Back Home

2 mei 2025 - Bodegraven, Nederland

Dit was de titel van een hitsong van de Golden Earring. Voor de jongeren onder ons de Golden Earring was in de jaren 70 de “beatgroep van Nederland”. Ik ken dames die diep onder de indruk waren van Barry Hay, Rinus Gerritsen, George Kooymans en Cesar Zuiderwijk. Maar daar slaat deze titel natuurlijk niet op!

Het betekent dat Paul en ik vandaag tijdens de laatste etappe “back home” zouden gaan rijden.

Vanochtend ging de wekker op onze gebruikelijke tijd, 07.30 uur. Dit keer werden wij niet wakker op een  “Vrienden van de fiets” locatie, maar in een heus hotel. Was weer eens wat anders. Uiteraard was alles in deze “professionele” overnachtingslocatie goed in orde. Nadat Paul en ik een fijne douche hadden genomen, na elkaar uiteraard, begaven wij ons naar de ontbijtzaal. Hier was een allervriendelijkste dame al druk bezig met de voorbereiding. Het ontbrak ons werkelijk aan niets!

Ik was net een lekker broodje naar binnen aan het schuiven, toen ik vanuit mijn ooghoeken een bekend persoon zag langslopen. Ik liep naar de ontbijt balie en stond met mijn rug naar de toegansdeur. Ik hoorde een bekende stem zeggen “Hé ouwe Vos hoe gaat het ermee”. Deze stem hoorde bij de persoon die ik dacht gezien te hebben. Dus zonder om te kijken zei ik; ”Goedemorgen meneer Hanegraaf”. Nou zegt deze naam jullie natuurlijk niets, maar mij des te meer. Meneer Hanegraaf is jarenlang mijn collega geweest. Jullie kennen wel zijn voornaam, t.w. Albert. Hij reageert regelmatig op mijn verslagen.

Albert had gelezen dat Paul en ik in Achterveld hadden overnacht. Aangezien Albert daar heel dichtbij woont had hij het plan opgevat om mij te verrassen. Nou dat is gelukt. Wat een leuk en warm weerzien na zo’n 3 jaar, want zolang ben ik inmiddels met pensioen. Natuurlijk hebben Albert en ik de laatste stand van zaken van “De zaak” even doorgenomen, maar toen wij samenwerkten konden wij daar ook al dagen over “lullen”. Gelukkig kon Paul zich aardig vermaken met het ontbijtbuffet. Maar ja Albert moest zich gewoon weer op tijd in Leusden (mijn oude werkplek) melden. Mijn dag was door het bezoek van Albert heel goed begonnen. Bedankt Albert voor de verrassing.

Na het vertrek van Albert hebben Paul en ik ons snelle pak aangetrokken en onze fietsen uit hun nachtverblijf opgehaald. Het was duidelijk dat The Fox en de fiets van Paul inmiddels een hechte band hadden ontwikkeld. Zij stonden namelijk stijf tegen elkaar aan. 😊 Daar hebben Paul en ik overigens een abrupt einde aan gemaakt. Zij moesten weer aan de bak. Vandaag stond er een etappe van 69 kilometer op het programma richting Bodegraven.

Eerst rijden wij richting Leusden en die weg ken ik, want ik heb een aantal jaren naar Otterlo gefietst voor het familieweekend. Ik reed dan altijd door Achterveld, maar wel in tegengestelde richting. Maar na een paar kilometer leidde mijn knooppuntenroute ons over een voor mij geheel nieuwe route, o.a. over het Landgoed Den Treek-Henschoten. Een fijne route door het bos en langs mooie beekjes. Deze route leidde ons richting Soesterberg. Hier dronk ik dan richting Otterlo altijd een cappuccino in de kroeg midden in het dorp. Aangezien er op dat moment een ruime 20 kilometer op de teller stond begrijpen jullie natuurlijk wel waar wij vandaag ons bakkie hebben gedronken. Je kan het al bijna een traditie noemen. Wat ook inmiddels een traditie geworden is dat Paul en ik dan een appelpuntje bij dat bakkie nemen. Kortom de suikerspiegel was weer op orde. Dus wij konden weer verder.

