Let op !!! Let op !!! Let op !!!

15 oktober 2023 - Bodegraven, Nederland

Het fietsvirus waart weer rond. Niet voor iedereen besmettelijk, maar ik ben daar helaas ??? heel vatbaar voor. Dus volgende week stap ik weer op de fiets. Het idee voor de route kwam wederom bij de collega van Wilma, Fia, vandaan. Zij had in de Libelle gelezen over een prachtige fietsroute en had het idee via de mail aan mij doorgestuurd.

Nu worden jullie natuurlijk inmiddels behoorlijk nieuwsgierig welke bijzondere fietsroute ik nu weer ga fietsen. Ik zal jullie dus niet te lang in spanning laten. Het is “De Vechtdal” route.

Wat is er nu zo bijzonder aan deze route. Het is een “internationale” route. De start van de route is namelijk in Duitsland. Bij het plaatsje Darfeld ontspringt “Die Vechte” en in Nederland staat deze rivier bekend als de Overijsselse Vecht en mondt uit in het Zwarte Water bij Zwolle. Het tweede bijzondere aan deze fietsroute is dat het vanaf het Duitse Nordhorn tot aan Zwolle nagenoeg parallel loopt met de “kunstwegen” route. De “kunstwegen” is een openluchtmuseum van 180 km lang. In die 180 kilometer kom je 80 kunstobjecten tegen. Het is daarmee het grootste openluchtmuseum van Europa.

Mooi om te weten allemaal, maar dit betekent niet dat ik opeens een cultuur “beest” ben geworden. Ik vrees dat ik vast wel een paar van die kunstobjecten links laat liggen, vooral als ik er rechts langs rijd. De nadruk zal bij mij op het fietsen liggen, maar de kunst is mooi meegenomen.

De voorbereidingen voor het fietsen zijn momenteel in volle gang. Ik ben begonnen met het opvragen van de fietsgids “Vechtdalroute” bij Grafschaft Bentheim.

Vechtdalroute

Een leuk gidsje, maar niet echt met de inhoud waar ik op zat te wachten. Ik had graag wat meer route info gewild. Dan maar op een andere manier info over de route opgezocht. Om te beginnen wordt de Vechtdalroute als het goed is aangegeven door speciale bordjes. Dat lijkt logisch, maar ik had gelezen dat de Vechtdalroute niet meer wordt aangemerkt als L(ange afstands) F(ietsroute) en dus ook niet meer als zodanig wordt bijgehouden. Maar gelukkig heeft het Grafschaft Bentheim deze route geannexeerd en dus ook de routebordjes.

Hierna heb ik langs deze route mijn etappeplaatsen uitgezocht. In principe fiets ik iedere fietsdag tussen de 60 a 70 kilometer. De volgende stap was om in deze etappeplaatsen een overnachtingsplek te zoeken. Helaas zijn er in Duitsland nog niet veel vrienden op de fietsadressen, maar ik heb er toch nog één gevonden. De andere overnachting zijn dus een hotelletje.

Het initiële plan was om aan het einde van de Vechtdalroute vanuit Zwolle met de trein weer  naar huis te reizen. Dit zou dan op donderdag 26 oktober zijn. Het was Wilma die tegen mij zei; “Waarom fiets je niet gewoon terug naar Bodegraven”. Wat een goed idee! Om een lang verhaal kort te maken plak ik dus nog een paar fietskilometers vast aan de Vechtdalroute.

Ik vertrek a.s. zondag met de trein naar Enschede. En vandaar rijd ik met de fiets naar Darfeld. Het startpunt dus.

Nu maar hopen dat het weer mij volgende week een beetje gunstig gezind is, maar ook wat minder weer is weer een nieuwe uitdaging.

Jullie gaan het horen!

