Voorverkennen.

26 juni 2024 - Bathmen, Nederland

Gisteren heb ik jullie verlaten op het moment dat ik op mijn fiets stapte richting het centrum van Wierden. Ik had om 17.00 uur gereserveerd bij Grillroom Charly. Deze gelegenheid werd aanbevolen door mijn gastvrouw Annelies. Charly bleek een flinke zaak, waar veel tafeltjes stonden, maar er was er niet één bezet. Goed dat ik gereserveerd had, ahum. Ik mocht dus een tafeltje uitkiezen. Vermoedelijk ivm de aankomende voetbalwedstrijd ging helemaal niemand bij Charly zitten om te eten, maar wat betreft het afhalen was stampend druk. Door deze drukte moest ik ruim een half uur wachten op mijn pizza “quattro stagione”. Nu weet ik dat deze 4 verschillen gedeeltes heeft en dat het kan verschillen, maar nu had ik één stagioni met alleen maar uien en dat vind ik helaas niet te eten. Geen goede keus dus! Helaas Albert ik kan nog steeds geen mooi culinair verhaal vertellen.

Grappig was het voor mij om te zien dat de mensen steeds meer haast hadden, naarmate het tijdstip 18.00 uur naderde. Het begin van de wedstrijd. Ik had aan de overkant al een kroeg gespot, die buiten op het terras een grote tv had neergezet.

Voetbalterras

En wat nog mooier was, ik kon mijn fiets naast het terras parkeren The Fox dus goed in de gaten houden.

Nadat ik de overgebleven 3 stagioni naar binnen had gewerkt begeleidt met een rood wijntje, ze hadden namelijk alleen Grolsch bier, ben ik dus snel naar het voetbalterras verkast. Nu wil ik eigenlijk niet veel over de wedstrijd uitweiden, maar……….die laatste goal had er voor mij niet in gehoeven. Ik vreesde gisteren al dat ik deze zin weer moest gaan typen en helaas. Onze “oranje leeuwen” bakten er niets van. Gelukkig hebben ze toch nog 2x gescoord, want bij ieder doelpunt van oranje kwam de barmevrouw met een shotje

Shotje

langs, die wij dan gezamenlijk opdronken. Deze barmevrouw had sowieso haar best gedaan om het kijken naar de voetbalwedstrijd zo gezellig mogelijk te maken. Regelmatig kwam er een schaal met worst en kaas langs en ook de warme hapjes werden niet vergeten. Uiteindelijk bleken deze snacks het hoogtepunt van de avond.

Na de wedstrijd nog even met een aantal mensen blijven napraten. Grappig om te horen dat de Tukkers niet zo een hoge pet op hebben van de Westerlingen. Wij, westerlingen, worden al snel neergezet als “arrogant met een grote mond”. Zo daar kon ik het dan mee doen.  Maar ik heb ook gemerkt dat met het lengen van de avond en het toenemen van de alcoholische versnaperingen deze typering snel een stuk milder werd. Haha. Ondanks de slechte voetbalwedstrijd werd het toch een mooie avond op het terras in het centrum van Wierden.

Rond een uur of elf arriveerde ik weer bij mijn eigen “tiny house”. Helaas was genieten van de zwoele avond op mijn eigen terras geen sprake. Ik werd overvallen door een aantal dorstige muggen en ben dus snel naar binnen gegaan en mijn bed ingedoken. Nu heb ik toch geen last om in slaap te vallen, maar door de genuttigde biertjes sliep ik in no time.

Vanochtend stond ik lekker uitgerust op. FF lekker gedoucht in de "buitendouche",

Buitendouche

want vandaag was het een belangrijke dag. Vandaag zou ik aan de slag gaan met het doel van deze fietsreis. In de regel rij ik langs een rivier of gewoon een rondje in een mooie streek, maar vandaag was er dus echt een doel!

Ik ging het “Happen en Trappen” voor het familie weekend voorverkennen. Nu dekt het woord voorverkennen aardig de lading. Ik denk dat de Belgen dit woord vast ook gebruiken. Maar voorverkennen was voor mij een belangrijk deel van mijn werkzaamheden bij de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging. Als een vip een bepaalde stad of plaats ging bezoeken gingen wij altijd vooruit om de boel te verkennen. De voorverkenning dus. Tijdens mijn “werkzaamheden” vandaag heb ik geen seconde heimwee gehad naar mijn “oude” werk, ondanks dat ik het altijd geweldig naar mijn zin heb gehad. Goed teken toch!

