Maastricht. Het begin of het einde?

18 augustus 2023 - Bodegraven, Nederland

Gisteren eindigde ik met de mededeling dat ik snel naar HET restaurant van Uikhoven zou gaan. Ik had namelijk heel veel honger! Denk nou niet dat HET restaurant betekent dat er maar één restaurant is in Uikhoven. Er zijn er namelijk 3. Direct speelde de keuzestress op. Maar nadat ik op The Fox was gesprongen richting één van de restaurants was de keuze snel gemaakt. Ik had toch “iets” stijve bovenbenen opgelopen na de 100 kilometer en dus was het eerste restaurant sowieso de beste keuze. Ik heb hier een heerlijk pittige hamburger gegeten met hoe kan het ook anders frietjes. Ik zat niet voor niets in België.

Bij terugkomst bij mijn  overnachtingsadres bleek Fons (de eigenaar) niet thuis. Hij had mij al tegen mij gezegd dat hij vermoedelijk “efkens” ging vissen in de Maas en hij zou de achterdeur open laten. En als je dan ziet in wat voor huis ik overnachtte!

Huis van Fons

Tsja in mijn vorige verslagen heb ik mij al verwonderd over het toch nog aanwezige vertrouwen onder de mensen. Maar voor mij blijft het bijzonder.

Toen Fons thuis kwam hebben wij samen naar voetbal gekeken. Genk was zijn ploeg en die (ver)speelde tegen Olympiakos een plek in de Europa League. Tijdens de wedstrijd gezellig zitten kletsen over allerlei zaken. Het Belgische taaltje blijft leuk om aan te horen en Fons kon smakelijk vertellen.

Vanmorgen 08.30 uur had Fons voor mij het ontbijt klaar staan. Na het ontbijt was het tijd om afscheid van hem te nemen. Hij gaf aan dat de Maas nog een stuk langer was dan tot aan Maastricht. (De Maas ontspringt op het Plateau van Langres in Frankrijk). Dus als ik dat stuk zou gaan fietsen kon ik uiteraard bij hem starten of eindigen.

Mijn fietsdag begon vandaag met een oversteek met de voetveer van Uikhoven naar Geulle.

Voetveer van Uikhoven naar Geulle

Deze zou pas om 10.00 uur met de 1e vaart beginnen. Ik was er om 09.30 uur, maar ook de schipper was er al. Toen hij mij zag aankomen ging hij gelijk de motor opstarten. Dat gaat zo met schippers onder elkaar. En later bleek dat ik hierdoor precies op tijd was voor de trein.

Van de voetveer was het nog maar 15 kilometer naar het station Maastricht Centraal.

Eindpunt Maastricht

Ik was best wel een beetje gespannen of er voldoende ruimte in de trein was voor mijn fiets. In de week voordat ik vertrok werd dit ruimtetekort zelfs gemeld in het NOS journaal op de televisie. Maar mijn ongerustheid was ongegrond. Sterker nog de trein stond netjes op mij te wachten. Ik was 10.29 uur op perron 1 van Maastricht centraal en 10.31 uur vertrok de trein met mij EN mijn fiets. Ik had een kaartje gekocht naar Utrecht, want ik wilde mijn fietsavontuur natuurlijk wel fietsend afsluiten.

En hoe! Vanochtend toen ik op stond in Uikhoven was het kil en mistig. Doordat ik lekker hard gefietst heb naar Maastricht was het net niet te koud. Eenmaal in de trein was het de gehele route bewolkt buiten, maar………..net voor Utrecht liet mijn vriend de koperen ploert zich dan eindelijk voorzichtig zien.

Toen ik uitstapte was het zonnig en lekker warm. Wat een mooi einde van een leuke week fietsen met weer veel indrukken en belevenissen en vooral dankzij “de vrienden van de fiets”. Wat een aardige en interessante mensen. En ook jullie weer bedankt voor het meereizen.

O ja. Deze reis heb ik wel de gereden kilometers bijgehouden. In het totaal heb ik deze dagen 403 kilometer afgelegd.