Na een paar kilometer kwamen wij langs De Bilt, u weet wel waar het KMNI is gevestigd. Op dat moment begon de lucht iets te betrekken en voelden we één druppeltje (en ook niet meer). FF bij het KNMI naar binnengestapt en gevraagd of zij nog minimaal één dag mooi weer wilden produceren. Toch fijn zo’n kort lijntje met de weermakers en het hielp.

De Bilt is slechts een steenworp van Utrecht en dus waren wij daar in no time. Hier kwamen wij er achter dat het knooppuntenroute systeem van de ANWB daar aardig rammelde. Gelukkig heeft dezelfde organisatie een handige app, “Erop uit”. En zo fietsen Paul en ik dwars door Utrecht. Niet helemaal via de geplande route, maar met behulp van het “blauwe balletje” van “Erop uit” ging het helemaal prima. Uiteindelijk reden wij via de Dafne Schippersbrug het Amsterdam-Rijnkanaal over. Kort hierna hebben wij op een bankje een Snelle Jelle begeleid door een cola zero genuttigd. Lekker hoor.

Om vanaf Utrecht in Bodegraven te komen hoef je eigenlijk alleen maar de Oude Rijn te volgen. Om daar te komen moesten wij eerst nog even door Vleuten-De Meern rijden. En dan kom je langs een prachtige replica van een Romeins castellum. Die heb ik een maandje of 2 geleden bezocht samen met Frans tijdens onze Limes wandeltocht. Nu kon ik dat castellum mooi aan Paul laten zien.

Een stukje verder kwamen wij dus langs de oude Rijn te rijden om onze weg te vervolgen naar het volgende dorp, t.w. Harmelen. Onderweg zagen we regelmatig flinke karpers net onder het wateroppervlak van de zon genieten. Natuurlijk moet je tijdens het fietsen op de weg letten, maar gelukkig reden wij op een zogenaamde fietsweg. Dat is een weg waar auto’s wel gedoogd worden, maar de fietsers “voorrang” hebben.

Na Harmelen stond Woerden op het routeschema, alhoewel schema? Vanaf Utrecht weet ik de weg naar Bodegraven op mijn duimpje, dus had ik geen knooppuntenroute meer nodig. Vlak voor Woerden heb ik aan Paul gevraagd welke route hij wilde rijden, door de stad of over het pontje van de Grecht. Hij koos voor het laatste. Het pontje moet je in de regel zelf bedienen, maar vandaag hadden 2 jonge ondernemende jongens de pont in beslag genomen en verzorgden het zware werk om de pont naar de overkant te brengen. Hiervoor vroegen zij een vrijwillige bijlage. Aan het geldbakje te zien hadden ze vandaag een goede dag.

Vanaf Woerden is het nog maar een klein stukje richting Bodegraven. Uiteraard wel gereden via de Tolbrug in Nieuwerbrug. Dit is nog de enige brug in Nederland waar je nog tol moet betalen. Vorig jaar is het tarief verhoogd tot €0.80. Pff wat een bedrag! Dit geldt echter alleen voor auto. Op de fiets mag je er gratis over heen rijden.

Op het laatste stuk langs de Rijn reden wij ook nog langs het Fort Wiericke Schans. Zo de gratificatie van het VVV van Bodegraven zit ook weer in de tas.

Rond een uur of 2 stonden wij voor mijn huis in het zonnige Bodegraven, waar Wilma op ons zat te wachten. Na 5 dagen en 360 kilometer en heel veel indrukken zat de reis van de “Fietsbroers” erop. Nog even Paul geholpen met de fiets in zijn auto laden en toen zat het er echt op. Ik heb genoten.

Wij waren zo bezig met het naar huis rijden, dat wij vandaag geen foto’s hebben gemaakt.

Tot het volgende fietsavontuur.

P.s. Trouwe volgers weer bedankt voor het virtueel meefietsen!

33 Reacties

  1. Hans:
    2 mei 2025
    Leuk om te volgen weer
  2. Rico:
    2 mei 2025
    Dank Hans. Ik hoop dat jullie groepsaccomodatie voor het familieweekend echt het complex is wat ik gezien heb. Was echt mooi.
  3. Anja:
    2 mei 2025
    Weer gezellig om mee te lezen.
    En wat hebben jullie het getroffen met het weer zeg.
    En? Broer wil nog een keer mee?
    Nu ook weer fijn om thuis te zijn.
    We wachten om de volgende Route
  4. Rico:
    2 mei 2025
    Als het nu vraagt aan mijn broer moet hij hard nadenken, maar over een week als zijn spierpijn was is zal hij toch best nog een keertje op fietsavontuur willen.
  5. José:
    2 mei 2025
    WELKOM THUIS!!!!

