Spiritualiteit

14 augustus 2023 - Wijk en Aalburg, Nederland

Spiritualiteit.

Ik wil beginnen met te zeggen dat het onderstaande niets te maken heeft met mijn geestelijke toestand of te wijten is aan de overvloedige hoeveelheid zon.  Het heeft te maken met de tv programma’s, waarin het onderwerp spiritualiteit overvloedig aan de orde komt. Een van de favoriete programma’s van Wilma en mij is het programma “B&B vol liefde”. Eén van de B&B eigenaren die op zoek is naar de liefde is Walter. Zijn B&B is vooral voor mensen die actief zijn op spiritueel gebied. Hij heeft zelfs een “tempel” op zijn terrein.

Van deze Walter heb ik wel het één en ander geleerd. Bv. dat een knuffel minimaal 8 seconden behoort te duren, want dan voel je het pas vloeien en kan er een connectie ontstaan. Als iemand een directe vraag stelt dan antwoordt hij steevast dat hij nog even moet nadenken en of het antwoord kan wachten tot morgen. Verder vindt hij kritiek een “kadootje” en eindigt zo een gesprek altijd met de uitspraak “Bedankt voor de openheid” en sluit hij vervolgens af met de inmiddels beroemde 8 seconden knuffel.

Deze kennis heb ik vandaag in de praktijk gebracht (vergeet de 1e twee zinnen van dit verhaal niet!). Vanochtend was al een bijzondere dag. Ik ben de 14e september jarig en Wilma de 14e maart. Wij zijn de 14e oktober getrouwd en de beste voetballer ooit droeg nummer 14. En vandaag was het dus de 14e. Toeval? Om 09.00 uur heb ik dus vlak voordat ik vertrok 8 seconden geknuffeld met The Fox (mijn fiets). En ik kan je vertellen dat we het voelden “stromen”. We hadden direct een klik en als een ééneiige tweeling schoten we uit de startblokken. Na soepel Hekendorp, Oudewater, Montfoort en Benschop te hebben gepasseerd stokte het bij het plaatsje Jaarsveld, waar er werkzaamheden waren aan de dijk.

Ik vrees dat een stagiair geprobeerd had om een omleidingsroute uit te zetten, maar ik kon hem niet vinden. Wel stonden er weer voldoende “gele” borden. Ik stapte dus van mijn fiets af en wilde langs de werkzaamheden lopen, want op nog geen 100 meter zag ik het pontje over de rivier de Lek, die ik nodig had om bij het dorpje Ameide te komen. Toen ik daarmee bezig was kwam één van de mannen, die daar aan het werk was op mij af stappen. Hij begon een emotioneel en duidelijk relaas tegen mij dat er kort samengevat op neer kwam, dat ik een onverantwoordelijke klootzak was, die geen borden kon lezen enz. Denkend aan mijn favoriete spirituele televisiester heb ik deze man bedankt voor zijn (terechte) kritiek op mijn functioneren en hem bedankt voor het “kadootje”. De 8 seconden omhelzing heb ik achterwege gelaten en ben rechtsomkeert gegaan.

Na een behoorlijke omweg kreeg ik de pont weer in zicht. Helaas was mijn “vriend” druk bezig, anders had ik nog even naar hem kunnen zwaaien. Deze pont over de Lek was voor vandaag het eerste pontje.

Veerpont bij Ameide

Er zouden er nog een aantal volgen. Wat hebben wij dit als b.v. Nederland toch goed geregeld. Voor een bedrag tussen de 2 en 3 euro wordt je snel naar de overkant van de rivier gebracht gebracht.

Vanaf Ameide ben ik via Meerkerk en Arkel naar Gorinchem gefietst. In de buurt van Meerkerk heb ik in de middle of knowhere een lekker bakkie genomen bij een “ijsboerderij”.  Ik raakte in gesprek met een wielrenner die ook ff pauze had en raad eens.... Deze man woonde in Bodegraven een straat van mijn huis af. Toeval? Op dit traject kreeg ik ook een berichtje van de mevrouw (Joanna) van mijn overnachtingsadres. Zij vroeg mij of ik behoefte had aan een avondmaaltijd. Zij gaf aan dat het maandag was en dat de restaurants in Wijk en Aalburg dan gesloten zijn. Wat een service. Natuurlijk heb ik van dit aanbod gebruik gemaakt.

