Het grote genieten!

21 augustus 2019 - Alénya, Frankrijk

Vandaag was het dan zover. De dag van het “grote” genieten. Maar eerst werden we weer eens bruusk gewekt door de wekker van de telefoon. Dit kwam niet, omdat we vergeten waren om hem uit te zetten, maar we moesten op tijd wakker zijn om “acte de presence” te geven tijdens de radio uitzending van de ochtendshow “Good morning sunshine” van Jeroen en Jurgen Kok op Gouwe FM. Het interview is te beluisteren als je klinkt op de link. https://degouda.nl/bodegravers-halen-geld-op-voor-alzheimer/

Weer een uitgelezen mogelijkheid om de ziekte Alzheimer onder de aandacht te brengen. En daar staan we natuurlijk graag wat vroeger voor op. Na het prettige interview met deze jonge en ambitieuze radiomakers ben ik direct naar de plaatselijke “boulangerie” gegaan om een baguette en 2 croissantjes op te halen. We hebben heerlijk ontbeten in ons piepkleine maar o zo gezellige tuintje met BBQ.

Dit brengt mij direct bij de dagelijkse eetsoap. Gisterenavond hebben we lekker ge-bbq’d. BBQ-en is echt een mannending, dus voelde ik mij zeer verantwoordelijk voor de bereiding van deze maaltijd. Het drankje vooraf was uiteraard een Ricard. Belangrijk om de maag in de juiste conditie te krijgen. Vervolgens stond er een plateau de charcutterie et fromage op het menu. En daarna het VLEES. We hadden worstjes (Merques), spiesjes met kip, die waren bereid in een zelf gemaakte marinade (geheim recept helaas!) en zelfgemaakte kleine hamburgertjes. De kruiden voor deze hamburgertjes hadden we 1700 kilometer meegezeuld in onze bagage. Maar het was de moeite waard. Uiteraard was er tijdens de barbecue voldoende rosé (jawel haar huismerk “Matheus”) voor Wilma en een lekker rood wijntje uit de wijnstreek rond Saumur voor Rico.

Goed we waren gebleven bij het ontbijt. Door de radio uitzending waren we natuurlijk lekker op tijd en voordat wij het wisten zaten we al op de fiets naar het strand. We waren zo vroeg bij de beachclub dat de man van de bedjes er nog niet was, maar gelukkig wel de juffrouw van de koffie. Voor ons regelde zij dus voor deze keer ook de bedjes. En toen begon het grote genieten op een prachtig wit strand met uitzicht op de Pyreneeën. Helaas was er wel veel sluierbewolking, maar aan de andere kant zorgde deze bewolking ervoor dat de temperatuur zeer aangenaam bleef en met een heerlijk (ik wist niet dat ik dit nog een keer zou zeggen deze vakantie!) windje was het ideaal. Met op tijd een drankje en een lekker hapje tussendoor was het in no time 18.30 uur.

Snel op de fiets weer terug naar onze B&B. Hier hebben wij onder het genot van een wijntje onze stalen rossen verwend. Na 1700 kilometer ga je er toch een beetje “smutzig” uitzien. Dus hebben wij in ons gezellige tuintje eerst de fietsen schoongemaakt! Ze glimmen inmiddels weer als een roggel in de maneschijn.

Ook bijzonder is dat ik vanavond 2 afleveringen van de dagelijkse eetsoap kan presenteren, want we zijn net terug van het eten in een restaurant op het kruispunt midden in Alénya. Wilma heeft weer een visje burgemeester gemaakt en ik een bord met verschillende soorten vlees. Afgesloten met een lekker ijsje. Wat een mooie dag. Morgen weer zo eentje.

A demain (lekker kort hè Hans!).

1. José:
    21 augustus 2019
    Zo, jullie zijn dus heeeeeeerlijk aan het relaxen! Van harte gegund en dik verdiend!
  2. Rico:
    22 augustus 2019
    Bedankt Jose en nog twee daagjes en dan heb jij ook weer wat meer tijd, want dan gaan de verslagen echt stoppen, want dan zit de reis erop. Helaas.
  3. Renée:
    21 augustus 2019
    Klinkt goed!!
  4. Rico:
    Ja he!
  5. Albert:
    22 augustus 2019
    Hehe, eindelijk rust en genieten. Ik weet niet wanneer jullie naar huis komen, maar ook hier gaat het weer z'n best doen voor de "mannendingen" . Geniet er lekker van.
  6. Rico:
    22 augustus 2019
    We hopen zaterdagavond thuis te zijn Albert en ik vrees dat de mannendingen dan even op de 2e plaats staan. Mara het wordt wel mooi weer. Eindelijk. Geniet ervan. Gaan wij ook doen.
  7. Anja:
    Wat Heerlijk om te horen ,
    op deze manier iets afsluiten, is inderdaad genieten met een grote G.
    En jullie hebben het nu ook op de radio verteld ,wie weet wat daar weer uit komt .
    En volgens mij ? Is het (met hier en daar een hobbel) toch wel grandioos goed gegaan he .
    Hopelijk laat het zonnetje zich nog een paar dagen zien,
    zodat jullie weer heerlijk fit thuis komen.
    of plakken jullie er nog een week aan?
    Heel veel plezier vandaag ,genieten zoals het hoort.
  8. Rico:
    22 augustus 2019
    Anja de zon heeft vandaag echt zijn best gedaan. Heerlijk.
  9. Christien:
    22 augustus 2019
    Goed gesproken hoor voor de radio. Hopenlijk levert het weer extra euro,s op. Jullie verdienen dat dubbel en dwars voor de tomeloze inzet!!!
  10. Rico:
    22 augustus 2019
    Helaas Christien het leverde niets op, maar we hebben Alzheimer misschien weer bij een aantal mensen een "gezicht" gegeven en dat is niet in geld uit te drukken.
  11. Judy:
    22 augustus 2019
    Dit klinkt als echt vakantie!! Jullie hebben het verdiend!!!
  12. Rico:
    Bedankt Judy. Lief dat je zo meeleeft. Doe ook Michalis de groeten
  13. Car:
    22 augustus 2019
    Jaaaaa toch nog aardig verslagje , heerlijk hoor , hoop morgen weer lekker windje en blauwe lucht , de catering klinkt ook goed , fijne avond xx
  14. Rico:
    22 augustus 2019
    Ja lekker he. Dat is het mooie van een fietsvakantie. Je MOET iedere avond uit eten. Best luxe dus. En zoals je in het nieuwe verslag kunt lezen. Het weer was perfect.
  15. Madelon:
    22 augustus 2019
    Leuk interview op de radio. Hoop dat het weer extra donaties oplevert.
    En die hamburgerkruiden heeft Wilma toch altijd in haar handtas zitten Rico?
  16. Rico:
    22 augustus 2019
    Hoe weet je dat. Het is mij sowieso een raadsel wat er allemaal in een handtas van een vrouw zit! Kan een interessant afstudeer onderwerp zijn. haha!