De Heer van Oijen,

15 augustus 2023 - Grave, Nederland

De afgelopen nacht heerlijk geslapen in het huis van Joanne. Een grote “vin” boven mijn bed zorgde voor een aangename temperatuur in mijn slaapkamer. Heerlijk uitgerust verscheen ik op de afgesproken tijd, 08.30 uur, aan de ontbijttafel. Een blik op die tafel ontlokte bij mij direct de vraag hoeveel mensen er kwamen ontbijten.

Ontbijt in Wijk en Aalburg

Joanne is per slot van rekening moeder van een groot gezin. Het antwoord van haar was simpel. Dit is jouw ontbijt. Heel voorzichtig heb ik toen gevraagd of ik echt niet alles hoefde op te eten anders zou The Fox, mijn fiets dus,  absoluut spontaan gaan staken!

Over The Fox gesproken. Na mijn ontbijt liep ik naar de schuur waar The Fox de nacht had doorgebracht. Toen hij mij ontwaarde was hij heel duidelijk. Hij was bereid om samen met mij de Maasroute te rijden, maar hij was klaar met het spirituele gedoe van gisteren. Ik vrees dat hij contact had gehad met Hans. Uiteraard heb ik plechtig beloofd om vanaf vandaag weer gewoon “normaal” te doen.

Voordat ik afscheid kon nemen van Joanne moest ik eerst even samen met The Fox poseren voor haar huis. Vervolgens weer “en route”. Eerst nog even langs de Jumbo voor een banaantje en wat cola en daarna even een extra lusje om Heusden te bezoeken. Heusden is een prachtig vestingstadje en was helemaal in rep en roer. In de plaatselijk krant kon ik lezen waarom dat zo was en nu citeer ik:

“Den afgelopen zeven dagen heeft het de Heer van Oijen samen met sijne vrouwe Joyce belieft om onsch vestingstadje te behagen met een bezoek. Hij was met sijne nieuwerwetse carosch en zijn gevolg vanuit de Heerlijkheidt van Oijen langs de weegen langs de rivier De Maas naar onsche vestingstad getogen. De gehele week heeft Hij samen met sijne vrouwe genooten van onsche bourgondische leckernijen, zoals bier, bier en nog meer bier! 😊. Gisterochtend sijn sij weer teruggereisd naar de Heerlijkheidt van Oijen.

Hierboven staat natuurlijk een beetje onzin. Het komt hierop neer dat Hans en Joyce vorige week met hun camper hebben vertoefd in Heusden. Een plaats waar ik in ieder geval nog nooit geweest was en volgens mij Hans en Joyce ook niet. Toeval? (sorry ik had beloofd niet meer spiritueel te doen!). Ik was nu zo dichtbij, Wijk en Aalburg ligt er namelijk practisch tegenaan, dat ik na de tip van Hans het niet kon laten om Heusden met een bezoekje te vereren

Het was de omweg meer dan waard, wat een leuk plaatsje.

Heusden

Dat is eigenlijk wel de rode draad van de Maasroute. Omdat vroeger de Maas van essentieel belang was voor de handel en dus de welvaart ontstonden er langs die Maas allerlei plaatsjes, die zichzelf ook een beetje moesten beschermen.

Ravenstein

De geboorte dus van verschillende vestingplaatsjes. De een nog mooier en ouder dan de ander, maar allemaal absoluut de moeite waard om te bezoeken.

Het was vandaag een fijne dag om te fietsen. Toen ik vertrok uit Wijk en Aalburg hing er een grote wolk boven mij en die heeft mij 90% van de dag gevolgd. Met de wind 90% van de dag in de rug en een buitentemperatuur van een graad of 23 zouden wederom 90% van de fietsers zeggen: het perfecte fietsweer. Maar ik hou sowieso van een paar graadjes meer, maar ik heb vooral het zonnetje gemist. Maar ik moet niet zeuren, want het was de gehele dag droog. Dat is wel eens anders geweest de afgelopen weken.

Vannacht overnacht ik in Grave. Net als gisteren week google maps weer “iets” af van het daadwerkelijke aantal dag kilometers. Google maps had het over 63 km, mijn dagteller stopte op 86 km. Maar nogmaals de Maas “meandert” behoorlijk.

