Souillac, moesten we direct flink klimmen en niet zo’n beetje ook. 15 kilometer (misschien een beetje Leekiaans), maar veel minder was het zeker niet. Allemachtig. Zwetend als een otter kwamen we eindelijk boven. Maar ja wie stijgt zal ook moeten dalen zei een beroemd wijsheer. En dat bleek dan ook. Dan wordt je dus weer steenkoud. Niet zeuren. Wij wilden zo graag een fietsvakantie. Maar van die lange beklimmingen kregen we er vandaag een paar voor onze kiezen. De meeste tijd hebben wij gereden over de D820. Een flinke doorgaande weg met redelijk wat verkeer. Niet echt een prettig parcours, maar eindelijk was daar dan de D127. Gelukkig lette Wilma wel goed op. We waren in een snelle afdaling en mijn remmen waren niet helemaal oké meer.

Wel beter dan gisteren, want gisterenavond had ik mijn luid protesterende voorrem, hij was namelijk tot op het ijzer versleten (vandaar het lawaai) verruilt voor een remblokje van de achterrem. De achterrem deed het nog maar ietsje (niet tegen Wilma gezegd). De achterrem moest ik wijder afstellen in verband met het slag in mijn achterwiel. Jaja mijn oude stalen ros begon een beetje te kreupelen.

Ik dwaalde even af maar met een reden, want er komt nog meer nieuws over mijn fiets. Op deze D127 werden we getrakteerd op een gloednieuwe asfaltweg, die kilometers lang afdaalde. Op het moment dat ik even moest klimmen merkte ik dat de derailleur achter niet meer werkte. In het dorpje de fiets langs de kant gezet en gekeken wat het euvel was. Helaas de kabel was compleet gerafeld. Hier kon ik niets tijdelijk aan herstellen. De versnelling stond op het 1 na kleinste tandwieltje. Voor de kenners de op een na zwaarste versnelling. En natuurlijk kwamen er nog een paar klimmetjes. We hoefden toen per slot van rekening nog “maar” 20 kilometer. Onder het motto “kijk wat je wel hebt” zijn we doorgereden. Ik had voor nog 3 versnellingen waar ik tussen kon schakelen. Ideaal was het niet, maar nood breekt wetten. Opeens kwam er een uitspraak naar boven die mijn vader veelvuldig gebruikte in moeilijke tijden en die heeft hij zeker gekend. Hij zei dan altijd:

“Als je denkt dat er geen uitweg meer is, komt de oplossing vanzelf voorbij!”

En zoals altijd had hij gelijk. Na 20 kilometer arriveerden wij in ons “Deltour” hotel aan de rand van Cahors. Wij hebben de dame van de receptie het adres van een fietsenmaker laten opzoeken en gelukkig was er een. “Cycles C7”, 3,5 kilometer verderop in het centrum van Cahors. We zijn er naar toe gereden en ik heb mijn gehavende trouwe fiets de werkplaats binnengeduwd. De fietsenmaker keek er naar en met een grote glimlach zei hij dat de fiets met een uurtje weer klaar was. Het zal wel. We hebben de man 2 uur gegeven, want wij hadden van de nood een deugd gemaakt. Lekker een biertje met een hapje op een terras middenin het centrum. Helaas was het nog steeds niet lekker warm.

Vol verwachting liep ik na 2 uur de fietsenwinkel weer in en daar stond MIJN fiets weer te stralen. Een achterwiel zonder slag, goed werkende voor-, EN achterrem en de achterversnellingen schakelden bijna automatisch. Ik werd er een beetje sentimenteel van. Heerlijk zo’n soepel lopende fiets.

Voordat ik echt “week” begin te worden over tot de orde van mijn  (lange) verhaal. Wilma en ik hebben besloten dat ik in mijn verhaal iedere keer vertel wat we hebben gegeten. Dit naar aanleiding van een lange brainsessie van ons beiden. Terwijl wij gisteren in het restaurant naast ons hotel “confit de canard” zaten te eten vroegen wij ons af in welke plaats wij een”vispotje” hadden gegeten. Door alles wat we meemaken wil er wel eens iets weg zakken in het geheugen. Na heel lang denken zijn we er trouwens uit gekomen (Chateauroux). Vandaar het dagelijks terugkerende onderwerp “Wat hebben we gegeten”.