Trouwens wat een leuke plaats is dat Gorinchem! Ik heb hier in de gezellige binnenstad een lekkere pain au raisin en een cappuccino genuttigd en vervolgens de veerboot over de Waal naar Woudrichem genomen. Woudrichem is een mooi vestingstadje,

Woudrichem

maar belangrijker voor mij was dat ik in Woudrichem de Maasroute kon oppakken. Alle kilometers voor Woudrichem waren voor de “aanlooproute”. Hierna was het niet echt ver meer naar Aalst. Hier moest ik de Maasroute alweer verlaten om via een pontje in Wijk en Aalburg te komen. Ik arriveerde daar rond half vier. Eerst even langs de plaatselijke Jumbo gereden voor een lekker koud biertje en deze opgedronken op een bankje aan de “Gedempte Maas” kijkend naar alle plezierbootjes.

Om half 5 meldde ik mij bij mijn overnachtingsadres. Ik werd hartelijk ontvangen door Joanna en vol trots liet zij mij mijn slaapkamer zien. Behalve de slaapkamer had ik ook de beschikking over een zitkamer met een prettige “loungebank”. Ook voor The Fox was er een mooi onderkomen in de schuur. Toen ik hem daar neerzette liet hij mij weten dat hij graag even wat tijd voor zichzelf nodig had! Haha. (sorry ben nog niet los van de spiritualiteit onzin)

Nou hij heeft de rust absoluut verdiend. Met google maps had ik uitgevogeld dat de afstand van Bodegraven naar Wijk en Aalburg zo’n 58 kilometer was, maar door o.a. het “geslinger” van de Maas eindigde mijn dagteller op 80 kilometer.

Als laatste wil ik graag een vast item introduceren. Ik wil jullie “iets” meegeven van de plaatsjes waar ik deze fietsreis zal overnachten. Vandaag dus de beurt aan Wijk en Aalburg. Zoals de naam al doet vermoeden is deze plaats een samensmelting van de plaatsjes Wijk EN Aalburg, waarvan Aalburg vermoedelijk het oudste plaatsje is. Deze plaatsnaam is net zo origineel als de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Je raadt het al een samenvoeging van…..

Ik heb hard moeten zoeken maar Wijk en Aalburg heeft de “Wolfsburcht”. Dit is het eerste en enige museum voor de luchtgekoelde Volkswagens ( o.a. de beroemde kevers) in Nederland. Het is maar dat jullie het weten.

Het was weer een mooie fietsdag en tot morgen. Ik ga straks nog ff naar B&B vol liefde kijken en dan heerlijk slapen.

