Het weerzien

18 april 2023 - Brissac-Quincé, Frankrijk

Vandaag was het de dag van het weerzien. Maar laat ik bij het begin beginnen. Ik was deze ochtend vroeg wakker en dat mag opmerkelijk genoemd worden. Mijn buurman in de hotelkamer naast mij heeft vanaf 21.00 uur tot 23.30 uur aan een stuk door met een luide en zware stem een gesprek gevoerd. Nou ja een gesprek? Een gesprek doe je met zijn tweeën, maar deze man was constant alleen aan het woord. Volgens mij was hij de hele Franse geschiedenis aan het doornemen en dan wel vanaf het stenen tijdperk. Kolere wat kon die man lullen. Gelukkig was blijkbaar rond 23.00 uur zijn beltegoed op, want opeens viel het stil. Daarna kon ik dus gaan beginnen aan mijn nachtrust. Ik hoop voor die man dat ik verschrikkelijk  gesnurkt heb afgelopen nacht. (Dat hoor ik natuurlijk niet!). Lekker puh!

Ondanks het late slapen was ik dus vroeg wakker. Ik had laten weten dat ik geen gebruik wilde maken van het ontbijt, want ik had gisteren aan de overkant van de straat een bakkertje gezien. Dus snel de fiets opgeladen en vertrokken uit het hotel. Bij de bakker 2 “pain au raisin” en een stokbroodje gekocht en gelijk op weg naar de oude werkplek van Marco, t.w. het kasteel de la Contanciere in Brain-sur-Alonnes.

Kasteel Coutanciere (http://www.chateaudelacoutanciere.com)

Ik had gisteren al gebeld met de “chatellaine”,in goed Nederlands de kasteelvrouwe, Josien. Josien runt samen met haar man en zoon een hotel/restaurant in een heus kasteel. Marco heeft hier een aantal maanden stage gelopen voor zijn studie aan de hotelschool. Zelf heb ik in die maanden Marco tweemaal opgezocht en heb hem ook opgehaald toen zijn stage afgelopen was. Ik mag wel zeggen dat de stage in het kasteel Marco veel heeft gebracht, al was het alleen maar dat hij binnen een paar maanden vloeiend Frans sprak. Iets waar een vader dan weer trots op is.

Een hele inleiding voor het weerzien. Ik zat al om half negen op de fiets naar het kasteel. Het was wederom koud en winderig, maar stipt om 10.00 uur kwam ik aan bij het kasteel. Het was ruim tien jaar geleden dat ik er voor het laatst was geweest, maar er was helemaal niets veranderd. Het enige wat anders was, was dat de hottub was ingeruild voor een heus zwembad.

En wat gold voor het kasteel gold ook voor zijn bewoners, Josien, Bert en John waren echt geen steek veranderd. Ik werd allerhartelijks ontvangen en heb onder het genot van een broodje en een kopje thee lekker bijgebabbeld. Natuurlijk heb ik trots de foto’s van de dochter van Marco en Pauline laten zien.

Na 1,5 uur moest ik echt weer verder omdat ik voor dit weerzien toch een extra lusje moest rijden. Deze had ik wel in de planning meegenomen, maar dan nog zou het dagtotaal op ruim 75 kilometer uit gaan komen. Dus bij Tours

Het kasteel van Saumur

de ”rive gauche” gepakt, omdat deze route op de kaart een rechte lijn richting mijn eindbestemming was. En dat klopte. Het was een kaarsrechte weg bovenop de dijk langs de Loire. Jullie begrijpen dat de wind hier vrij spel had. Vol op de pedalen en gaan. Met de wind van de zijkant was het aardig te doen. Hoe het er van boven uitzag weet ik niet, maar gedurende een aantal minuten heeft een roofvogel boven mijn hoofd gecirkeld vermoedelijk met het idee dat de fietser onder hem wel eens een interessant hapje kon gaan worden. Maar dat kon hij vergeten, want ik zat vandaag goed in de wedstrijd. Het liep best lekker.

Op deze saaie rechte weg moest ik toch even denken aan mijn lieve schoonzusje Karin wiens moeder vandaag werd begraven.

Bij het plaatsje Gennes ben ik de Loire weer overgestoken om de originele route van “La Loire en Velo” te vervolgen aan de mooiere “rive droite”. Na een kilometertje ff gestopt om te lunchen bij wat bankjes op een camperplaats. Toevallig kwam tegelijk met mij een ouder echtpaar aan, die het ook op dit bankje in de zon hadden gemunt. Het bankje was ruim genoeg en al snel ontstond er een geanimeerd gesprek. Het bleek dat het echtpaar uit Plymouth in Engeland kwam en dat zij een aantal jaren terug een tijdje in Frankrijk hadden gewoond en nu nog steeds regelmatig terugkwamen om het land te bezoeken. ( Ja Hans er zijn van die mensen!). De man van het echtpaar liet mij weten dat het vandaag zijn verjaardag was. 80 jaar! Wat een mijlpaal. En zoals goed Engelsen betaamt moest daar op gedronken worden. Dus om 13.30 uur zat ik heerlijk aan een lekker rood wijntje. Tsja 80 moet gevierd worden.