    Jullie hebben weer een mooie tocht gehad mét veel indrukken!

    5 dagen en 360 km. TOP!!!
  6. Rico:
    2 mei 2025
    Ja. Wij zijn er best een beetje trots op
  7. Lucia:
    2 mei 2025
    Jammer alweer het laatste verslag maar wel fijn dat de Broer weer thuis is en alles heel gebleven is Jullie hebben wel een top weertje gehad En het was leuk om de belevenissen te volgen via deze weg. Op naar snel een nieuw avontuur...........
  8. Rico:
    2 mei 2025
    Ja het was gezellig. Hoe gast het met spiertjes van je vriendje?
  9. Christien:
    2 mei 2025
    Altijd leuk om zo mee te kunnen genieten van je avonturen op je stalen ros. Ben benieuwd waar de volgende rit heen gaat. Zal vast niet lang duren nu de zomer zich al bijna aankondigt.
  10. Rico:
    2 mei 2025
    Christian er staat er eentje in de steigers. Hiervoor moet ik zelfs door jouw Oostenrijk rijden.
  11. Renée:
    3 mei 2025
    Mooie route door de Treek! De rest hebben wij nooit gefietst.
    Leuke tocht al met al, met lekker weer en zeer afwisselende overnachtingsplekken. Bedankt voor je verslag.
  12. Rico:
    3 mei 2025
    Geen dank Renée. Primair schrijf ik de verhaaltjes voor mijzelf om "later" te kunnen teruglezen. We vergeten namelijk al genoeg. Maar het is ook heel motiverend al jullie reacties te horen. Heel leuk.
  13. Albert:
    3 mei 2025
    Het was me een waar genoegen om je/jullie te overvallen tijdens het ontbijt. Heel leuk om weer ff bij te kletsen. Wat vliegt de tijd: alweer 3 jaar pensionado.
    Ik denk dat Paul stilletjes al hoopt op je volgende uitnodiging😊
    Nu weer lekker bij Wilma.
    Geniet van een lekker weekend en op naar het volgende verslag/avontuur.
  14. Rico:
    3 mei 2025
    Ik vond het heel leuk Albert. Heb ook nog bij Maarten aangebeld. We reden namelijk langs zijn huis. Niet aanwezig natuurlijk! Dus dan maar een bakkie gedronken bij de kroeg in Soesterberg. Ik denk dat Paul nu nog wel even moet nadenken om weer op de fiets te stappen, maar dat is veranderd vast over 2 dagen als de spierpijn weg is.
  15. Annette Vonk:
    3 mei 2025
    Wat een heerlijke fietstocht weer Rico! En wat heerlijk om weer je avonturen mee te lezen.
    Ik hoop dat Wilma weer helemaal is opgeknapt!
  16. Rico:
    3 mei 2025
    Helaas is Wilma nog niet helemaal opgeknapt. Misschien wordt het beter als de buurtjes weer thuis komen. Natuurlijk volg ik jullie ook. Wat een prachtige reis. Als jullie weer thuiskomen zal het wel even duren voordat we uitgekletst zijn. Groetjes aan Ed en de rest van de familie!
  17. Roelie:
    3 mei 2025
    Wat een leuke verhalen 🚴‍♂️🚴‍♂️weer gelezen deze week. En wat hebben jullie geboft met het weer ☀️.
    Op naar het volgende avontuur. Groet aan Wilma, die is vast blij dat je weer thuis bent 😉
  18. Rico:
    3 mei 2025
    Fijn dat je het leuk vond. Wij hebben in ieder geval veel plezier gehad. Niets is gezelliger dan na een stukje fietsen de rit evalueren op een terras met een "koude klets". Ik heb Wilma de groeten gedaan en die krijg je uiteraard terug. Het wordt weer tijd om een keertje af te spreken. Ik kan niet wachten om een "jeu de boules" kampioene te ontmoeten!😂
  19. Remy:
    3 mei 2025
    Weer genoten van de beschrijving van jullie activiteiten! Top in hoog zomers Nederland. Wat een mazzel. Nu 3 maanden uitrusten?
  20. Rico:
    3 mei 2025
    Nee joh. Daar heb ik geen tijd voor. Volgende week "moet" ik alweer op vakantie.
  21. Christie:
    3 mei 2025
    Super leuk om te lezen Vosjes ;) stiekem een beetje jaloers wat een leuke route en wat hadden jullie mooi weer. Trots op Paul!!! ook op jou Rico maar jij bent deze afstanden wel gewend. Nu lekker weekend!!!
  22. Rico:
    3 mei 2025
    Ik ben ook trots op hem, maar zo als hij zelfs zegt, alles valt of staat met een goede voorbereiding. Neem van mijn aan zijn fiets glom als een roggel in de maneschijn (vergeef mij de uitdrukking) en reed als een naaimachientje. En de kilometers schieten onder je door als je lekker zit te kletsen. Gelukkig zijn wij daar beiden best goed in.🤣
  23. José:
    3 mei 2025
    Een BEETJE trots? Bescheidenheid siert de mens…. :)