1. Chris Padding:
    14 augustus 2023
    Hoi Rico,je bent gelijk al in vorm .zoals we gewend van je zijn beschrijf je de dag vermakelijk op. Veel fiets plezier groetjes van Marjo en Chris
  2. Rico:
    18 augustus 2023
    Chris sorry voor de late reactie, maar jij kwam bij mij binnen als "spam" en jouw tekst stond in het rood. Spannend dus en tijdens de reis heb ik het zo maar gelaten. Eenmaal thuis kwam Wilma met een slim idee. En je merkt het. Ik kan je weer beantwoorden en daar had je recht op. Je was de 1e die reageerde, maar ook helaas ook de laatste die antwoord krijgt! Maar niet minder gemeend en ik hoop dat je genoten hebt van mijn belevenissen.
  3. Anja:
    Nou Buurman
    Deze rit heb je wel heel gezellig verteld zeg,was erg leuk om te lezen.
    Voor morgen alvast veel succes
  4. Rico:
    15 augustus 2023
    Leuk om te horen dat je het leuk vond.
  5. Nastasja:
    14 augustus 2023
    Haha je bent weer leuk begonnen!
    Hopelijk morgen geen gele borden en of een boze werkmeneer🤪
  6. Rico:
    15 augustus 2023
    Haha. Vandaag een geel bord gezien waarop stond dat fietsers gewoon door mochten rijden. Kijk daar heb ik wat aan.
  7. Remy:
    Topper, ik zou ook ff 8 seconden met je spaken knuffelen! Werkt echt😂😂⚠️
  8. Rico:
    15 augustus 2023
    Wij gaan het zien! Tot nu toe houden de spaken het perfect.
  9. Hans:
    14 augustus 2023
    Het zal geen verrassing voor je zijn maar spiritualiteit is niet aan mij besteed en B&B vol liefde al helemaal niet. Ik ben meer van het type van de werkman die je terecht wees.
    Kennelijk is het geknuffel met je fiets niet voldoende om zonder fietspomp op pad te kunnen gaan (zag ik op de foto's).
    Wij zaten vanmorgen nog zo'n 5 km verderop aan de overkant van de Maas in Heusden. Echt een heel leuk vestingstadje dus als je morgen tijd over hebt zeker aan te raden, de pontjes zijn daar gratis.
    Om spiritueel te eindigen, ik heb mijn camper niet geknuffeld en was een uur later thuis. Helaas is mijn huishoud accu vandaag overleden en heb ik een nieuwe moeten kopen, gelukkig deed mijn start accu het nog wel. Misschien toch maar een knuffel geven volgende keer.
  10. Rico:
    15 augustus 2023
    Ik ga zeker Heusden bezoeken en ik heb al een ideetje voor mijn verhaal voor morgen
  11. Jolanda Kamerling:
    14 augustus 2023
    Wat is een mooi dag om te fietsen dat is een goed begin. Heel veel plezier weer morgen en geniet er maar van.
  12. Rico:
    Dankjewel Jolanda.
  13. Henny Steensma:
    14 augustus 2023
    Rico wat heb je het weer spannend verteld o.a 8 sec knuffelen met de fox maar ik mag toch hopen dat je voor vertrek uit Bodegraven langer dan 8 sec geknuffeld hebt met Wilma of heb je alles er uit gegooid en een oerbrul gedaan😉 Ik wil je ook deze “trip” voorzien van wat muzikale ondersteuning maar ik kom niet verder dan “het land van Maas en Waal” slaap lekker
  14. Rico:
    15 augustus 2023
    Blijven proberen Henny. ik heb vandaag een aantal malen het "land van Maas en Waal" gezongen. Overigens wel eerst gekeken of er geen andere fietsers in de buurt waren.
  15. Roelie:
    Heerlijk je verhalen. Ik genietvolop mee. Ik wens je nog een mooie week 🚴‍♂️
  16. Rico:
    15 augustus 2023
    Dankjewel Roelie en we gaan elkaar snel zien.
  17. Carla:
    15 augustus 2023
    Hoi Rico, weer een heerlijk verhaal. Veel plezier met fietsen!
  18. Rico:
    Thanks!
  19. Karin:
    Leuk verhaal Rico
    Helaas nu wel de knuffel van Wil gemist x
  20. Rico:
    15 augustus 2023
    Wees maar niet ongerust! Jij hebt hem gemist, maar ik niet hoor!
  21. Aad:
    15 augustus 2023
    Rico wat een bloemrijk verhaal van je 1e etappe. Kijk al weer uit naar het volgende epos! Gr Aad
  22. Rico:
    Ik doe mijn best Aad.
  23. Gr. Cees du Prie:
    15 augustus 2023
    Het was weer een prima verhaal en genoeg omzwervingen en met mooie foto’s, veel fiets plezier.
  24. Rico:
    15 augustus 2023
    Dank Cees. Misschien ga ik ook wel ons familie weekend beschrijven. Gelooft toch niemand. :)
  25. Christien:
    15 augustus 2023
    Is een mooie omgeving ,ik heb daar ook gefietst met een vriendin. Die pontjes zijn zo leuk,Nederland ten voeten uit.
  26. Rico:
    15 augustus 2023
    Absoluut en ook een mooie korte verplichte pauze tijdens het fietsen.
  27. Erik Heijnis:
    15 augustus 2023
    Gedempte Maas, Rico, een boeiende bron van ons drinkwater b.v via Dunea. Als je terug bent kan ik je het TV-programma 'Focus' van zaterdag 12 augustus 'Drinkwater onder druk' aanbevelen. Je ziet wat de liefderijke zorg voor ons drinkwater allemaal omvat. Ik stond in elk geval versteld. Geniet van je tocht, je hebt het weer mee gelukkig.
  28. Rico:
    15 augustus 2023
    Dank voor je tip Erik. Ik zal het zeker gaan bekijken.
  29. Henny Steensma:
    15 augustus 2023
    Leuk om te lezen dat de oude stadjes je kunnen bekoren. Ik heb inmiddels ook weer iets meer inspiratie gevonden en dacht in eerste instantie aan het liedje van Henk Elsink “ kleine Johanna” uit 1974 ( ook een weetje) maar aangezien jij toch ook wel een zonaanbidder bent kwam ook het liedje “ Moriaantje zo zwart als roet” in mij op (1845) maar of je dat nu nog kan zingen als jij op pad bent op the Fox weet ik niet, dus dat is aan jou. Succes morgen
  30. Rico:
    16 augustus 2023
    Ik ga mijn best doen morgen. Je hoort het nog.
  31. Judy:
    16 augustus 2023
    Die 8 seconden knuffel wil ik zeker met je doen maar we nemen er wel een lekker wijntje bij i.p.v. al die thee die Walter alleen maar drinkt😄
  32. Rico:
    Beloofd is beloofd!
  33. Ria:
    16 augustus 2023
    Geweldig, ik ben nu al benieuwd naar je eerste boek😄
  34. Rico:
    16 augustus 2023
    Zou ik willen dat ik dat kon, maar dat is volgens mij echt wel een andere discipline als zo nu en dan een stukje schrijven eh typen!