1. Hans:
    15 oktober 2023
    Hebben ze tegen het fietsvirus geen vaccin
  2. Rico:
    16 oktober 2023
    Nee. En als dat toch het geval is wil ik het niet weten!
  3. Nastasja:
    15 oktober 2023
    Ha het virus heeft toch doorgezet. Wilma zei pas al dat je symptomen begon te krijgen.
    Weer veel plezier met fietsen!!
  4. Rico:
    16 oktober 2023
    Heeft Wilma nog verteld wat de symptomen waren? Toch niet het feit dat ik met mijn fiets zat te praten??? :)
  5. Judy:
    15 oktober 2023
    Ga er weer van genieten Rico, dan genieten wij weer van jouw verhalen!
  6. Rico:
    16 oktober 2023
    Judy. Weer helemaal beter? Ik ga zeker weer mijn best doen.
  7. Anja:
    Nou Buur
    Weer een mooie uitdaging ,
    wij lezen graag de verhalen .
    Heel veel succes maar vooral? Plezier
  8. Rico:
    16 oktober 2023
    Fijn om te horen dat je uitkijkt naar de verhalen. Dit stimuleert mij om weer iedere dag een klein verslag te schrijven. En met dat plezier komt het wel goed.
  9. Monique:
    Heel veel fietsplezier! 🚴‍♂️🙂
  10. Rico:
    16 oktober 2023
    Gaat zeker goed komen Monique. Je kent inmiddels ook het vrije fiets gevoel. Al ga ik niet met de camper maar met de grote gele taxi.
  11. Annette:
    16 oktober 2023
    Ik ben weer benieuwd naar alle leuke verhalen. En zal duimen voor droog weer voor je! Veel plezier.
  12. Rico:
    Dankjewel Annette!
  13. Edwin:
    Hey buurman,
    Manmanman, zijn we ff weg en hup daar gaat ie al weer bijna 🚴‍♂️🚴‍♀️
    We gaan het graag weer lezen
    Veel droge km-ers toegewenst
  14. Rico:
    16 oktober 2023
    Thanks Ed en geniet nog even van jullie stedentrip. Als het goed is kan ik voordat ik vertrek mooi jullie belevenissen nog even aanhoren. Ben benieuwd.
  15. Albert:
    16 oktober 2023
    Ha, weer een mooie uitdaging om af te vinken. Ik dacht toch dat je een mooi(er) weer fietser was, maar je gaat de uitdagingen niet uit de weg.
    Veel plezier en 🤞 voor de weergoden
  16. Rico:
    16 oktober 2023
    Tsja Albert je tipt even het pijnlijke kantje van de aanstaande tocht aan. Ik ben al aan het kijken naar warme en waterdichte (fiets) kleding.
  17. Maarten Holl:
    16 oktober 2023
    Heerlijk Rico om je hobby weer uit te kunnen oefenen, al begrijp ik niks van zoals je weet.
    Trouwens je sprak in je verhaal over een "openluchtmuseum", ik heb wel een museumkaart, dus wie weet...........! Veel plezier ouwe reus.😁🤣😂
  18. Rico:
    16 oktober 2023
    Haha. Ik weet zeker dat jij samen met Sil deze route een keertje gaat doen. Met de auto, fiets of wandelend kan jij als museumliefhebber (anders heb je geen museum jaarkaart) dit niet aan je neus voorbij laten gaan.
  19. Peter:
    16 oktober 2023
    En dan is het een voordeel dat je 65 + bent. Je neemt je seniorenkaart toch wel mee?
  20. Rico:
    17 oktober 2023
    Je gelo0ft mij toch niet als ik zeg dat ik nog GEEN seniorenkaart heb.
  21. Henny Steensma:
    16 oktober 2023
    Stoer hoor om in de herfst te gaan fietsen, nu maar hopen dat er 🎼🎶een engelbewaarder bestaat. (Misschien tegen het virus toch de prik gaan halen).
  22. Rico:
    17 oktober 2023
    Ik ga zeker geen prik halen tegen het fietsvirus. Dat is het enige virus waar ik blij van word. En het weer daar ik mij tegen kleden. Als het maar niet te hard regent is het mij al gauw goed.
  23. Lucia en Paul:
    16 oktober 2023
    Super leuk om te horen wij gaan duimen voor wat rustig herfstweer en wachten vol spanning de nieuwe ditjes en datjes af met waarschijnlijk nu wat culturele hoogtepunten
  24. Rico:
    17 oktober 2023
    Ik ga er vanuit dat het duimen een positieve uitwerking heeft op het weer en of het ditjes en datjes of culture hoogtepunten is voor mij een weet en voor jullie nog een vraag! Spannend!
  25. Maarten Holl:
    16 oktober 2023
    Ik hou het in gedachten. Veel plezier
    👍🤩
  26. Remy:
    17 oktober 2023
    Ik heb het aan een van onze psychiaters voorgelegd. Het is geen probleem virus. Ga zo door! Weet je ook wat de vertaling van spaken is in het Duits? Heel veel plezier!
  27. Rico:
    17 oktober 2023
    Haha. Goede tip. Ik heb het gelijk opgezocht. Het is "speiche". Dus als ik in mijn verslag begin te zeuren over een "speiche" dan weet jij hoe laat het is.
  28. Carla:
    18 oktober 2023
    Veel plezier in het Vechtdal! Ik zal aan je denken bbrrr. Karakter hoor Rico.
  29. Rico:
    22 oktober 2023
    Dankjewel Carla. Nou de 1e etappe zit er op en de kou viel heel erg mee.