Maar aan alle goede dingen komt een eind, want ik moest nog een stukje verder, namelijk naar het plaatsje Saint-Sulpice. Wederom een gat zonder een restaurant of een supermarkt. Ik heb het even voor jullie opgezocht maar dit dorp heeft wel 189 inwoners. Dus vanavond moet ik weer zelf voor mijn eten zorgen. Het wordt dus weer een kant en klare culinaire versnapering uit een zakje. Op de buitenkant staat “Curry Fruit Rice”. Ik ben dus razend benieuwd.

Maar…..de gite is helemaal leuk. Het is een vrijstaand huisje met alles erop en er aan.

Mijn gite aan de linkerkant

Niets mis mee.

Wat minder leuk is is dat ik de oorzaak van het “slagje” in mijn achterwiel heb gevonden. Er zit dus een spaak los. Hij zit er nog wel in en aangezien het slagje er al een paar dagen in zit en niet erger wordt hoop ik het beste. Helaas heb ik, gedurende al deze kilometers op dit best wel druk bezocht fietsparcours, nog niet één fietsenmaker gezien. We gaan het zien!

A demain.

1. Albert:
    18 april 2023
    Rico, weer een heel mooi verslag van je rit. Ik zou haast zeggen: dit moet je vaker doen. Weet alleen niet of Wilma er ook zo over denkt 😊
    Duimen maar dat je achterwiel niet erger wordt/ dat je een goeie fietsenmaker tegenkomt.
    Bon appetit et a demain👍
  2. Rico:
    18 april 2023
    Ik ga het wel vaker doen. Ik heb niet voor niets deze (dure) fiets aangeschaft. En helaas moet Wilma nog steeds werken. We (nou ja ik dan) hebben al wel plannen als zij eindelijk met pensioen gaat. In de tussentijd ben ik van plan regelmatig dit soort fietsreizen te gaan doen. Dus wordt zeker vervolgd. En ja ik hoop echt een fietsenmaker onderweg tegen te komen.
  3. Hans:
    18 april 2023
    Verbazingwekkend om uit jouw mond te horen dat je een kamergenoot had die aan gesprekstof geen gebrek had, doorgaans kan jij er ook wel wat van!
    Na terugkomst maar even langs mijn buurman rijden, die is een expert in wielen vlechten dus een slag moet een koud kunstje voor hem zijn.
    Leuk dat je langs het chateau van Marco bent gereden, altijd leuk zo'n weerzien.
    Dat van die roofvogel baart mij zorgen, ik hoop dat je de reis kan volbrengen en niet voortijdig van je fiets dondert.
    Houdt vol.
  4. Rico:
    18 april 2023
    Hans het was GEEN kamergenoot, maar iemand die verbleef inde volgende hotelkamer. Je begrijpt al wat voor soort hotel het was. Niet te duur en mt kartonnen wandjes. En dat van die buurman is een gouden tip, maar eerst even zeuren bij de fietsenmaker.
  5. Stefanie:
    18 april 2023
    Kleine toevoeging op het verhaal: Vergeet niet dat je allerliefste dochter ook stage heeft gelopen in het 'franse' dorp Val torens en hier werkelijk geen woord Frans heeft geleerd. Wel goede kennis van de plaatselijke pubs, ook iets om trots op te zijn. Hahaha. Maar het is nog steeds te koud voor het tentje of liggen de bedden wel comfortabel;)
  6. Rico:
    18 april 2023
    Haha. Natuurlijk ben ik ook trots op jou. Ik ga je zo wel even proberen te bellen, maar ik ben nog steeds "in gevecht" met air B&B. De boeking wil maar niet lukken. En wat het laatste betreft allebei "ja". Het is echt te koud en de bedden zijn best confortabel.
  7. Fia van Oosterhout:
    Hallo Rico,
    Wat maak je toch weer ontzettend veel mee op deze reis. Leuk dat ik van Wilma je reisverslagen mag ontvangen. Nog heel veel plezier en doe voorzichtig.
    Fia
  8. Rico:
    19 april 2023
    Wat leuk dat je ook mee leest, Fia. Je ziet het "never a dull moment". Ik zal echt voorzichtig zijn.
  9. Karin:
    Tnx Rico....
    Alles goed gegaan
    Hou vol daar!!
  10. Rico:
    19 april 2023
    Dankjewel ik doe mijn best!
  11. Car:
    19 april 2023
    Wat heerlijk zomaar een wijntje drinken op 80 jaar , hou d’r van. Verder wederom genoten van je verslag , hoop dat er geen geit meer zit in je huisje 🤣🤣 slaap lekker xx
  12. Rico:
    19 april 2023
    Nee hoor. Alles de beesten buiten kunnen houden.