Natuurlijk kan ik mijn dagelijkse item met wetenswaardigheden over mijn overnachtingsplaats niet vergeten. Grave heeft een behoorlijk grote gevangenis (ik kan hem bijna zien vanuit mijn slaapkamerraam). Dit wist ik al heeeel lang. Zoals jullie weten ben ik begonnen bij de rijkspolitie. In die tijd solliciteerden collega’s al voordat zij 18 waren en werden dan al aangenomen. Zij mochten echter pas naar de opleidingsschool als ze de leeftijd van 18 jaar hadden bereikt. De tijd tot hun 18e verjaardag moesten zij dan “werken” in de gevangenis van Grave.

Verder heeft Grave al meer dan honderd jaar een blindeninstituut, om precies te zijn in 1859. Tegenwoordig heet dit visio onderwijs. Een van de leerlingen op deze school was de beroemste blinde man van Nederland, namelijk Jules de Corte.

Het is maar dat jullie het weer weten!

Tot morgen!

1. Chris Padding:
    15 augustus 2023
    Wat schrijf je er weer lekker op los Rico,fiets je net zo makkelijk? Het is leuk om te lezen. Denk dat morgen langs Gennep komt. Roy en Lydia zijn naar de Griekse zon dus die kunnen je niet begroeten. Groetjes
  2. Rico:
    18 augustus 2023
    Het fietsen vind ik heerlijk Chris, maar het niet altijd even makkelijk. Tegen wind in b.v. of de berg op, maar dat hoort er allemaal bij. Ik ben zeker in Gennep geweest en heb daar in het centrum een cappuccino met een gebakje naar binnen gewerkt. En goed dat Roy en Lydia naar de Griekse zon waren, want in Gennep was het koel op het terras!
  3. Lucia en Paul:
    15 augustus 2023
    Zo weer een heel stuk wijzer geworden na je dagelijks verslag. Heel veel fiets plezier en aan het weer, daar zal het niet aan gaan liggen. Zet hem op !

Groetjes uit de polder
  4. Rico:
    15 augustus 2023
    Dankjewel lieve familie uit de polder. Jullie weten nu waar ik mijn wijsheid vandaan haal.
  5. Albert:
    15 augustus 2023
    Waar zouden we zijn zonder jouw wetenswaardigheden?
    Gelukkig ben je vandaag wat minder zweverig😄😄
    Het weer zit je nog wel even mee, volgens mijn weerapp, dus dat moet jou en the Fox ongetwijfeld goed doen. 😎
    Veel plezier, ouwe trappert
  6. Rico:
    15 augustus 2023
    Albert ik was vandaag heel zweverig. ik had namelijk lekker wind mee. Ook wel eens lekker.
  7. Anja:
    Weer n mooi verhaal Buurman
    ,en idd gelukkig niet zo zweverig .
    Leuk hoe je het verteld.
    Succes
  8. Rico:
    15 augustus 2023
    Ik hou je op de hoogte Buuf. Fijn dat je leuk vind om te lezen.
  9. Stefanie:
    15 augustus 2023
    De selfies worden steeds beter 👍
  10. Rico:
    Dank dochter!
  11. Gr. Cees du Prie:
    16 augustus 2023
    Het was weer een leuk en leerzaam verhaal, dat je wat extra kilometers moest maken om mooie vestiging stadjes te bekijken kwam wel goed uit, gezien het ontbijt op de foto en de lekkerbek 😋 die jij bent. Vandaag weer veel fiets plezier. 🙋‍♂️
  12. Rico:
    16 augustus 2023
    Wat een ontbijt he Cees. Pff.
  13. Maarten Holl:
    16 augustus 2023
    Jeetje Rico, wordt toch schrijver man. Je hebt het echt. De zinsopbouw, de feiten en feitjes
    die er niet toe lijken te doen, maar het verhaal wel smeuig maken en mij ertoe verleiden om "straks" verder te lezen waar dan weer niets van komt. Klasse. Ik probeer wel op de hoogte te blijven wat aan de hand van de foto's zeker zal lukken. Veel plezier man
  14. Rico:
    16 augustus 2023
    Maarten. Het maken van smeuïge verhalen heb ik van jou geleerd. Ik ben dan ook oprecht heel blij met je compliment. Ga ik van genieten vanavond.