Ik zit nu hier achter mijn pc door het raam te kijken naar de mooie groene heuvels rond Cahors. Die moeten morgenochtend direct weer worden beklommen als “opwarmertje, maar uiteindelijk zal halverwege ons traject morgen een laatste klimmetje zitten. Hierna krijgen we relatief vlakke trajecten. Dus nog even genieten van de heuvels en kijken wie 1e wordt in het klassement van de bolletjestrui.

O ja het is vandaag ook de verjaardag van mijn a.s. schoondochter Liset van der Vos. Gefeliciteerd!

A demain a Montauban.

1. José:
    13 augustus 2019
    Die fietsenmaker is wat mij betreft DE fietsenmaker van het jaar! Ge-wel-dig! Wat kan een mens blij zijn, als zijn fiets weer in orde is!
    Zeer herkenbaar!
  2. Rico:
    13 augustus 2019
    Je slaat de spijker op z'n kop. Hier typt een hele blije Rico
  3. José:
    13 augustus 2019
    En wat een prachtige uitspraak van Pa de Vos! Ik zal zijn woorden onthouden....
  4. Rico:
    13 augustus 2019
    Heb ik ook gedaan Jose, vandaar de titel. Ik weet zeker dat hij deze fietsreis heel mooi gevonden had.
  5. Hans:
    13 augustus 2019
    Heb google maps er maar weer eens op nageslagen. Het is als het goed is nog 310 km naar Perpignan en 18 uur fietsen.
    Zal wel geen rekening houden met koffie en lunchpauzes.
    Maar zeg 50 km per dag dan zijn jullie maandag of dinsdag in Perpignan.
    Houdt vol kanjers.
    Neem lekker een dag vrij in Carcasonne, heel erg mooi
  6. Rico:
    13 augustus 2019
    Carcasonne zit net tussen 2 stops in, maar een paar jaar geleden zijn Wilma en ik daar uitgebreid geweest. Is inderdaad heerlijk om door heen te wandelen.
  7. Nastasja:
    13 augustus 2019
    Jeetje wat een verhaal weer. Maar ook deze dag hebben jullie weer overleefd. Toppie!
    Rico gaat jouw fiets nog wel mee terug op de trein?
    Mooie foto's. En gefeliciteerd met jullie schoondochter!
  8. Rico:
    13 augustus 2019
    Dank je. Ja, deze fiets reist denk ik eerste klas mee, is hij inmiddels wel waard😉 Ja, wat een toestand weer hè, af en toe krijg ik het Spaans benauwd. Maar gelukkig is alles weer hersteld. Groetjes van Wilma
  9. Hans:
    13 augustus 2019
    Barcelona kan ook nog steeds, stuur een foto op de ramblas 😁
  10. Rico:
    13 augustus 2019
    Haha. Nou ik ga je een geheim verklappen. Bij Perpignan knijp ik in mijn gereviseerde remmen en rij geen meter verder. Klinkt stoer he. Maar als het moet pakken we nog een paar kilometers naar Barcelona. (Haagse bluf!)
  11. Christien:
    13 augustus 2019
    Fijn dat je stalen ros gereviseerd is. Maakt het toch wat aangenamer fietsen voor jou Rick. De trek fiets van Wilma voldoet wel aan alle verwachtingen volgens mij.Gelukkig maar. Op naar de eindstreep met 2 goede fietsen.
  12. Rico:
    13 augustus 2019
    Ja dat hopen we ook, maar er zijn nog een paar kilometertjes te gaan.
  13. Joke en Cees:
    13 augustus 2019
    Nou nou, wat fijn dat er een goede fietsenmaker vlakbij aanwezig was!!
    Toch wel een dagboekje gemaakt met aantekeningen over al dat lekkere eten? En heel veel succes op het laatste vlakke stuk! Die fiets van jou zal wel ingelijst worden ... 😜
  14. Joke en Cees:
    13 augustus 2019
    Mooi verwoord in het AD!!
  15. Rico:
    Leuk he!
  16. Judy:
    13 augustus 2019
    Hele mooie uitspraak van je vader....
    Gefeliciteerd met Liset en voor morgen weer heel veel succes en blijf genieten!!
  17. Ria van der Vos:
    13 augustus 2019
    A.s schoondochter???? Weet jij meer als wij? Haha zou zo leuk zijn hé. Maar je mag haar best nu al je schoondochter noemen hoor, Manolis is namelijk ook gewoon al onze schoonzoon.
    By the way goed verhaal weer en mijn respect groeit met de dag.
  18. Rico:
    13 augustus 2019
    Dank Ria. Ze hoeven van ons echt niet te trouwen hoor om schoondochter, c.q. schoonzoon te worden, maar een mooi feest is eigenlijk altijd leuk!
  19. Anja:
    13 augustus 2019
    Nou nou die fiets is er wel een met een verhaal hoor ,maar? Hij is weer opgelapt,dus het laatste stuk komt ook zeker goed .
    En die van Wilma die doet gewoon wat hij moet doen.
    En de heuvels zijn eindelijk bijna achter de rug ,en dan ineens gaat het best vlug ,jullie hoeven niet zo veel km meer ,maar jullie kunnen ook nog een stukje verder fietsen, al is het alleen maar voor ons als volgers ,wij zullen het gaan missen ,die leuke verhalen. En mooi stukje in het AD
    Nou buur doe de buuf de gr en een pootje van floor, en voor morgen weer heel veel succes
  20. Rico:
    13 augustus 2019
    Buuf ik denk dat we echt lekker op het strand gaan liggen als we er zijn. Ter plaatse verzin ik dan nog wel wat fietsverhalen. Haha. Geef Floor een poot terug van ons!
  21. Car:
    13 augustus 2019
    Mooi he dat de woorden van onze ouders zo blijven hangen, hoop dat dat bij onze kids ook zo gaat, ben toch wel een beetje benieuwd wat zo fietsenmaker nou kost , maar een held is die zeker. Doe een schietgebedje voor jullie dat die paar dagen strand er mogen komen , wat zullen jullie daarvan genieten. Succes de laatste beklimingen . Liefs xx
  22. Rico:
    13 augustus 2019
    Ook dat viel mee Coop. Slechts 50 euro en dan heb ik weer een zo goed als nieuwe fiets. Helaas moesten we daardoor wat minder duur uiteten. Gelukkig zit hier aan de overkant een Mac. Ook wel eens lekker.
  23. Coen van Valderen:
    13 augustus 2019
    Je klaagt nu over de temperatuur. Hoe is de temperatuur hiervoor over het algemeen geweest ? Te warm lijkt mij ook niet fijn.
  24. Rico:
    14 augustus 2019
    Nee dat klopt, een beetje bewolking en rond de 25 graden is perfect. We moeten er ook niet aan denken dat het 30 graden is of meer. En 11 graden is het in de ochtend, we zitten rond 8.30 uur op de fiets. Het warmt natuurlijk wel op en dan is het prima!
  25. Pa en Ma:
    14 augustus 2019
    Wij hebben een groot respect voor jullie doorzettingsvermogen,en dat nog na zoveel pech aan de fiets .Houd nog even vol,dan kunnen jullie ook genieten van de mooie en grote prestatie die je levert.
  26. Rico:
    14 augustus 2019
    Het gaat zeker lukken, pa en ma. En het is altijd fijn als je ouders respect voor je hebben. We houden het dan ook zeker vol en zullen al onze verhalen nog eens dunnetjes over doen als we terug zijn. Met een beetje Leekiaans sausje natuurlijk!.