    Jullie kunnen zéér trots zijn m.i.!!

    TOP!!!!! CHAPEAU!!!
  24. Rico:
    3 mei 2025
    Haha. Lief van je José
  25. Erik:
    3 mei 2025
    Die ‘er op uit ‘ tip neem ik even mee , Rico. Lekker gefietst jullie. Ik heb nog een Haagse titel voor jullie hele trip: ‘the life I live ‘ van de eveneens Haagse band Q65. Dank en tot de volgende trip.
  26. Rico:
    4 mei 2025
    Erik altijd om jou ook nog wat te "leren". En je gelooft het of niet, maar ik ken deze plaat van de Q65 en het is mooi en toepasselijk nummer.
  27. Car Kuip:
    4 mei 2025
    Toppers hoor , heerlijk zo in eigen landje . Alvast veel plezier straks saampjes hopelijk in de zon , krijgen we daar ook een verslag van ?
  28. Rico:
    4 mei 2025
    Denk het niet. Dat zou zeer ééntonig worden, t.w. slapen, zonnen, eten, drinken, enz... je kan het verder zelf wel invullen.
  29. Harm:
    4 mei 2025
    Nou Rico en Paul top gedaan hoor. Als ik het zo lees allemaal is het buiten dag 2 helemaal goed gegaan. Zeker voor herhaling vatbaar en dan hopen dat de weergoden weer zo mee werken natuurlijk.
  30. Rico:
    5 mei 2025
    Harm het was zeker erg leuk en we hebben vol mazzel gehad met het weer. Ik stel trouwens voor dat jij alvast gaat trainen met fietsen. Als jij dan met pensioen gaan we met z"n drieen.
  31. Carla:
    6 mei 2025
    Hoi Rico; weer een mooi verhaal. Ik sprak Albert vanmorgen eerder dan dat ik jouw verhaal had gelezen ;-) wat leuk dat jullie een ontmoeting hadden. Je bent weer helemaal bij hoor ik, gelukkig was er niet veel te vertellen over ons mooie werk. hahaha. Nu lekker nagenieten van alle indrukken. Groetjes, ook aan Wilma.
  32. Rico:
    6 mei 2025
    Jaja Carla dat soort zaken mis ik dan weer niet, maar wel de contacten met de collega's. Maar ach, als het dan zo gezellig is als je er eentje tegenkomt kan ik er weer een tijdje tegenaan. Eigenlijk wilde ik vrijdag ook even langskomen op Leusden, maar dat kon ik met mijn broer niet aan doen. Misschien een volgende keer. Ik heb Wilma de groeten gedaan. Wil jij dan Arie groeten. Ik neem aan dat Arie ook de zelfde "baan" heeft als ik momenteel?
  33. Carla:
    6 mei 2025
    hahaha, laat het Arie maar niet horen. Nee hoor hij is nog heel druk voor de baas. Hij is zelfs 3 maanden jonger dan mij. Op vrijdag is er haast niemand en zeker afgelopen week met de mei vakantie, toen was er echt niemand. Dus goed dat je het niet hebt gedaan. Mis het maar niet, geniet lekker.