Tot de volgende reis.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Joanne Klop:
    Leuke verhaaltjes Rico.
    Echt top.
  2. Rico:
    18 augustus 2023
    Joanna wal leuk dat je reageert. Dank je wel. En jij nogmaals bedankt voor je gastvrijheid.
  3. Frans:
    18 augustus 2023
    Ik heb weer van je verslagen genoten Rico.
    We zullen snel weer eens afspreken voor de sterke verhalen
  4. Rico:
    18 augustus 2023
    Thans man. Ik heb nog over je geroddeld. Een van de "vrienden op de fiets" was onderwijzer geweest. En inderdaad ff snel weer bijkletsen.
  5. Liset:
    18 augustus 2023
    Wat een mooie verhalen weer Rico!
  6. Rico:
    Dankjewel Liset.
  7. Joanne Klop:
    18 augustus 2023
    Graag gedaan. Kom een keer terug met je vrouw.
  8. Rico:
    Lijkt mij heel leuk!
  9. Anja:
    18 augustus 2023
    Erg leuk om te te lezen Buur
    En je hebt het toch maar weer even gedaan
    Knap hoor
  10. Rico:
    18 augustus 2023
    Het was weer heel leuk en als je iets leuk vindt gaat het bijna vanzelf.
  11. Judy:
    18 augustus 2023
    Dankjewel weer voor je mooie, leuke, grappige en informatieve verhalen.
    Je hebt weer mooie herinneringen gemaakt!
    Fijn weekend en een dikke knuffel voor Wilma en jou.
  12. Rico:
    18 augustus 2023
    Graag gedaan en ik vind het leuk om te doen. En ja ik denk dat Wilma en ik gaan knuffelen! Haha
  13. Nastasja:
    18 augustus 2023
    Deze fietstocht zit er al weer op. Was volgens mij zeer geslaagd. Deze manier van overnachten werk super voor je fietstochten.
    Fijn weekend in Bodegraven!!!
  14. Rico:
    18 augustus 2023
    Dit is inderdaad perfecte van overnachten. Maar helaas is dit in principe alleen in Nederland.
  15. Henny Steensma:
    18 augustus 2023
    Zo weer terug bij je meissie (ook een liedje wees zuinig op m’n meissie). Geniet van het weekend en tot de volgende fietstour
  16. Rico:
    18 augustus 2023
    Dat liedje ken ik echt niet. Ff opzoeken.
  17. Renée Schuite:
    19 augustus 2023
    Je hebt een heerlijke tocht gemaakt met leuke ontmoetingen! Ik heb meegenoten, groet ook aan Wilma
  18. Rico:
    19 augustus 2023
    Fijn om te horen en ik heb Wilma jouw groeten overgebracht.
  19. Delia:
    19 augustus 2023
    Misschien een idee om een boek te schrijven.
    Je kan zo leuk vertellen :)
  20. Rico:
    19 augustus 2023
    Haha. Dank voor het compliment, maar een echt boek schrijven is echt een andere discipline. Ik hou het voorlopig bij korte stukjes over mijn belevenissen.
  21. Gr. Cees du Prie:
    19 augustus 2023
    Ik heb genoten van je leuke verhalen en van dat lekkere eten tot volgende week. 👍😋🙋‍♂️
  22. Rico:
    21 augustus 2023
    Cees. Ik kijk er al naar uit. Ik vrees dat de weergoden ons echter een beetje in de steek gaan laten, maar dat maakt voor ons niet echt uit. Gezellig wordt het toch wel.
  23. Christien:
    19 augustus 2023
    Zo,n weekje is wel heel snel voorbij,maar het zal vast niet lang duren voordat je met de volgende tocht op de proppen komt. Heb je nog wel tijd om te varen?
  24. Rico:
    21 augustus 2023
    Haha. Eigenlijk niet. Maar het leven is sowieso altijd keuzes maken. En de keuzes die ik moet maken zijn meestal heel simpel. Ga ik iets leuks doen of iets anders leuks doen. Niet echt moeilijk dus!
  25. Albert:
    20 augustus 2023
    Rico, altijd weer leuk om te lezen wat je meemaakt en hoe je het brengt. Je zou een aanwinst zijn voor het Bodegraafs Dagblad (als dat er is😊)
    Ik kijk nu alweer uit naar je volgende ontdekkingsreis. 👊
  26. Rico:
    21 augustus 2023
    Dank voor je compliment Albert. En helaas is er geen Bodegraafs Dagblad. Dat wil niet zeggen dat er niet genoeg gebeurd is ons dorp om iedere dag een krant te vullen. Fijn om te horen dat je al uitkijkt naar de volgende fietstocht. Ik heb wel al een paar ideeën, maar die hou ik nog even geheim.
  27. Fia van Oosterhout:
    Hallo Rico,
    Leuk al die fietsverhalen te lezen. Je kunt de fietstochten op tv beschrijven net zoals Huub Stapel dit doet. Op naar de volgende fietstocht: langs de IJssel en het bezoeken van de Hanzensteden.
    Groetjes, Fia
  28. Rico:
    24 augustus 2023
    Goede tip Fia. Heb ik inderdaad al naar zitten kijken.
  29. Carla:
    22 augustus 2023
    Rico;
    Het was weer heerlijk om mee te lezen! Hartelijke groeten aan Wilma en tot de volgende keer.
  30. Rico:
    24 augustus 2023
    Dank Carla. Ik zal Wilma de groeten doen. Bij jou ook alles ok?
  31. Carla:
    24 augustus 2023
    Alles goed hier, dank je wel. Net van vakantie terug, dus kan er weer tegen :-)