Zijn er nog mensen, die het “Happen en Trappen” concept nog niet kennen? Het gaat als volgt. Je begint op de startplaats met een bakkie koffie met wat lekkers erbij. Vervolgens fiets je een aantal kilometers naar een bijzondere plek of een museum. Daarna fiets je weer verder naar een plaats waar een lekkere lunch genuttigd kan worden. Na de lunch weer op de pedalen om tijdens  een tussenstop iets lekkers (alcoholisch??) te drinken. Na dit drankje het laatste stuk weer terug naar het startpunt. Dit kan je georganiseerd doen, maar dan moet je het op een bepaalde datum boeken. Je hebt dan pech als het zeikt van de regen. Bovenstaande kan je natuurlijk ook zelf organiseren. Als het dan regent kunnen we altijd nog gewoon gaan klaverjassen! In de regel ben ik de regelateur als het gaat om het organiseren van de “Happen en Trappen” rit. Voorwaar een zeer belangrijke verantwoordelijkheid.

Omdat ik nu toch in de buurt was van de plaats waar we tijdens het familie weekend gaan verblijven heb ik vorige week een (knooppunten) route gemaakt en die wilde ik vandaag ff checken. Het was een prachtige route, maar ik ga niet teveel verklappen. Wel heb ik een leuke koffiestop gevonden

Koffieplek

en heb ik ook het Rijssens museum bekeken.

Rijssens Museum

Ik heb niet de hele route van mijn “Happen en Trappen” route gereden. Gisteren had ik namelijk al het gedeelte in Almelo “voorverkent”. Dus na Rijssen ben ik afgebogen richting mijn slaapplek voor vandaag, t.w. Bathmen.

Hier was ik al redelijk snel. Ik had gedacht dat het een langere route zou zijn, maar na 55 kilometer stond ik voor de deur van mijn overnachtingsplek iets buiten Bathmen. Weer ben ik de tijdelijke bewoner van een gehele bovenverdieping met 3 slaapkamers en een badkamer. Ik moet alleen vanavond 3 kilometer naar het centrum van Bathmen fietsen om te eten. Plus 3 kilometer terug. Dan wordt het fietstotaal toch weer 61 kilometer.

Morgen staat er een behoorlijk langere etappe op het programma. Het verwachte aantal kilometers is 85.

O ja ik wil jullie ook nog even mijn “welkomstbriefje” laten zien. Wat een leuke vereniging is dat “Vrienden op de Fiets” toch.

Welkombrief

Tot morgen.

1. Carla:
    26 juni 2024
    "Voorverkennen" het woord waar altijd discussie over is, omdat in het woord verkennen al iets van een voorafje zit. Gezellig hoor, terras met TV en hapjes!! Jammer dat de wedstrijd zelf iedereen verdrietig maakt., maar we zijn door!! Het familieweekend komt wel goed als ik het zo lees, haha. Succes met het vervolg.
  2. Rico:
    26 juni 2024
    Haha. Zo had ik er nog niet naar gekeken. En zeker weten dat het familie gezellig wordt.
  3. José:
    26 juni 2024
    Inderdaad, Rico. ‘Vrienden op de fiets’ is een zeer sympathieke vereniging.
    Ze verwelkomen niet alleen fietsers, maar iedereen die op spierkracht reist (wandelaars, rolschaatsers, sportievelingen op de step etc)

Ik heb alleen maar goede ervaringen met hen.

Het Tiny house in Wierden blijf ik heel leuk vinden. In Stiens (Friesland) is een soortgelijke overnachting.
  4. Rico:
    26 juni 2024
    Ik hou deze optie in mijn achterhoofd.
  5. Henny:
    26 juni 2024
    Van Liesbeth had ik al begrepen dat jij de verkenner 👀 bent van de bezigheden tijdens het familieweekend en dat dat een eervolle maar ook een verantwoordelijke taak is. ( een knooppunt gemist en je zit zo weer bij onze buren🇩🇪. Je slaapplekje heb je ook weer gevonden en ik moest denken aan de song The Batman van Michael Giacchino
  6. Rico:
    27 juni 2024
    Henny je blijft mij verbazen. Van deze meneer heb ik echt nog nooit gehoord. Of is het je buurman?
  7. Edwin:
    Hey buur,
    ook dit weer leuk en vermakelijk, ik vind echt dat je aan een boek moet beginnen, tja met Willie als redigeervrouw en dan maar verkopen die verhalen.
    Ik heb mijn donderdag gehad, dus huishouden enzo, daar ben je mooi aan ontsnapt deze week, wellicht in het weekend inhalen :-)
  8. Rico:
    27 juni 2024
    Haha, nee hoor Ed. Wilma heeft dit gewoon voor haar rekening genomen. Volgende week ben ik weer aan de beurt.

Jouw reactie